

Když se indonéský manažer Heret Frasthio projede na své staré, ošoupané Vespě z roku 1957, nejdou cítit výpary benzinu ani hučení. Téměř 70 let starý stroj totiž pohání elektřina. (Na snímku z 3. března kontroluje zaměstnanec Vespu přestavěnou na elektrický skútr v dílně Elders v Jakartě.)


Indonésii dlouhodobě trápí znečištěné ovzduší, což je částečně způsobeno závislostí na neefektivních, starých automobilech a skútrech, včetně téměř milionu Vesp.


„Vespa má jedinečný design a nostalgickou stránku. Není to jen dopravní prostředek, je to také móda,“ řekl agentuře AFP Heret Frasthio, jehož společnost Elders přestavuje stařičké skútry na elektrické.


Indonésie usiluje o to, aby do roku 2030 jezdilo na jejích silnicích 13 milionů elektrických motocyklů. Povede k tomu dlouhá cesta, jelikož aktuálně je jich zhruba 160 tisíc.


Po konverzi zvládne plně nabitá elektrická baterie Vespy ujet 60 až 120 kilometrů.


Hlavním kamenem úrazu zůstává v největší ekonomice jihovýchodní Asie cenová politika. Stará Vespa stála majitele firmy před přestavbou na elektrickou 34 000 dolarů. Zbrusu nová Vespa Elettrica dovezená z Itálie přijde na zhruba třetinu.


Vespa, italsky vosa, byla zaregistrována v dubnu 1946. Značku malých skútrů vymyslel podnikatel a výrobce letadel Enrico Piaggio, který se po druhé světové válce rozhodl vyrábět levný dopravní prostředek dostupný pro širokou veřejnost.


Vespa, která si elegantní tvary zachovala až do dneška a za tři čtvrtě století našla několik kopií, se také stala jednou z kulturních ikon 20. století. V Indonésii patří mezi oblíbené dopravní prostředky.
6/8

