Nejkrásnější nádraží v Turecku bylo kdysi naplněno duněním lokomotiv a shonem cestujících, ale dny, kdy jím s kufry v ruce procházeli cestující a obdivovali grandiózní památku na asijském pobřeží Istanbulu, jsou pryč.
Nejkrásnější nádraží v Turecku bylo kdysi naplněno duněním lokomotiv a shonem cestujících, ale dny, kdy jím s kufry v ruce procházeli cestující a obdivovali grandiózní památku na asijském pobřeží Istanbulu, jsou pryč.
Nádraží, které bylo zvěčněno ve starých tureckých filmech a popsáno v mnoha románech, převzalo ministerstvo kultury, které ho chce přeměnit na umělecké centrum.
Nádraží, které bylo zvěčněno ve starých tureckých filmech a popsáno v mnoha románech, převzalo ministerstvo kultury, které ho chce přeměnit na umělecké centrum.
Pro 61letého důchodce, který stále slyší ozvěnu píšťal a výkřiky prodavačů nabízejících své sezamové pečivo, by však tato ikonická budova měla zůstat nádražím. „Bylo to tak krásné místo, bylo tam tolik pohybu a energie, lidé byli plní nadšení a radosti. Ta krása dnes už neexistuje,“ řekl agentuře AFP. (Na snímku protestující, kteří se poblíž nádraží scházejí každou neděli, vyfoceno 24. srpna.)
Pro 61letého důchodce, který stále slyší ozvěnu píšťal a výkřiky prodavačů nabízejících své sezamové pečivo, by však tato ikonická budova měla zůstat nádražím. „Bylo to tak krásné místo, bylo tam tolik pohybu a energie, lidé byli plní nadšení a radosti. Ta krása dnes už neexistuje,“ řekl agentuře AFP. (Na snímku protestující, kteří se poblíž nádraží scházejí každou neděli, vyfoceno 24. srpna.)
Malebné nádraží, které se tyčí přímo nad vodou, bylo slavnostně otevřeno v roce 1908, tedy na sklonku Osmanské říše, jako brána Evropy na Východ. (Žena prochází před transparenty s informacemi o projektu přestavby vlakového nádraží Haydarpaşa v Kadikoy v Istanbulu, 22. srpna.)
Malebné nádraží, které se tyčí přímo nad vodou, bylo slavnostně otevřeno v roce 1908, tedy na sklonku Osmanské říše, jako brána Evropy na Východ. (Žena prochází před transparenty s informacemi o projektu přestavby vlakového nádraží Haydarpaşa v Kadikoy v Istanbulu, 22. srpna.)
Bylo svědkem některých z nejbouřlivějších a nejtragičtějších momentů v historii Turecka, přežilo pád říše, první světovou válku, deportaci Arménů, vojenské převraty, zemětřesení i ničivý požár.
Bylo svědkem některých z nejbouřlivějších a nejtragičtějších momentů v historii Turecka, přežilo pád říše, první světovou válku, deportaci Arménů, vojenské převraty, zemětřesení i ničivý požár.
„Haydarpaşa byla během své historie svědkem mnoha historických událostí, včetně přílivu migrantů z venkovských oblastí Turecka do Istanbulu,“ řekla Ayca Yuksel, výzkumnice, socioložka a autorka knih o Haydarpaşe.
„Haydarpaşa byla během své historie svědkem mnoha historických událostí, včetně přílivu migrantů z venkovských oblastí Turecka do Istanbulu,“ řekla Ayca Yuksel, výzkumnice, socioložka a autorka knih o Haydarpaşe.
„Proto zaujímá zvláštní místo v paměti lidí, kteří tuto migraci zažili. Odraz toho vidíme v literatuře, umění a kinematografii,“ citovala výzkumnici agentura AFP. Dnes však nádraží postrádá to, co mu dávalo život: vlaky.
„Proto zaujímá zvláštní místo v paměti lidí, kteří tuto migraci zažili. Odraz toho vidíme v literatuře, umění a kinematografii,“ citovala výzkumnici agentura AFP. Dnes však nádraží postrádá to, co mu dávalo život: vlaky.
Od roku 2013 je nádraží Haydarpaşa uzavřené. Zpočátku kvůli rekonstrukci, poté kvůli archeologickým vykopávkám, které odhalily artefakty z 5. století před naším letopočtem a které stále pokračují. Loni byla stanice předána ministerstvu kultury a první fáze nového uměleckého centra by měla být dokončena příští rok.
Od roku 2013 je nádraží Haydarpaşa uzavřené. Zpočátku kvůli rekonstrukci, poté kvůli archeologickým vykopávkám, které odhalily artefakty z 5. století před naším letopočtem a které stále pokračují. Loni byla stanice předána ministerstvu kultury a první fáze nového uměleckého centra by měla být dokončena příští rok.
„Není to jen budova, je to pro nás všechno,“ řekl strojvedoucí Hasan Bektas, člen odborové organizace Haydarpaşa Platform – skupiny akademiků, urbanistů a železničních zaměstnanců, kteří protestují proti plánům vlády. Pro Bektase je jasné, že lukrativní poloha u vody vzbudila zájem investorů.
„Není to jen budova, je to pro nás všechno,“ řekl strojvedoucí Hasan Bektas, člen odborové organizace Haydarpaşa Platform – skupiny akademiků, urbanistů a železničních zaměstnanců, kteří protestují proti plánům vlády. Pro Bektase je jasné, že lukrativní poloha u vody vzbudila zájem investorů.
„Jejich cíl byl vždy stejný: proměnit každé krásné místo v zisk – zbavit ho hodnoty a vydělat na něm. Zájmy veřejnosti nikdy nebyly součástí rovnice. Proti tomu se stavíme,“ řekl agentuře AFP.
„Jejich cíl byl vždy stejný: proměnit každé krásné místo v zisk – zbavit ho hodnoty a vydělat na něm. Zájmy veřejnosti nikdy nebyly součástí rovnice. Proti tomu se stavíme,“ řekl agentuře AFP.
Na počátku 21. století se objevily odvážné plány pro tuto lokalitu – mělo zde stát sedm mrakodrapů, nové Světové obchodní centrum, olympijský stadion; někteří dokonce hovořili o proměně ve stylu Benátek.
Na počátku 21. století se objevily odvážné plány pro tuto lokalitu – mělo zde stát sedm mrakodrapů, nové Světové obchodní centrum, olympijský stadion; někteří dokonce hovořili o proměně ve stylu Benátek.
Loni v říjnu ministr kultury a cestovního ruchu Nuri Ersoy slíbil, že místo bude i nadále fungovat jako nádraží. „Budou tu vlaky… kulturní a umělecké centrum a veřejná zahrada. Ale nikdy tu nebude nákupní centrum ani hotel,“ řekl. (Úplněk viditelný z přístavu Haydarpaşa, 13. června.)
Loni v říjnu ministr kultury a cestovního ruchu Nuri Ersoy slíbil, že místo bude i nadále fungovat jako nádraží. „Budou tu vlaky… kulturní a umělecké centrum a veřejná zahrada. Ale nikdy tu nebude nákupní centrum ani hotel,“ řekl. (Úplněk viditelný z přístavu Haydarpaşa, 13. června.)
6/12