Těžké časy autora R.U.R. ukazuje výstava nazvaná Úspěch se neodpouští v Památníku Karla Čapka Na Strži u Dobříše. Dům, který spisovatel využíval jako chalupu, je dnes kromě vinohradské vily nejlepším místem k poznání každodenního života, úspěchů i strastí slavného autora.
Těžké časy autora R.U.R. ukazuje výstava nazvaná Úspěch se neodpouští v Památníku Karla Čapka Na Strži u Dobříše. Dům, který spisovatel využíval jako chalupu, je dnes kromě vinohradské vily nejlepším místem k poznání každodenního života, úspěchů i strastí slavného autora.
Dům v obci Stará Huť dostali Čapek a jeho novomanželka Olga Scheinpflugová jako svatební dar od tehdejšího majitele a švagra Václava Palivce. Nikdy ho nevlastnili, měli ale právo ho doživotně užívat.
Dům v obci Stará Huť dostali Čapek a jeho novomanželka Olga Scheinpflugová jako svatební dar od tehdejšího majitele a švagra Václava Palivce. Nikdy ho nevlastnili, měli ale právo ho doživotně užívat.
Spisovatel Palivcovu nabídku nejprve odmítl. Tvrdil, že ve vinohradské vile se zahradou má dost prostoru se realizovat. Palivec ho ale přesvědčil, aby se na venkov zajel alespoň podívat. Během návštěvy v roce 1935 Čapka okouzlila okolní krajina i poměrně velká zahrada. Na její úpravě strávil následující tři roky.
Spisovatel Palivcovu nabídku nejprve odmítl. Tvrdil, že ve vinohradské vile se zahradou má dost prostoru se realizovat. Palivec ho ale přesvědčil, aby se na venkov zajel alespoň podívat. Během návštěvy v roce 1935 Čapka okouzlila okolní krajina i poměrně velká zahrada. Na její úpravě strávil následující tři roky.
Venkovský dům, kterému se dnes přezdívá Čapkárna, se pro novomanžele objevil v pravý čas. V polovině třicátých let minulého století nastaly pro rodinu krušné chvíle. Vyostřovala se politická situace a spisovatel musel stále častěji odrážet osobní útoky.
Venkovský dům, kterému se dnes přezdívá Čapkárna, se pro novomanžele objevil v pravý čas. V polovině třicátých let minulého století nastaly pro rodinu krušné chvíle. Vyostřovala se politická situace a spisovatel musel stále častěji odrážet osobní útoky.
Ve venkovském domě Čapek hledal klid a byl tu obklopený svými přáteli, kteří měli v domě i vlastní pokoje.
Ve venkovském domě Čapek hledal klid a byl tu obklopený svými přáteli, kteří měli v domě i vlastní pokoje.
"Zaplňoval jim ruce hráběmi, krumpáči a jinými nástroji prospěšnými vzniku zahrady. Většinou se tvářili bezradně a rozpačitě, jako by měli básnit v hexametrech," píše Olga Scheinpflugová v Českém románu. Mezi nejčastější hosty patřil novinář a přítel Ferdinand Peroutka.
"Zaplňoval jim ruce hráběmi, krumpáči a jinými nástroji prospěšnými vzniku zahrady. Většinou se tvářili bezradně a rozpačitě, jako by měli básnit v hexametrech," píše Olga Scheinpflugová v Českém románu. Mezi nejčastější hosty patřil novinář a přítel Ferdinand Peroutka.
Sám Čapek rozděloval návštěvy do tří kategorií. Oficiální osobnosti nazýval hosty, přátelům říkal hostíci a ti, co zneužívali jeho pohostinství, označoval jako hostce. Tato fotografie, kde jsou pohromadě obě rodiny, je poměrně vzácná, Čapkovi příbuzní včetně bratra Josefa neměli Olgu příliš v oblibě.
Sám Čapek rozděloval návštěvy do tří kategorií. Oficiální osobnosti nazýval hosty, přátelům říkal hostíci a ti, co zneužívali jeho pohostinství, označoval jako hostce. Tato fotografie, kde jsou pohromadě obě rodiny, je poměrně vzácná, Čapkovi příbuzní včetně bratra Josefa neměli Olgu příliš v oblibě.
