Po smrti 13. dalajlámy Thubtena Gjamccho dorazila vyhledávací komise do malé vesnice v severovýchodním Tibetu. Rodiče budoucího tibetského vůdce zrovna před domem odhazovali přes metr sněhu, jejich syn Lhamo Döndub měl dva roky a bez váhání rozpoznal pravé předměty předchozího dalajlamy od napodobenin. 

(Tändzin Gjamccho se stal ve věku čtyř let duchovní hlavou Tibetu, září 1939, Kumbum, Tibet.)
Po smrti 13. dalajlámy Thubtena Gjamccho dorazila vyhledávací komise do malé vesnice v severovýchodním Tibetu. Rodiče budoucího tibetského vůdce zrovna před domem odhazovali přes metr sněhu, jejich syn Lhamo Döndub měl dva roky a bez váhání rozpoznal pravé předměty předchozího dalajlamy od napodobenin. (Tändzin Gjamccho se stal ve věku čtyř let duchovní hlavou Tibetu, září 1939, Kumbum, Tibet.)
Následovalo několikaleté ověřování jeho identity a souladu s duchovními znameními. Nakonec byl chlapec z prosté zemědělské rodiny ve věku čtyř a půl let, v únoru 1940, intronizován v Potálském paláci ve Lhase jako 14. dalajláma, „oceán moudrosti“. Dostal jméno Tändzin Gjamccho.

(Jeho Svatost (vlevo) a pančhenlama (druhý nejvyšší tibetský duchovní vůdce) hovoří u jídelního stolu, 24. května 1954 v Tibetu.)
Následovalo několikaleté ověřování jeho identity a souladu s duchovními znameními. Nakonec byl chlapec z prosté zemědělské rodiny ve věku čtyř a půl let, v únoru 1940, intronizován v Potálském paláci ve Lhase jako 14. dalajláma, „oceán moudrosti“. Dostal jméno Tändzin Gjamccho. (Jeho Svatost (vlevo) a pančhenlama (druhý nejvyšší tibetský duchovní vůdce) hovoří u jídelního stolu, 24. května 1954 v Tibetu.)
Plnou světskou i duchovní odpovědnost vyplývající z funkce musel převzít v 16 letech, a to kvůli postupující čínské okupaci. Čínská armáda vstoupila do Tibetu v roce 1950, krátce po oficiálním vzniku Čínské lidové republiky. Peking tento krok označil za „mírové osvobození Tibetu“, Tibeťané i mnozí světoví odborníci hovoří o čínské okupaci.

(Dalajláma pronáší svůj projev v tibetské Lhase, 12. července 1956.)
Plnou světskou i duchovní odpovědnost vyplývající z funkce musel převzít v 16 letech, a to kvůli postupující čínské okupaci. Čínská armáda vstoupila do Tibetu v roce 1950, krátce po oficiálním vzniku Čínské lidové republiky. Peking tento krok označil za „mírové osvobození Tibetu“, Tibeťané i mnozí světoví odborníci hovoří o čínské okupaci. (Dalajláma pronáší svůj projev v tibetské Lhase, 12. července 1956.)
Dalajláma tváří v tvář násilné čínské invazi a genocidním praktikám v Tibetu odmítl ozbrojený odpor a zvolil cestu dialogu, soucitu a diplomacie. Nejen za jeho „nenásilný boj za svobodu Tibetu“, ale také za „globální étos soucitu“ mu byla roku 1989 udělena Nobelova cena míru.

(Dalajláma leží a píše v posteli, červen 1957, Lhasa.)
Dalajláma tváří v tvář násilné čínské invazi a genocidním praktikám v Tibetu odmítl ozbrojený odpor a zvolil cestu dialogu, soucitu a diplomacie. Nejen za jeho „nenásilný boj za svobodu Tibetu“, ale také za „globální étos soucitu“ mu byla roku 1989 udělena Nobelova cena míru. (Dalajláma leží a píše v posteli, červen 1957, Lhasa.)
Po vypuknutí Tibetského povstání v roce 1959, které mělo desítky tisíc obětí, musel dalajláma opustit zemi. Ve svých 23 letech uprchl v přestrojení a usadil se na severu Indie v Dharamšale, kde zřídil uprchlické tibetské centrum, v němž nyní sídlí tibetská exilová vláda. 

