

„Myslím, že pocit odporu k použitému oblečení v Japonsku zmizel, hlavně mezi mladými lidmi,“ řekl 45letý muž agentuře AFP, který pracuje pro firemní recyklační program japonského oděvního gigantu Uniqlo. (Snímek manažera logistiky Osamu Ubakaie pózujícího s balíky oblečení z druhé ruky ve skladu ve městě Inašiki v centrální části Japonska, 31. října 2023.)


Společnost Uniqlo se svezla na vlně spotřebitelů, kteří nakupují a vyhazují stále více oblečení. (Na snímku jsou balíky již použitých oděvů transportovány do skladu ve městě Inašiki, 31. října.)


Obchod s oblečením z druhé ruky, tzv. second hand nebo, chcete-li, sekáč vznikl už i ve známé tokijské módní čtvrti Haradžuku. I to dokazuje, že chování japonských zákazníků se mění. Oblečení se tam prodává za třetinu původní ceny. Vyfoceno 21. listopadu 2023.


Japonci se dlouho zdráhali použité oblečení kupovat kvůli obavám ze špatné hygieny a vysokým nárokům na čistotu oděvů, píše agentura AFP. Snímek sekáče ve čtvrti Haradžuku.


Rostoucí ceny, které po letech dopadají i na japonské peněženky, pomohly některým Japoncům se tohoto odporu zbavit. Snímek ukazuje kontrolu sesbíraného použitého oblečení.


Popularitu prodeje použitého oblečení zaznamenala i japonská aplikace Mercari, kde přibližně třetinu transakcí mezi jednotlivci tvoří módní zboží.


„Loni jsme provedli průzkum našich uživatelů a ukázalo se, že hlavní motivací k nákupu oblečení na Mercari je obrana proti rostoucím cenám,“ řekl AFP mluvčí prodejní aplikace.


Dalším faktorem je také rostoucí povědomí o obrovském dopadu fast fashion na životní prostředí. (Na snímku kontrolují zaměstnanci džíny ve skladu s oblečením.)


Podle ministerstva životního prostředí se v Japonsku 34 procent vyřazeného oblečení recykluje.
(Balíky, které míří do japonských sekáčů, vyfoceno 31. října ve městě Inašiki.)


Velká část z tohoto čísla se ale vyveze do rozvojových zemí, kde může skončit na skládkách, nebo se spálí. Snímek z japonského skladu.
9/10