Venkovský dům slouží od roku 1997 jako památník spisovatele. Okolo zrekonstruované stavby jsou krásné vzrostlé stromy, které před víc než 70 lety prořezával Čapek s Peroutkou.
Venkovský dům slouží od roku 1997 jako památník spisovatele. Okolo zrekonstruované stavby jsou krásné vzrostlé stromy, které před víc než 70 lety prořezával Čapek s Peroutkou.
Sídlo má zvenčí kouzlo starých časů. Zastřešená dřevěná veranda vypadá jako z první republiky. Uvnitř už ale nezůstalo nic původního.
Sídlo má zvenčí kouzlo starých časů. Zastřešená dřevěná veranda vypadá jako z první republiky. Uvnitř už ale nezůstalo nic původního.
Nábytek, který se ztratil v době komunismu, nahradily expozice. První patro přibližuje život a díla Karla Čapka, podkroví se věnuje Olze Scheinpflugové a Ferdinandu Peroutkovi. Jednou za půl roku jsou v památníku i krátkodobé výstavy, ta aktuální se nazývá Úspěch se neodpouští a mapuje nenávist, jíž Čapek musel čelit v už zmíněných 30. letech minulého století.
Nábytek, který se ztratil v době komunismu, nahradily expozice. První patro přibližuje život a díla Karla Čapka, podkroví se věnuje Olze Scheinpflugové a Ferdinandu Peroutkovi. Jednou za půl roku jsou v památníku i krátkodobé výstavy, ta aktuální se nazývá Úspěch se neodpouští a mapuje nenávist, jíž Čapek musel čelit v už zmíněných 30. letech minulého století.
"Výstava s podtitulem Nepřátelé Karla Čapka připomíná, že lidé spisovatele nepřijímali jen s úctou a obdivem. Čapek měl i řadu odpůrců a musel dlouhodobě čelit anonymním dopisům, telefonátům, pomlouvačným článkům a dalším projevům agresivity," vysvětluje Zdeněk Vacek, který je od roku 2020 ředitelem památníku.
"Výstava s podtitulem Nepřátelé Karla Čapka připomíná, že lidé spisovatele nepřijímali jen s úctou a obdivem. Čapek měl i řadu odpůrců a musel dlouhodobě čelit anonymním dopisům, telefonátům, pomlouvačným článkům a dalším projevům agresivity," vysvětluje Zdeněk Vacek, který je od roku 2020 ředitelem památníku.
Výstava se nachází v přízemí a prezentuje řadu citátů, které přibližují vulgaritu i neomalenost Čapkových kritiků. "Každý si tu může udělat vlastní názor na oprávněnost útoků i úroveň těch, kteří je vedli. Z Čapkových reakcí je cítit jeho nadhled, tolerance a snaha hledat ve svých odpůrcích to lepší. Včetně omluv, proč se tak chovají," říká Vacek, který je dlouhodobým obdivovatelem československého spisovatele. Býval novinářem a vlastní i stejný automobil.
Výstava se nachází v přízemí a prezentuje řadu citátů, které přibližují vulgaritu i neomalenost Čapkových kritiků. "Každý si tu může udělat vlastní názor na oprávněnost útoků i úroveň těch, kteří je vedli. Z Čapkových reakcí je cítit jeho nadhled, tolerance a snaha hledat ve svých odpůrcích to lepší. Včetně omluv, proč se tak chovají," říká Vacek, který je dlouhodobým obdivovatelem československého spisovatele. Býval novinářem a vlastní i stejný automobil.
Anonymních dopisů Čapek dostával i sto denně a v posledních měsících je před ním ukrývala jeho manželka. Byl také častým adresátem sloupků, komentářů nebo celých článků, v nichž ho veřejně ponižovali jeho kolegové. Největším kritikem Čapkovského kultu byl novinář Karel Horký. "Čapek byl příznivcem Hradu, tudíž hájil Masaryka i Beneše. Někteří novináři na něj útočili, že je hradní vrtichvost a že není soudný. Zároveň mu záviděli jeho úspěch. Když mu bylo třicet let, stihl neuvěřitelné množství věcí. Napsal navíc R.U.R., které proniklo na Broadway a do Londýna. Ten světový úspěch mu všichni záviděli," vysvětluje Vacek.