(Fotografie dalajlámy z jeho života v exilu, 1965, Indie.)
Po vypuknutí Tibetského povstání v roce 1959, které mělo desítky tisíc obětí, musel dalajláma opustit zemi. Ve svých 23 letech uprchl v přestrojení a usadil se na severu Indie v Dharamšale, kde zřídil uprchlické tibetské centrum, v němž nyní sídlí tibetská exilová vláda. (Fotografie dalajlámy z jeho života v exilu, 1965, Indie.)
Během čínské kulturní revoluce (1966–1976) iniciované Mao Ce-tungem došlo k masivní destrukci tibetského kulturního dědictví. Cílem bylo zničit „čtyři staré věci“ (myšlenky, kulturu, zvyky a tradice). 

(Dalajláma s indickou premiérkou Indírou Gándhíovou, listopad 1965, Indie.)
Během čínské kulturní revoluce (1966–1976) iniciované Mao Ce-tungem došlo k masivní destrukci tibetského kulturního dědictví. Cílem bylo zničit „čtyři staré věci“ (myšlenky, kulturu, zvyky a tradice). (Dalajláma s indickou premiérkou Indírou Gándhíovou, listopad 1965, Indie.)
Zničeno bylo až 90 procent klášterů a náboženských symbolů. Pronásledováni byli mniši i duchovní, tibetská kultura byla (a stále je) masivně potlačována. 

Důsledkem bylo hluboké kulturní a psychologické trauma. Toto systematické ničení kulturní identity nejen Tibeťané, ale také mnozí nezávislí historici a lidskoprávní organizace považují za kulturní genocidu.

(Dalajláma zdraví stoupence buddhismu, 1965, Indie.)
Zničeno bylo až 90 procent klášterů a náboženských symbolů. Pronásledováni byli mniši i duchovní, tibetská kultura byla (a stále je) masivně potlačována. Důsledkem bylo hluboké kulturní a psychologické trauma. Toto systematické ničení kulturní identity nejen Tibeťané, ale také mnozí nezávislí historici a lidskoprávní organizace považují za kulturní genocidu. (Dalajláma zdraví stoupence buddhismu, 1965, Indie.)
Během let v exilu předložil dalajlama Pekingu řadu návrhů k navázání seriózního dialogu. Původně pro Tibet, jenž je od roku 1965 autonomní oblastí Číny, žádal nezávislost. Vůli dosáhnout kompromisu naznačil v červnu 1988 před poslanci Evropského parlamentu. 

(Dalajláma na návštěvě v New Yorku, 1979.)
Během let v exilu předložil dalajlama Pekingu řadu návrhů k navázání seriózního dialogu. Původně pro Tibet, jenž je od roku 1965 autonomní oblastí Číny, žádal nezávislost. Vůli dosáhnout kompromisu naznačil v červnu 1988 před poslanci Evropského parlamentu. (Dalajláma na návštěvě v New Yorku, 1979.)
Tehdy poprvé veřejně připustil, že by Tibet zůstal součástí Číny, ale správa vnitřních záležitostí by přešla do tibetských rukou a ústřední vláda by přebrala odpovědnost za zahraniční politiku a obranu. Ani tyto návrhy, které vyvolaly vlnu kritiky mezi některými exilovými skupinami, čínská strana neakceptovala a označila je za skrytý požadavek nezávislosti.

(Představitel tibetského buddhismu se na snímku setkává s tehdejší hlavou katolické církve Janem Pavlem II., 1988, Řím.)
Tehdy poprvé veřejně připustil, že by Tibet zůstal součástí Číny, ale správa vnitřních záležitostí by přešla do tibetských rukou a ústřední vláda by přebrala odpovědnost za zahraniční politiku a obranu. Ani tyto návrhy, které vyvolaly vlnu kritiky mezi některými exilovými skupinami, čínská strana neakceptovala a označila je za skrytý požadavek nezávislosti. (Představitel tibetského buddhismu se na snímku setkává s tehdejší hlavou katolické církve Janem Pavlem II., 1988, Řím.)
V březnu 2011 14. dalajláma požádal tibetský exilový parlament, aby ho zprostil politických funkcí formální hlavy státu. „Pokud budeme muset ještě řadu desetiletí zůstat v exilu, nevyhnutelně přijde čas, že už nebudu schopen naši věc vést. Proto je nezbytné, abychom vytvořili solidní vládní systém, dokud jsem toho schopen a zdraví mi slouží,“ zdůvodnil dalajlama svoje rozhodnutí. Novým tibetským premiérem v exilu se následně stal právník Lozang Sanggjä.

