

Grafický designér Pavel Fuksa vytvořil ve spolupráci s lékaři, vědci, copywritery i překladateli 29 fiktivních obálek skript a učebnic Vysoké školy života, které parodují současné společenské problémy i spory. Momentálně je draží na internetu a výdělek půjde v plné výši do nemocnic na pomoc zdravotníkům. Pavel Fuksa byl třikrát (2014, 2016, 2018) zařazen mezi 200 nejlepších ilustrátorů světa magazínem Lürzer's Archive, který prezentuje reklamní kampaně pro tisk i televizi z celého světa.


Stále však zůstává nohama na zemi. "Pokora k vlastní práci, jejímu významu i klientově zadání je kritická. Bez ní se tvůrce nedokáže na svůj výtvor podívat střízlivýma očima a nedokáže přijmout zpětnou vazbu klienta," tvrdí Fuksa, který rovněž vytváří reklamní kampaně.


"V tomto odvětví je potřeba být skromný," pokračuje. "Nebrat sebe, svůj význam a svou práci zas tak vážně. Nemyslet si, že designem obalu na chipsy spasím svět nebo vyřeším světový hladomor. Musí to samozřejmě být pěkné, funkční, ale nakonec je to pořád jen obal na chipsy."


Nápad na vytvoření obálek fiktivních skript a učebnic vzešel jako způsob vyrovnání se s pandemií. Styl obálek skript je typický pro obálky knížek, skript a učebnic od 50. do nultých let. "Zvolil jsem jej, protože ho všichni znají, snad každý se v životě s takovou učebnicí setkal," říká.


"Chtěl jsem vytvořit pocit, že tyhle učebnice by mohly být klidně reálné, což je mimochodem věta, kterou často používají studenti Vysoké školy života – není to pravda, ale mohla by být," komentuje Fuksa.


Vytváření obálek trvalo asi týden. Spolu s Fuksou se na projektu podíleli Adam Hrubý, Jindřich Jinoch, Markéta Monsportová, Ivana Blumentrittová, Daniel Petkevič, Vladimír Fuksa, Lukáš Turza, Tomáš Zatrapa a Michal Půta.


"Když si ten kolektiv vyberu sám, jako jsem to udělal v případě tohoto projektu, tedy kolegy lékaře, copywritery, vědce a překladatele, je to skvělá atmosféra," vypráví Fuksa.


"Nakonec jsme vymysleli asi 120 nejrůznějších titulů a obálek, do finále se dostalo 'jenom' těch 29," pokračuje.


Přiznává, že pro inspiraci netrávil na sociálních sítích závratnou dobu. "Nebyly to hodiny ani dny, ta vyjádření na sociálních sítích si člověk bohužel často zapamatuje a nebylo třeba se k nim vracet," tvrdí a dodává, že kolegové lékaři měli dost zkušeností s tím, co jim lidé běžně říkají.


S nápady i textací názvů titulů mu pomohli ostatní kolegové.


Fuksa coby původce celého nápadu měl finální slovo ohledně podoby obálek. "Potřeboval jsem, abychom se neopakovali, aby to znělo vtipně."


Záležet si tvůrci dali i s tím, aby skripta působila reálně. "Snažili jsme se pokrýt celý vějíř ignorace a sobeckosti, které v posledních týdnech plní ordinace a čekárny," tvrdí Pavel Fuksa.


V roce 2014 byl Pavel Fuksa magazínem Computer Arts zařazen mezi 30 nejlepších grafických designerů světa.


Ilustrace se Pavel Fuksa snaží mít "dotažené". Do obálky Výroba falešného certifikátu covid přidal i plně funkční QR kódy.


Multiúrovňová spiknutí světových elit patří k Fuksovým oblíbeným obálkám. "Dá se aplikovat na jakoukoliv příležitost, od všech rozhodnutí Evropské unie po parkovací zóny v Praze," říká.


Na učebnici Anatomické minimum k odstranění čipování se zase Fuksovi líbí "drobná hranice mezi tím, kdy se z odstraňování čipu stane frontální lobotomie".


"Google: Vademecum domácího lékaře je už tradiční hit, ten už tady byl dlouho před pandemií," míní Pavel Fuksa.


Kdyby učebnice a skripta opravdu existovaly, přečetl by si je prý všechny. "Celé kurikulum obsahuje komplexní přehled toho, co by měl správný student Vysoké školy života o současném světě vědět."


Obálky momentálně Pavel Fuksa draží až do pátku coby NFT, tedy nepřenosné tokeny. Jedná se o elektronické identifikátory, které s pomocí technologie blockchain potvrzují, že digitální sběratelský předmět je autentický a není možné ho zaměnit s žádným dalším.


Výtěžek z dražby obálek i fyzických plakátů skript poputuje do Fakultní nemocnice v Motole na splnění vánočních přání zdravotníků.


"NFT se zatím prodalo necelých 20 kusů z 29, plakátů přes 330 kusů. Myslím, že se celkově dostaneme na částku 250-280 tisíc korun pro zdravotníky. Cokoliv kolem 300 tisíc bude parádní," míní Fuksa.


Fakticky však Fuksa obálkami naráží na řadu problémů v české společnosti. Vysoká škola života ale podle něj nezastřešuje pouze Česko, ale i spoustu dalších národů a států. "Je to frustrace skupiny obyvatelstva, nejistota v tom, že se svět kolem ní otáčí tak, že nemají schopnost nebo možnost na něj reagovat."


"Jasně," uznává Fuksa námitku, že tuto frustraci obyvatel lze do jisté míry chápat i vzhledem ke komunikaci státu vůči nim. "Jenže nic z toho nedává lidem dovolení, aby se chovali sobecky, aby tuto frustraci řešili bezbřehým chováním a pocitem, že je vše dovoleno," argumentuje.


Podle Fuksy je to spojeno s tím, že společnosti chybí autorita. "Už delší dobu zde chybí otcovská figura, která by řekla 'Hele, tohle už je za hranou, s tímhle přestaň, protože se chováš nemožně, na chvíli se uskrovni, život takhle funguje'," říká.


"Někde v hloubi mě to děsí. Snažím se proti tomu bojovat humorem, ale existence takto ideologicky organizované skupiny mě zneklidňuje," komentuje Fuksa.


Pavel Fuksa se taky věnuje i vytváření reklam. V tomto ohledu kritizuje reklamní trh, který se podle něj posunul ke "gifismu" a neustálé recyklaci trendů ze sociálních sítí TikTok a Instagram.


"Gifismus je pro mě záměrnou absencí příběhu, konceptu nebo složitějšího nároku kladeného na příjemce sdělení," vysvětluje.


"Gifismem se tak dostáváme k plochým, jednorázovým a volně zaměnitelným spotům, které vyplní čas na TikToku nebo Instagramu předtím, než se prstem posuneme na další příspěvek," dodává Fuksa.


Dodává, že styl gifismu se normalizoval tak, aby "vyhovoval mozkům lidí, o kterých marketéři tvrdí, že mají krátkou pozornost. Členům jediné cílové megaskupiny, která obsáhla celý marketingový svět - mileniálům.".
12/29