Anonymních dopisů Čapek dostával i sto denně a v posledních měsících je před ním ukrývala jeho manželka. Byl také častým adresátem sloupků, komentářů nebo celých článků, v nichž ho veřejně ponižovali jeho kolegové. Největším kritikem Čapkovského kultu byl novinář Karel Horký. "Čapek byl příznivcem Hradu, tudíž hájil Masaryka i Beneše. Někteří novináři na něj útočili, že je hradní vrtichvost a že není soudný. Zároveň mu záviděli jeho úspěch. Když mu bylo třicet let, stihl neuvěřitelné množství věcí. Napsal navíc R.U.R., které proniklo na Broadway a do Londýna. Ten světový úspěch mu všichni záviděli," vysvětluje Vacek.
Autor Dášenky i Války s mloky se vůči urážkám bránil perem a svým intelektem. V povídce nazvané Anonym se ústy vypravěče Diviše vyjadřuje k obsahu anonymních dopisů a zamýšlí se nad tím, jaké typy lidí jsou jejich autory. Svým kolegům novinářům zase adresuje komentáře v novinách.
Autor Dášenky i Války s mloky se vůči urážkám bránil perem a svým intelektem. V povídce nazvané Anonym se ústy vypravěče Diviše vyjadřuje k obsahu anonymních dopisů a zamýšlí se nad tím, jaké typy lidí jsou jejich autory. Svým kolegům novinářům zase adresuje komentáře v novinách.
Ve 30. letech minulého století Čapka odborníci opakovaně navrhovali na Nobelovu cenu, nikdy ji však nezískal. "Dochovalo se, jak si někteří novináři mezi sebou psali, 'hlavně musíme udělat vše pro to, aby tu Nobelovku nedostal, protože kdyby ji měl, byl by z něj polobůh a byl by nedotknutelný,'" říká Vacek.
Ve 30. letech minulého století Čapka odborníci opakovaně navrhovali na Nobelovu cenu, nikdy ji však nezískal. "Dochovalo se, jak si někteří novináři mezi sebou psali, 'hlavně musíme udělat vše pro to, aby tu Nobelovku nedostal, protože kdyby ji měl, byl by z něj polobůh a byl by nedotknutelný,'" říká Vacek.
Náhled na Čapkovu zejména novinářskou tvorbu ovlivnily okolnosti, které vyústily podpisem mnichovské dohody. Proti spisovateli aktivně vystupovali Jaroslav Durych a Emanuel Moravec, dříve uznávaný vojenský stratég, který v době protektorátu kolaboroval s Německem.
Náhled na Čapkovu zejména novinářskou tvorbu ovlivnily okolnosti, které vyústily podpisem mnichovské dohody. Proti spisovateli aktivně vystupovali Jaroslav Durych a Emanuel Moravec, dříve uznávaný vojenský stratég, který v době protektorátu kolaboroval s Německem.
"Myšlenkou výstavy je ukázat, že ačkoli byl Čapek slušný, hodný a obětavý člověk, lidé ho neměli jen rádi, a čím byl blíže svému konci, tím víc se na něj jeho nepřátelé vrhali. Tři měsíce před jeho smrtí mu chodily dopisy, kde se psalo: 'Vidíte, kam jste nás s Benešem a Masarykem zavlekli, kdybychom se s tím Německem rozumně domluvili, nic z toho nemuselo být,'" popisuje šéf památníku, který chce koncem března příštího roku výstavu sbalit a nabídnout ji k putování různým vzdělávacím institucím včetně škol.
