

Fotografie letounu DC-9-32 YU-AHT pořízená na letišti ve Stockholmu přibližně půl roku před tragickou událostí.


Grafické schéma popisující poslední momenty letu YU-AHT.


Ukázky dokumentace z vyšetřování příčin letecké tragédie. Spis znaleckého posudku z oboru mechanoskopie, defektoskopie a chemie (ilustrativní fotografie k momentu, kdy letadlo zmizelo z radaru).


Ničivá exploze nad Československem. Před 49 lety došlo poblíž Srbské Kamenice na Děčínsku ke zkáze mezinárodního letu Let JAT 367, při které zahynulo 27 lidí.


Louku před lesem nedaleko silnice mezi obcemi Nová Oleška a Srbská Kamenice, kde se nalézaly části trosek letadla, navštěvovala zvědavá veřejnost.


Stejné místo v současnosti.


Dobový telegram informující o letecké katastrofě.


Situační nákres dopadu hlavních částí letadla.


Ukázky dokumentace z vyšetřování příčin letecké tragédie. Spis znaleckého posudku z oboru mechanoskopie, defektoskopie a chemie.


Vizualizace míst dopadu trosek letadla na satelitní mapě.


Trosky letadla ležící na louce nedaleko lesa.


Trosky trupu letadla s částečně zachovalým nápisem.


Fotografie letounu DC-9-32 YU-AHT pořízená na letišti ve Stockholmu přibližně půl roku před tragickou událostí.


Louka poblíž místa dopadu hlavní části letadla, na kterou byly shromažďovány trosky z okolí.


Trosky letadla ležící na louce nedaleko lesa.


Některé z trosek ocasní části letounu byly nalezené v hůře přístupném, zalesněném prostoru.


Pohled na trosky kormidla letounu, které dopadly na úbočí skály.


Takto dnes vypadá místo, kde byly v roce 1972 nalezeny zbytky kormidla letounu Douglas DC-9-32.


Trosky jugoslávského dopravního letadla DC-9, které havarovalo 27. ledna na pravidelné lince z Kodaně do Záhřebu u Srbské Kamenice v oblasti České Kamenice.


Detailní pohled na kusy zlámaných stromů, které přerazily padající trosky kormidla letounu.


Vyšetřovatelé u trosek letounu (kolorovaná fotografie).


Noční pohled na část trosek trupu, které byly nalezené v zalesněné oblasti.


Zde je vidět dokonce část nápisu "Jugoslovenski Aerotransport", byl původně umístěn uprostřed trupu letadla.


Palubní deska zříceného stroje.


Pilotní kabina se oddělila od trupu stroje a dopadla na jiné místo.


Místo dopadu pilotní kabiny.


Fragmenty z kokpitu letadla.


… (kolorovaná fotografie)


Zde jsou patrně vidět stopy po explozi.


… (kolorovaná fotografie)


Z České Kamenice do Prahy byla převezena jugoslávská letuška Vesna Vulovičová, která jako jediná přežila katastrofu jugoslávského dopravního letadla DC-9 (kolorovaná fotografie).


V pozadí zprava ošetřující lékař MUDr. Ivo Fusek a prof. MUDr. Zdeněk Kunc, DrCs., přednosta neurochirurgické kliniky Fakulty všeobecného lékařství UK při Ústřední vojenské nemocnici v Praze, na tiskové konferenci k propuštění letušky Vesny Vulovičové, která jako jediná přežila havárii jugoslávského letadla DC-9 27. ledna u České Kamenice.


Letuška Vesna Vulovičová krátce před propuštěním z pražské Ústřední vojenské nemocnice. Vlevo ošetřující lékař MUDr. Ivo Fusek, vpravo v popředí přednosta neurochirurgické kliniky Fakulty všeobecného lékařství UK při Ústřední vojenské nemocnici prof. MUDr. Zdeněk Kunc.


Letuška Vesna Vulovičová se 2. března po propuštění z pražské Ústřední vojenské nemocnice vrátila zvláštním letadlem z ruzyňského letiště do vlasti.


Ukázky dokumentace z vyšetřování příčin letecké tragédie.


Na základě kompletace a analýzy co největšího množství trosek letadla (při vyšetřování příčin pádu letadla) došlo k prohlídce stejného typu letadla. Ukázky dokumentace z vyšetřování příčin letecké tragédie.


Pozornost vyšetřovatelů se upnula na nákladní prostor letadla.


Právě tam zachycené stopy indikovaly, že tam bylo umístěno výbušné zařízení.


Vyšetřovatelům se díky prozkoumání různě penetrovaných, spálených…


… a potrhaných částí trosek letadla…


… podařilo přesně lokalizovat místo, kde došlo k explozi.


Na tomto místě podle všeho explodoval pekelný stroj ukrytý v zavazadle (viz asamblážní schéma vpravo dole).


Vědecká analýza ničivých sil exploze se opírala…


… také o prozkoumání extraktů z útržků tkanin a částí kufru nalezených za lištou vnitřních dveří zavazadlového prostoru.


Článek v Rudém Právu z 31. ledna 1972 k pátrání po vinících a spoluvinících teroristického útoku, který zavinil letecké neštěstí.


O zázračném přežití letušky Vesny Vulovičové se dozvěděl celý svět. Ještě nikdo jiný na světě nepřežil volný pád bez padáku z výšky cca 10 kilometrů.


Po letech se vrátila na místo leteckého neštěstí, kde se shodou náhod a štěstí podruhé narodila.


Položila kytici k pomníčku 27 obětí této letecké tragédie, kteří takové štěstí jako ona neměly. Vesna zemřela doma v roce 2016.


Pietní místo je umístěno pod svahem, na který dopadla hlavní část trupu. Zde byla nalezena i letuška Vesna.


Pomník obětem katastrofy.


Detail nápisu na pomníku obětem katastrofy.


Louka poblíž místa dopadu hlavní části letadla, na kterou byly shromažďovány trosky z okolí. Snímek z nedávné minulosti.


V dějišti letecké katastrofy se nachází rovněž informační tabule.


Nadšenci letecké archeologie zde v minulosti dokázali získat řadu nejrůznějších artefaktů trosek letadla.
Příborový nůž


Úlomky "Overhead panelu" z kokpitu stroje.


Fragment tabule "EXIT". Označení nouzového východu letadla.


Výrobní štítek stroje. "Veliká rarita. Je to přímo štítek, který byl umístěn v pilotní kabině u dveří do kokpitu. Mám ho od člověka, který ho z trosek kabiny vyloupl, když se tam ty trosky několik dní po nehodě ještě válely," říká Pavel Krejčí ze serveru Letecká badatelna.


Vzácný artefakt. Výrobní štítek pilotního sedadla zříceného letadla.
59/85















