Dacia 2000 byla možná tím vůbec nejluxusnějším autem vyráběným v Rumunsku. Objednal ho diktátor Nicolae Ceausescu pro představitele strany, svou doprovodnou kolonu či tajnou policii.
Dacia 2000 byla možná tím vůbec nejluxusnějším autem vyráběným v Rumunsku. Objednal ho diktátor Nicolae Ceausescu pro představitele strany, svou doprovodnou kolonu či tajnou policii.
Na rozdíl třeba od Dacie 1300 ale vlastně vůbec nešlo o auto vyráběné z lokálních dílů, ve formě CKD sad dodával hatchbacky do Rumunska Renault, protože šlo v podstatě o model R20.
Na rozdíl třeba od Dacie 1300 ale vlastně vůbec nešlo o auto vyráběné z lokálních dílů, ve formě CKD sad dodával hatchbacky do Rumunska Renault, protože šlo v podstatě o model R20.
Auta se nevyráběla ani na běžných linkách Dacie, ale úplně mimo. Kolik jich na přelomu 70. a 80. let vzniklo, je otázka.
Auta se nevyráběla ani na běžných linkách Dacie, ale úplně mimo. Kolik jich na přelomu 70. a 80. let vzniklo, je otázka.
Minimálně kousek přímo rumunského diktátora, což je to modré auto na začátku galerie, ale nakonec přežil. Ten měl 80kW dvoulitr a třístupňový automat.
Minimálně kousek přímo rumunského diktátora, což je to modré auto na začátku galerie, ale nakonec přežil. Ten měl 80kW dvoulitr a třístupňový automat.
Zatímco Renault dělal auto v mnoha barvách, Rumuni měli jen černou a tmavě modrou.
Zatímco Renault dělal auto v mnoha barvách, Rumuni měli jen černou a tmavě modrou.
Samotný Renault 20 se představil v říjnu 1975 a následoval šestiválcový Renault 30, o němž ještě bude řeč.
Samotný Renault 20 se představil v říjnu 1975 a následoval šestiválcový Renault 30, o němž ještě bude řeč.
Poznáte je od sebe snadno, lidovější R20 dostal dva obdélníkové světlomety vpředu. Kromě toho třeba i zadní bubnové brzdy nebo menší nádrž.
Poznáte je od sebe snadno, lidovější R20 dostal dva obdélníkové světlomety vpředu. Kromě toho třeba i zadní bubnové brzdy nebo menší nádrž.
U R30 a R20 použil Renault poprvé při navrhování počítač, hlavním návrhářem byl jako u menší R16 Gaston Juchet.
U R30 a R20 použil Renault poprvé při navrhování počítač, hlavním návrhářem byl jako u menší R16 Gaston Juchet.
Jako první se R20 ukázal ve verzích L, TL a GTL se 66kW šestnáctistovkou z R16 v kombinaci s čtyřstupňovou manuální, případně u lépe vybavených modelů třístupňovou automatickou převodovkou.
Jako první se R20 ukázal ve verzích L, TL a GTL se 66kW šestnáctistovkou z R16 v kombinaci s čtyřstupňovou manuální, případně u lépe vybavených modelů třístupňovou automatickou převodovkou.
Na délku měly oba hatchbacky 4,5 metru, mezi nápravami pak téměř 2,7 metru. Kufr měl objem 490 litrů.
Na délku měly oba hatchbacky 4,5 metru, mezi nápravami pak téměř 2,7 metru. Kufr měl objem 490 litrů.
R20 i R30 dbaly na bezpečnost. Vpředu i vzadu byly rozsáhlé deformační zóny, zvýšená byla i ochrana proti bočnímu nárazu.
R20 i R30 dbaly na bezpečnost. Vpředu i vzadu byly rozsáhlé deformační zóny, zvýšená byla i ochrana proti bočnímu nárazu.
V roce 1977 se R20 dočkal verze TS s 80kW benzinovým dvoulitrem, v roce 1980 pak provedení TX s benzinovou "dvadvojkou" o výkonu 85 kW.
