

Lužec nad Vltavou se nachází nedaleko Mělníka v malebné krajině řeky. Od roku 1907, kdy obce Hořín a Vraňany spojil kanál, je jedinou obcí, která celá leží na ostrově.


Nová lávka vede přes nesplavný tok řeky Vltavy mezi obcemi Lužec nad Vltavou a Bukol.


Most není pro automobily, jen pro pěší a cyklisty. V naléhavých případech ho mohou využít také záchranné složky.


Lávku navrhli architekti Petr Tej, Marek Blanka a Jan Mourek. "Architektonický návrh je výtvarně založen na lehkosti a subtilnosti, které jsou umožněny díky technologicky extrémně vyspělému materiálu UHPFRC (pozn. red. ultravysokohodnotný beton s rozptýlenou kovovou výztuží)," říkají architekti.


Konstrukce je zavěšená celkem na 17 lanech. Má jeden pylon a celkovou délku 130 metrů.


Věžovitá nástavba mostního pilíře (pylon) nese hlavní konstrukci a je z oceli. V rovinaté krajině tvoří protiváhu kostelní věže.


Nosná konstrukce mostu je vedena ve výškovém oblouku s poloměrem 777 metrů.


"Mostovka byla nad břehy montována na pevné skruži. Část nad řekou se montovala letmo. Mostovka je sepnuta dvěma volnými kabely," podotýkají architekti.


Zavěšený most z dálky lehce připomíná zmenšenou dominantu San Franciska.


Lužec nad Vltavou má hned několik nových mostů - pro pěší a cyklisty, železniční a silniční. Ten pro vlaky je unikátní tím, že je jako jediný železniční most v Česku zdvihací.


Lávka pro pěší vede přímo do centra města a je významným tahem pro cyklisty.


Je součástí trasy EuroVelo 7, přezdívané také slunečná trasa, která vede ze Švédska až na Sicílii. V České republice začíná u Labského údolí u Děčína nedaleko Národního parku České Švýcarsko a sleduje tok Labe až k soutoku s Vltavou.


Pylon má 40 metrů a stejné výšky by podle architektů jednou měly dosáhnout i nově vysázené duby podél cesty na bukolské straně.


Kvůli bezpečnosti je po celé délce mostu jednoduché, kovové zábradlí, které neruší výhled na večerní západ slunce.


Most je dokončený od loňského roku a stál okolo 50 milionů korun.
3/15

