Rozvrzané žluté lisabonské tramvaje jsou odvěkým symbolem portugalského hlavního města. Nyní se staly takovým magnetem pro turisty, že si někteří místní obyvatelé stěžují, že už se nemohou ani svézt, napsal server Fortune.

(Snímek z Lisabonu,  23. října.)
Rozvrzané žluté lisabonské tramvaje jsou odvěkým symbolem portugalského hlavního města. Nyní se staly takovým magnetem pro turisty, že si někteří místní obyvatelé stěžují, že už se nemohou ani svézt, napsal server Fortune. (Snímek z Lisabonu, 23. října.)
Tramvaje začaly v Lisabonu jezdit koncem 19. století, aby přepravovaly cestující po strmých a úzkých uličkách protínajících kopcovité staré město. Dnešní návštěvníci nepřestávají obdivovat dřevěnou podlahu a staromódní vzhled vozů, které nabízejí nádherný výhled na řeku Tejo a malebné budovy v pastelových barvách.
Tramvaje začaly v Lisabonu jezdit koncem 19. století, aby přepravovaly cestující po strmých a úzkých uličkách protínajících kopcovité staré město. Dnešní návštěvníci nepřestávají obdivovat dřevěnou podlahu a staromódní vzhled vozů, které nabízejí nádherný výhled na řeku Tejo a malebné budovy v pastelových barvách.
Ale s tím, jak se do hlavního města sjíždějí stále větší počty návštěvníků (v roce 2023 jich bylo téměř devět milionů), začínají být někteří obyvatelé z dopadů masového turismu roztrpčeni.
Ale s tím, jak se do hlavního města sjíždějí stále větší počty návštěvníků (v roce 2023 jich bylo téměř devět milionů), začínají být někteří obyvatelé z dopadů masového turismu roztrpčeni.
„Tramvaj? Ta už není pro nás, je vyhrazena turistům!“ říká šedesátiletá Luisa Costová, obyvatelka dělnické čtvrti Mouraria.
„Tramvaj? Ta už není pro nás, je vyhrazena turistům!“ říká šedesátiletá Luisa Costová, obyvatelka dělnické čtvrti Mouraria.
Vzhledem k tomu, že zahraniční návštěvníci přeplňují vozy, čeká nyní Costová na zastávce na elektrické minibusy, které jezdí stejnou trasou. Lisabon v současné době spojuje pět historických tramvajových linek, šestá linka vybavená delšími a modernějšími vozy jezdí podél řeky.
Vzhledem k tomu, že zahraniční návštěvníci přeplňují vozy, čeká nyní Costová na zastávce na elektrické minibusy, které jezdí stejnou trasou. Lisabon v současné době spojuje pět historických tramvajových linek, šestá linka vybavená delšími a modernějšími vozy jezdí podél řeky.
Na náměstí Martima Monize v centru Lisabonu stojí cestující někdy i více než hodinu ve frontě na linku 28, která je nejoblíbenější a projíždí nejfotogeničtějšími místy.
Na náměstí Martima Monize v centru Lisabonu stojí cestující někdy i více než hodinu ve frontě na linku 28, která je nejoblíbenější a projíždí nejfotogeničtějšími místy.
V Lisabonu vznikly také červené tramvaje, které jsou určeny jen turistům, ale kvůli vyšším nákladům jsou méně oblíbené. Další tramvajové linky byly znovu uvedeny do provozu poté, co byly zrušeny v průběhu 20. století s rozvojem sítě městských autobusů.
V Lisabonu vznikly také červené tramvaje, které jsou určeny jen turistům, ale kvůli vyšším nákladům jsou méně oblíbené. Další tramvajové linky byly znovu uvedeny do provozu poté, co byly zrušeny v průběhu 20. století s rozvojem sítě městských autobusů.
Navzdory těmto opatřením se „situace stále zhoršuje“, uvedla Fatima Valentová, 82letá důchodkyně. Místní sdružení již léta požadují spolehlivější systém veřejné dopravy pro obyvatele i turisty.
Navzdory těmto opatřením se „situace stále zhoršuje“, uvedla Fatima Valentová, 82letá důchodkyně. Místní sdružení již léta požadují spolehlivější systém veřejné dopravy pro obyvatele i turisty.
Tramvaje se staly „hračkou“ pro turisty, kteří si jimi plní své instagramové příběhy na úkor obyvatel, kteří je „skutečně potřebují“, napsala nedávno novinářka Fernanda Canciová v portugalském deníku Diario de Noticias.
Tramvaje se staly „hračkou“ pro turisty, kteří si jimi plní své instagramové příběhy na úkor obyvatel, kteří je „skutečně potřebují“, napsala nedávno novinářka Fernanda Canciová v portugalském deníku Diario de Noticias.
9/9