„Jednou z věcí, která nás trápí, je, že musíme zákazníkům vysvětlovat, že bohužel nemáme to, co chtějí,“ stěžuje si pro agenturu AFP majitel minimalistické kavárny v Los Angeles. Zářivě zelený čaj matcha se pro mnohé čajovny základní surovinou, přidává se i do řady dezertů. (Příprava matchy, 6. června v tokijské čtvrti Cukidži.)
„Jednou z věcí, která nás trápí, je, že musíme zákazníkům vysvětlovat, že bohužel nemáme to, co chtějí,“ stěžuje si pro agenturu AFP majitel minimalistické kavárny v Los Angeles. Zářivě zelený čaj matcha se pro mnohé čajovny základní surovinou, přidává se i do řady dezertů. (Příprava matchy, 6. června v tokijské čtvrti Cukidži.)
Z 25 druhů matcha, které jsou v nabídce podniku Kettl Tea, který se letos otevřel na Hollywood Boulevard, jsou všechny kromě čtyř vyprodané, řekl zakladatel podniku Zach Mangan. (Zákazníci popíjejí nápoje matcha v čajovně Kettl Tea ve čtvrti Los Feliz v Los Angeles, 20. května.)
Z 25 druhů matcha, které jsou v nabídce podniku Kettl Tea, který se letos otevřel na Hollywood Boulevard, jsou všechny kromě čtyř vyprodané, řekl zakladatel podniku Zach Mangan. (Zákazníci popíjejí nápoje matcha v čajovně Kettl Tea ve čtvrti Los Feliz v Los Angeles, 20. května.)
Díky její hluboké travnaté vůni, intenzivní barvě a povzbuzujícím účinkům se spotřeba matchy za posledních deset let mnohonásobně zvýšila. V západním světě se teď přidává do všeho, od zmrzlin až po kávu ve velkých řetězcích. Objem celosvětového trhu s matchou se odhaduje na miliardy dolarů. 

(Čajová plantáž Masahira Okutomiho, 4. června v japonské Sajamě.)
Díky její hluboké travnaté vůni, intenzivní barvě a povzbuzujícím účinkům se spotřeba matchy za posledních deset let mnohonásobně zvýšila. V západním světě se teď přidává do všeho, od zmrzlin až po kávu ve velkých řetězcích. Objem celosvětového trhu s matchou se odhaduje na miliardy dolarů. (Čajová plantáž Masahira Okutomiho, 4. června v japonské Sajamě.)
Masahiro Okutomi patří k už patnácté generaci, která v japonské Sajamě řídí rodinný podnik na výrobu čaje. Firma nestíhá uspokojit poptávku. „Musel jsem na naše webové stránky napsat, že už nepřijímáme žádné další objednávky,“ řekl.
Masahiro Okutomi patří k už patnácté generaci, která v japonské Sajamě řídí rodinný podnik na výrobu čaje. Firma nestíhá uspokojit poptávku. „Musel jsem na naše webové stránky napsat, že už nepřijímáme žádné další objednávky,“ řekl.
„Výroba prášku je náročný proces. Správná výroba vyžaduje roky tréninku, je to dlouhodobá práce, která vyžaduje vybavení, práci a investice,“ vysvětlil Okutomi.

(Továrna na zpracování matchy, 4. června v japonském městě Sajama v prefektuře Saitama.)
„Výroba prášku je náročný proces. Správná výroba vyžaduje roky tréninku, je to dlouhodobá práce, která vyžaduje vybavení, práci a investice,“ vysvětlil Okutomi. (Továrna na zpracování matchy, 4. června v japonském městě Sajama v prefektuře Saitama.)
Boom matchy podpořili internetoví influenceři, například Andie Ella, která má na YouTube více než 600 000 odběratelů a založila vlastní značku produktů matcha. V pastelově růžovém obchodě, který otevřela v tokijské čtvrti Haradžuku, čekaly v době, kdy tam byli reportéři AFP, desítky fanoušků, aby se s třiadvacetiletou Francouzkou vyfotili nebo si koupili její plechovky matchy s příchutí jahod. „Matcha je vizuálně velmi přitažlivá,“ podotýká Ella. (Zákazníci čekají ve frontě před otevřením obchodu Milia Matcha v Tokiu, 29. května.)
Boom matchy podpořili internetoví influenceři, například Andie Ella, která má na YouTube více než 600 000 odběratelů a založila vlastní značku produktů matcha. V pastelově růžovém obchodě, který otevřela v tokijské čtvrti Haradžuku, čekaly v době, kdy tam byli reportéři AFP, desítky fanoušků, aby se s třiadvacetiletou Francouzkou vyfotili nebo si koupili její plechovky matchy s příchutí jahod. „Matcha je vizuálně velmi přitažlivá,“ podotýká Ella. (Zákazníci čekají ve frontě před otevřením obchodu Milia Matcha v Tokiu, 29. května.)
Podle údajů japonského ministerstva zemědělství tvořila matcha v roce 2024 více než polovinu z 8798 tun zeleného čaje vyvezeného z Japonska. Šlo o dvakrát větší množství než před deseti lety. (Masahiro Okutomi ve svém podniku, 4. června).
Podle údajů japonského ministerstva zemědělství tvořila matcha v roce 2024 více než polovinu z 8798 tun zeleného čaje vyvezeného z Japonska. Šlo o dvakrát větší množství než před deseti lety. (Masahiro Okutomi ve svém podniku, 4. června).
Tokijský obchod s čajem Jugetsudo v turistické oblasti bývalého rybího trhu Cukidži se vzhledem k rostoucí poptávce snaží kontrolovat stav svých zásob. „Nezavádíme přísné nákupní limity, ale někdy odmítáme prodat větší množství zákazníkům, kteří jsou podezřelí z přeprodeje,“ řekl vedoucí obchodu Šigehito Nišikida.

(Čajová továrna ve městě Sajama, 4. června.)
Tokijský obchod s čajem Jugetsudo v turistické oblasti bývalého rybího trhu Cukidži se vzhledem k rostoucí poptávce snaží kontrolovat stav svých zásob. „Nezavádíme přísné nákupní limity, ale někdy odmítáme prodat větší množství zákazníkům, kteří jsou podezřelí z přeprodeje,“ řekl vedoucí obchodu Šigehito Nišikida. (Čajová továrna ve městě Sajama, 4. června.)
„V posledních dvou nebo třech letech se matcha mánie zintenzivnila: zákazníci si nyní chtějí matchu vyrábět doma sami,“ dodal Šigehito.

(Čajová továrna ve městě Sajama, 4. června.)
„V posledních dvou nebo třech letech se matcha mánie zintenzivnila: zákazníci si nyní chtějí matchu vyrábět doma sami,“ dodal Šigehito. (Čajová továrna ve městě Sajama, 4. června.)
4/9