

DKW Schnellaster byla původem německá dodávka, kterou koncern Auto Union vyráběl po druhé světové válce. V polovině 50. let se začala licenčně montovat v Jugoslávii, konkrétně Novom Mestě.


Na montáž DKW brzy navázala snaha o to, postavit vlastní užitkové auto podle jugoslávských požadavků. V roce 1958 vyjel první prototyp, o rok později se automobilka přejmenovala na IMV a v roce 1960 vznikly první kusy užitkového modelu s označením 1000.


Proč 1000? Kvůli licenčním dvoutaktu DKW o výkonu 29 kW, který auto poháněl. Vznikly nejrůznější varianty, mezi nimi i sanitka.


Právě ta se proslavila v Československu, kam v polovině 60. let zamířila asi tisícovka jugoslávských dodávek, zhruba čtyři stovky z nich právě v sanitním provedení.


V tu dobu šlo vlastně o jedinou zahraniční alternativu ke škodovkám. O tom, že šlo o docela rozšířenou sanitku, svědčí i fakt, že se objevila v mnoha československých filmech i seriálech.


Užitková vozidla IMV se vyráběla v dnešním slovinském Novom Mestě. Tamní závod byl pro potřeby vozu koncem 50. let upraven a dobudován.


IMV 1000 bylo prvním jugoslávským autem vlastní konstrukce, do té doby se místní automobilky spoléhaly na licence.


Dodávka byla navržená tak, aby její design rychle nezestárl. Dočkala se řady modifikací, postupně dostala silnější motory nejprve Austin a později Renault, do třínápravových verzí se montovaly i naftové čtyřválce Mercedes-Benz.


Produkce skončila až na konci 80. let, když už otěže ve výrobě přebíral naplno Renault, v Novom Mestě vyrábí auta dodnes.


S IMV kromě DKW spolupracovaly i další značky. Třeba mezi lety 1967 a 1972 britský koncern British Motor Holdings, později přejmenovaný na British Leyland Motor Corporation. Licenčně se v Jugoslávii dělal Austin 1300.


Nabídku v menších počtech doplnily i Austin Maxi...


... a Austin Mini. Dohromady vzniklo přes 21 tisíc jugoslávských austinů všech modelových řad.


V roce 1972 podepsal podnik IMV spolupráci s Renaultem, který se do Novo Mesta přesunul z Lublaně. Brzy tam začal vyrábět hlavně Renault 4.


Na konci 80. let začala výroba modelu Supercinq, počátkem 90. let pak Renault převzal kontrolní podíl v podniku Revoz (původně spojení IMV a Renaultu), který pod Francouze spadá dodnes.


V první polovině 60. let byly v Československu typické sanitky vycházející ze Škody 1201...


Škoda 1203 přijela až na konci 60. let.
15/17