V roce 1977 se R20 dočkal verze TS s 80kW benzinovým dvoulitrem, v roce 1980 pak provedení TX s benzinovou "dvadvojkou" o výkonu 85 kW.
V listopadu 1979 nabídl Renault své první osobní auto s naftovým motorem: R20 TD a GTD s 2,1litrový dieselem naladěným na 47 kW. Stejně jako všechny další verze obou typů i diesel poháněl přední kola skrze pětistupňovou manuální převodovku.
V listopadu 1979 nabídl Renault své první osobní auto s naftovým motorem: R20 TD a GTD s 2,1litrový dieselem naladěným na 47 kW. Stejně jako všechny další verze obou typů i diesel poháněl přední kola skrze pětistupňovou manuální převodovku.
Tady už luxusnější provedení. R20 byl na svou dobu velmi slušně vybavený a rozhodně nadčasový.
Tady už luxusnější provedení. R20 byl na svou dobu velmi slušně vybavený a rozhodně nadčasový.
Toto už je Renault 30, který měl premiéru v březnu 1975. Vpředu vidíte čtveřici kulatých světel.
Toto už je Renault 30, který měl premiéru v březnu 1975. Vpředu vidíte čtveřici kulatých světel.
R30 se v době premiéry stal vůbec prvním autem francouzského výrobce s více než čtyřmi válci od dob předválečného modelu Vivastella.
R30 se v době premiéry stal vůbec prvním autem francouzského výrobce s více než čtyřmi válci od dob předválečného modelu Vivastella.
Pod kapotou byl 2,7litrový šestiválec PRV, který tehdy sdílely i Peugeot 604 a Volvo 264. Maximální výkon byl 96 kW a nejvyšší rychlost 185 km/h.
Pod kapotou byl 2,7litrový šestiválec PRV, který tehdy sdílely i Peugeot 604 a Volvo 264. Maximální výkon byl 96 kW a nejvyšší rychlost 185 km/h.
Do Československa se i navzdory dobré pozici Renaultu šestiválcový model nikdy nedostal, trh se musel spokojit s asi 230 kusy čtyřválcového R20.
Do Československa se i navzdory dobré pozici Renaultu šestiválcový model nikdy nedostal, trh se musel spokojit s asi 230 kusy čtyřválcového R20.
V roce 1978 se R30 dočkal varianty TX se vstřikováním paliva Bosch, které výkon šestiválce posunulo na 106 kW.
V roce 1978 se R30 dočkal varianty TX se vstřikováním paliva Bosch, které výkon šestiválce posunulo na 106 kW.
V roce 1981 pak přijel Renault 30 Turbo D s turbodieselem o výkonu 63 kW. V podstatě šlo i přeplňovanou verzi motoru z verzí TD a GTD.
V roce 1981 pak přijel Renault 30 Turbo D s turbodieselem o výkonu 63 kW. V podstatě šlo i přeplňovanou verzi motoru z verzí TD a GTD.
Ačkoliv se R20 i R30 zaměřily na bezpečnost posádky, problémem byla diskutabilní spolehlivost, která vedla i k poměrně rychlému poklesu hodnoty.
Ačkoliv se R20 i R30 zaměřily na bezpečnost posádky, problémem byla diskutabilní spolehlivost, která vedla i k poměrně rychlému poklesu hodnoty.
Auto bylo větší než R16, to se projevilo i na vnitřním prostoru.
Auto bylo větší než R16, to se projevilo i na vnitřním prostoru.
Oba typy se v továrně v Sandouville vyráběly do roku 1983. Renaultů 20 vzniklo přes 622 tisíc, Renaultů 30 přes 160 tisíc kusů. Nahradil je Renault 25.
Oba typy se v továrně v Sandouville vyráběly do roku 1983. Renaultů 20 vzniklo přes 622 tisíc, Renaultů 30 přes 160 tisíc kusů. Nahradil je Renault 25.
Počátkem 80. let dostalo auto novou palubní desku, která byla výrazně modernější.
Počátkem 80. let dostalo auto novou palubní desku, která byla výrazně modernější.
28/30