Trojboký píst pohybem v oválné skříni mění objem uzavřených komor.V každé skříni tak probíhají tři cykly současně.Rotační motory Mazdy od 60. let měly dva rotory.S veškerým příslušenstvím byl motor velmi kompaktní.To umožnilo postavit i kupé Cosmo Sport maličké a levné.To umožnilo postavit i kupé Cosmo Sport maličké a levné.Vysoké emise nespálených uhlovodíků si už v roce 1975 vyžádaly spojení s katalyzátorem. Na snímku kupé Savanna.Krátká a nízká příď zůstala i v osmdesátých letech modelu RX 7, kde se objevilo přeplňování turbodmychadlem. V roce 1982 šlo o nejrychlejší japonské auto.Stejné proporce měla i další generace v devadesátých letech.V roce 1991 Mazda s Wankelem zvítězila v závodě 24 hodin v Le Mans.Poslední v řadě byl typ RX 8 z let 2003 až 2012.Zachoval typické rozvržení mechaniky s veškerou hmotou mezi nápravami, rozhodující pro jízdní obratnost.Přidala na vnitřním prostoru, přístupném protisměrně otevíranými dveřmi.V roce 2005 se objevil i prototyp s Wankelem spalujícím vodík.První elektrická Mazda s názvem MX-30 se představila na jaře 2019.Sleduje módní trend pseudoterénních crossoverů.Obrácenými dveřmi odkazuje na typ RX 8.Přední část vychází ze spalovacího modelu CX-30. Pod kapotou elektrické verze zbývá hodně nevyužitého místa. Sem se Mazda rozhodla doplnit Wankelův motor.
NaN/18