"Myšlenkou výstavy je ukázat, že ačkoli byl Čapek slušný, hodný a obětavý člověk, lidé ho neměli jen rádi, a čím byl blíže svému konci, tím víc se na něj jeho nepřátelé vrhali. Tři měsíce před jeho smrtí mu chodily dopisy, kde se psalo: 'Vidíte, kam jste nás s Benešem a Masarykem zavlekli, kdybychom se s tím Německem rozumně domluvili, nic z toho nemuselo být,'" popisuje šéf památníku, který chce koncem března příštího roku výstavu sbalit a nabídnout ji k putování různým vzdělávacím institucím včetně škol.
Kromě krátkodobé výstavy je v Čapkově milovaném venkovském domě zřízený pokoj, který připomíná atmosféru 30. let minulého století a zahrnuje sbírku Čapkových osobních věcí.
Kromě krátkodobé výstavy je v Čapkově milovaném venkovském domě zřízený pokoj, který připomíná atmosféru 30. let minulého století a zahrnuje sbírku Čapkových osobních věcí.
Dochoval se i tehdejší pracovní stůl, který Čapek využíval právě tady Na Strži.
Dochoval se i tehdejší pracovní stůl, který Čapek využíval právě tady Na Strži.
Čapek v domě řadu věcí nechal předělat. Podkroví obložil dřevem, což je jeden ze zásahů, který nezničily pozdější stavební úpravy. Právě tady byly pokoje pravidelných hostů.
Čapek v domě řadu věcí nechal předělat. Podkroví obložil dřevem, což je jeden ze zásahů, který nezničily pozdější stavební úpravy. Právě tady byly pokoje pravidelných hostů.
Své místo tu měl už zmíněný Ferdinand Peroutka. Jeho osobní předměty, jako jsou cestovní župan nebo dýmky, věnovala památníku manželka Slávka, která se do republiky vrátila po sametové revoluci. "Dá se říct, že díky tomu tu máme jediné Peroutkovo muzeum na světě," říká nadšeně Vacek.
Své místo tu měl už zmíněný Ferdinand Peroutka. Jeho osobní předměty, jako jsou cestovní župan nebo dýmky, věnovala památníku manželka Slávka, která se do republiky vrátila po sametové revoluci. "Dá se říct, že díky tomu tu máme jediné Peroutkovo muzeum na světě," říká nadšeně Vacek.
Ředitel památníku nechal v podkroví zpětně dovysvětlit kauzu z roku 2015, kdy prezident Miloš Zeman nesprávně prohlásil, že novinář byl autorem článku Hitler je gentleman. "Tehdy jsem se divil, že Zeman jen ledabyle řekl, že ten článek někde četl, nejspíš v Národní knihovně. Už selským rozumem šlo usoudit, že by byl naprostý nesmysl, aby stovky badatelů ten článek minuly. Navíc už o třináct let dříve to samé v České televizi prohlásil ministr kultury Pavel Dostál, velký Zemanův kamarád. Prezident se toho nejspíš chytil a stejně jako Dostál prohlásil naprostý nesmysl, který odstartoval několikaletou kauzu," připomíná bývalý novinář.
Ředitel památníku nechal v podkroví zpětně dovysvětlit kauzu z roku 2015, kdy prezident Miloš Zeman nesprávně prohlásil, že novinář byl autorem článku Hitler je gentleman. "Tehdy jsem se divil, že Zeman jen ledabyle řekl, že ten článek někde četl, nejspíš v Národní knihovně. Už selským rozumem šlo usoudit, že by byl naprostý nesmysl, aby stovky badatelů ten článek minuly. Navíc už o třináct let dříve to samé v České televizi prohlásil ministr kultury Pavel Dostál, velký Zemanův kamarád. Prezident se toho nejspíš chytil a stejně jako Dostál prohlásil naprostý nesmysl, který odstartoval několikaletou kauzu," připomíná bývalý novinář.
Kromě Peroutky má v podkroví své místo i manželka Olga Scheinpflugová. Expozice přibližuje její postavení v rodině, vztah k letnímu sídlu i herecké angažmá.
Kromě Peroutky má v podkroví své místo i manželka Olga Scheinpflugová. Expozice přibližuje její postavení v rodině, vztah k letnímu sídlu i herecké angažmá.
24/25