

Dacia 2000 byla možná tím vůbec nejluxusnějším autem vyráběným v Rumunsku. Objednal ho diktátor Nicolae Ceausescu pro představitele strany, svou doprovodnou kolonu či tajnou policii.


Na rozdíl třeba od Dacie 1300 ale vlastně vůbec nešlo o auto vyráběné z lokálních dílů, ve formě CKD sad dodával hatchbacky do Rumunska Renault, protože šlo v podstatě o model R20.


Auta se nevyráběla ani na běžných linkách Dacie, ale úplně mimo. Kolik jich na přelomu 70. a 80. let vzniklo, je otázka.


Minimálně kousek přímo rumunského diktátora, což je to modré auto na začátku galerie, ale nakonec přežil. Ten měl 80kW dvoulitr a třístupňový automat.


Zatímco Renault dělal auto v mnoha barvách, Rumuni měli jen černou a tmavě modrou.


Samotný Renault 20 se představil v říjnu 1975 a následoval šestiválcový Renault 30, o němž ještě bude řeč.


Poznáte je od sebe snadno, lidovější R20 dostal dva obdélníkové světlomety vpředu. Kromě toho třeba i zadní bubnové brzdy nebo menší nádrž.


U R30 a R20 použil Renault poprvé při navrhování počítač, hlavním návrhářem byl jako u menší R16 Gaston Juchet.


Jako první se R20 ukázal ve verzích L, TL a GTL se 66kW šestnáctistovkou z R16 v kombinaci s čtyřstupňovou manuální, případně u lépe vybavených modelů třístupňovou automatickou převodovkou.


Na délku měly oba hatchbacky 4,5 metru, mezi nápravami pak téměř 2,7 metru. Kufr měl objem 490 litrů.


R20 i R30 dbaly na bezpečnost. Vpředu i vzadu byly rozsáhlé deformační zóny, zvýšená byla i ochrana proti bočnímu nárazu.


Nabídka verzí se postupně rozšiřovala.


V roce 1977 se R20 dočkal verze TS s 80kW benzinovým dvoulitrem, v roce 1980 pak provedení TX s benzinovou "dvadvojkou" o výkonu 85 kW.


V listopadu 1979 nabídl Renault své první osobní auto s naftovým motorem: R20 TD a GTD s 2,1litrový dieselem naladěným na 47 kW. Stejně jako všechny další verze obou typů i diesel poháněl přední kola skrze pětistupňovou manuální převodovku.


Původní interiér vozu s látkovými potahy.


Tady už luxusnější provedení. R20 byl na svou dobu velmi slušně vybavený a rozhodně nadčasový.


Toto už je Renault 30, který měl premiéru v březnu 1975. Vpředu vidíte čtveřici kulatých světel.


R30 se v době premiéry stal vůbec prvním autem francouzského výrobce s více než čtyřmi válci od dob předválečného modelu Vivastella.


Pod kapotou byl 2,7litrový šestiválec PRV, který tehdy sdílely i Peugeot 604 a Volvo 264. Maximální výkon byl 96 kW a nejvyšší rychlost 185 km/h.


Do Československa se i navzdory dobré pozici Renaultu šestiválcový model nikdy nedostal, trh se musel spokojit s asi 230 kusy čtyřválcového R20.


V roce 1978 se R30 dočkal varianty TX se vstřikováním paliva Bosch, které výkon šestiválce posunulo na 106 kW.


V roce 1981 pak přijel Renault 30 Turbo D s turbodieselem o výkonu 63 kW. V podstatě šlo i přeplňovanou verzi motoru z verzí TD a GTD.


Ačkoliv se R20 i R30 zaměřily na bezpečnost posádky, problémem byla diskutabilní spolehlivost, která vedla i k poměrně rychlému poklesu hodnoty.


Auto bylo větší než R16, to se projevilo i na vnitřním prostoru.


Kruhová přední světla, poznávací znamení Renaultu 30.


Oba typy se v továrně v Sandouville vyráběly do roku 1983. Renaultů 20 vzniklo přes 622 tisíc, Renaultů 30 přes 160 tisíc kusů. Nahradil je Renault 25.


Interiér R20 a R30 byl prakticky stejný.


Počátkem 80. let dostalo auto novou palubní desku, která byla výrazně modernější.
13/30


