Ranní nástup na ranní směnu ještě před šestou ráno. V létě se svítáním, jindy to bylo za tmy.
Ranní nástup na ranní směnu ještě před šestou ráno. V létě se svítáním, jindy to bylo za tmy.
Důl ČSM při východu slunce. Těžit se tu bude už jen pár měsíců, ražba nových chodeb skončila.
Důl ČSM při východu slunce. Těžit se tu bude už jen pár měsíců, ražba nových chodeb skončila.
Příprava ranní směny, pro raziče poslední.
Příprava ranní směny, pro raziče poslední.
V dole ČSM na Stonavě se pracuje od roku 1967, ale zbývá už jen pár měsíců.
V dole ČSM na Stonavě se pracuje od roku 1967, ale zbývá už jen pár měsíců.
„Hajcmany (ocelové důlní výztuže) jsem stavěl od Dolu Lazy až po důl ČSM a to je pořádná štreka,“ vzpomíná s nostalgií předák jednoho z razičských kolektivů Lukáš Buday.
„Hajcmany (ocelové důlní výztuže) jsem stavěl od Dolu Lazy až po důl ČSM a to je pořádná štreka,“ vzpomíná s nostalgií předák jednoho z razičských kolektivů Lukáš Buday.
Kolektiv Lukáše Budaye naposledy pracoval mezi lokalitami Sever a Jih. Prováděl asanaci tzv. překopu. Rozšiřoval důlní prostor, vyměňoval poškozenou výztuž a zajišťoval boky proti sesuvům horniny.
Kolektiv Lukáše Budaye naposledy pracoval mezi lokalitami Sever a Jih. Prováděl asanaci tzv. překopu. Rozšiřoval důlní prostor, vyměňoval poškozenou výztuž a zajišťoval boky proti sesuvům horniny.
Celkem bylo vyraženo 1 100 681  metrů chodeb. To je třeba vzdálenost ze Stonavy do Paříže.
Celkem bylo vyraženo 1 100 681  metrů chodeb. To je třeba vzdálenost ze Stonavy do Paříže.
Na spojnici mezi lokalitou ČSM Sever a ČSM Jih.
Na spojnici mezi lokalitou ČSM Sever a ČSM Jih.
Nejhlubšího místa v dole ČSM bylo dosaženo v říjnu 2024. Ražbu ukončili v hloubce 1353 metrů.
Nejhlubšího místa v dole ČSM bylo dosaženo v říjnu 2024. Ražbu ukončili v hloubce 1353 metrů.
Práce na ražbách je jedna z nejnáročnějších. Horníci u ní často dlouho nevydrží, když zjistí, že jiné profese jsou méně namáhavé.
Práce na ražbách je jedna z nejnáročnějších. Horníci u ní často dlouho nevydrží, když zjistí, že jiné profese jsou méně namáhavé.
S kolegy a kamarády při pauze, naposledy. Předák kolektivu Lukáš Buday je vpravo.
S kolegy a kamarády při pauze, naposledy. Předák kolektivu Lukáš Buday je vpravo.
Ocelové výztuži se říká hajcman podle původního dodavatele - německé firmy Heitzmann.
Ocelové výztuži se říká hajcman podle původního dodavatele - německé firmy Heitzmann.
V roce 2025 pracovalo na dole ČSM cca 380 razičů v deseti kolektivech.
V roce 2025 pracovalo na dole ČSM cca 380 razičů v deseti kolektivech.
Odcházení po hornicku. Ražba na dole ČSM skončila.
Odcházení po hornicku. Ražba na dole ČSM skončila.
Těžit se na dole ČSM bude ještě v první polovině roku 2026, pak provoz skončí.
Těžit se na dole ČSM bude ještě v první polovině roku 2026, pak provoz skončí.
Poslední směna by nebyla kompletní bez poslední sprchy.
Poslední směna by nebyla kompletní bez poslední sprchy.
10/19