(Na snímku se spisovatelkou Luise Rinserovou během jedné z návštěv Berlína, 1989.)
V březnu 2011 14. dalajláma požádal tibetský exilový parlament, aby ho zprostil politických funkcí formální hlavy státu. „Pokud budeme muset ještě řadu desetiletí zůstat v exilu, nevyhnutelně přijde čas, že už nebudu schopen naši věc vést. Proto je nezbytné, abychom vytvořili solidní vládní systém, dokud jsem toho schopen a zdraví mi slouží,“ zdůvodnil dalajlama svoje rozhodnutí. Novým tibetským premiérem v exilu se následně stal právník Lozang Sanggjä. (Na snímku se spisovatelkou Luise Rinserovou během jedné z návštěv Berlína, 1989.)
Během života v exilu se ze 14. dalajlámy na Západě postupně stávala politická celebrita. V životě se dalajlamovi povedlo získat stovky mezinárodních ocenění a titulů a přátelství s duchovními, politickými i kulturními představiteli. Československo dalajlama poprvé navštívil na pozvání prezidenta Václava Havla v únoru 1990. Od té doby navštívil Prahu ještě devětkrát. (Vyfoceno v roce 1997.)
Během života v exilu se ze 14. dalajlámy na Západě postupně stávala politická celebrita. V životě se dalajlamovi povedlo získat stovky mezinárodních ocenění a titulů a přátelství s duchovními, politickými i kulturními představiteli. Československo dalajlama poprvé navštívil na pozvání prezidenta Václava Havla v únoru 1990. Od té doby navštívil Prahu ještě devětkrát. (Vyfoceno v roce 1997.)
14. dalajláma a Václav Havel na Pražském hradě, 1997. Prezident dostal darem šál.
14. dalajláma a Václav Havel na Pražském hradě, 1997. Prezident dostal darem šál.
Přes své výrazné postavení ve světě jeho charisma není postaveno na moci, ale na autenticitě, laskavosti a smyslu pro humor.
(Dalajláma v roce 1998.)
Přes své výrazné postavení ve světě jeho charisma není postaveno na moci, ale na autenticitě, laskavosti a smyslu pro humor. (Dalajláma v roce 1998.)
Jeho zájmy dalece přesahují duchovní rámec – zabývá se klimatem, migrací, mezikulturní komunikací, vědou i školstvím.

(Dalajláma promlouvá během veřejné přednášky v newyorském Central Parku, 21. září 2003.)
Jeho zájmy dalece přesahují duchovní rámec – zabývá se klimatem, migrací, mezikulturní komunikací, vědou i školstvím. (Dalajláma promlouvá během veřejné přednášky v newyorském Central Parku, 21. září 2003.)
Při příležitosti oslavy svých 80. narozenin vystoupil dalajlama v roce 2015 na hudebním festivalu v britském Glastonbury. „Smyslem života je prožít šťastný život,“ zdůraznil ve svém proslovu. (Na snímku v Glastonbury se zpěvačkou Patti Smith.)
Při příležitosti oslavy svých 80. narozenin vystoupil dalajlama v roce 2015 na hudebním festivalu v britském Glastonbury. „Smyslem života je prožít šťastný život,“ zdůraznil ve svém proslovu. (Na snímku v Glastonbury se zpěvačkou Patti Smith.)
„Všichni by se měli vážně zamyslet nad tím, jak udělat 21. století šťastnějším. To je nejlepší dárek, jaký mi můžete k narozeninám dát,“ dodal.
(Dalajláma během svých 80. narozenin v Jahrhunderthalle, 13. července 2015 ve Frankfurtu nad Mohanem v Německu.)
„Všichni by se měli vážně zamyslet nad tím, jak udělat 21. století šťastnějším. To je nejlepší dárek, jaký mi můžete k narozeninám dát,“ dodal. (Dalajláma během svých 80. narozenin v Jahrhunderthalle, 13. července 2015 ve Frankfurtu nad Mohanem v Německu.)
Tibetský duchovní vůdce žehná buddhistickému mnichovi, 30. června 2025 u severoindické Dharamšaly. Dalajláma dal během těchto modlitebních oslav svých 90. narozenin zatím nejsilněji najevo, že 600 let stará instituce bude pokračovat i po jeho smrti. Ve své knize Voice for the Voiceless (Hlas pro umlčené), která vyšla letos v březnu dalajlama napsal, že jeho následovník se narodí ve „svobodném světě“, a tedy mimo Čínu.
Tibetský duchovní vůdce žehná buddhistickému mnichovi, 30. června 2025 u severoindické Dharamšaly. Dalajláma dal během těchto modlitebních oslav svých 90. narozenin zatím nejsilněji najevo, že 600 let stará instituce bude pokračovat i po jeho smrti. Ve své knize Voice for the Voiceless (Hlas pro umlčené), která vyšla letos v březnu dalajlama napsal, že jeho následovník se narodí ve „svobodném světě“, a tedy mimo Čínu.
5/17