Indické letectvo se loučí s letounem MiG-21, který v dobách své největší slávy tvořil až dvě třetiny indické stíhací flotily.
Indické letectvo se loučí s letounem MiG-21, který v dobách své největší slávy tvořil až dvě třetiny indické stíhací flotily.
Dillí zakoupilo v letech 1966 až 1980 celkem 872 strojů MiG různých verzí. V Indii, kde se začal licenčně vyrábět v polovině 60. let firmou Hindustan Aeronautics Limited (HAL), se stal základem stíhacích perutí.
Dillí zakoupilo v letech 1966 až 1980 celkem 872 strojů MiG různých verzí. V Indii, kde se začal licenčně vyrábět v polovině 60. let firmou Hindustan Aeronautics Limited (HAL), se stal základem stíhacích perutí.
V pozdějších letech si vysloužil temnou přezdívku „létající rakev“. V kokpitu šlo o spartánské prostředí - jediné sedadlo a žádný komfort. Klimatizace navržená pro ruské zimy sotva stačila v indických letních vedrech. Při nízkých letech se kokpit měnil v saunu a jak pro BBC zavzpomínali piloti, během jediné mise ztráceli i kilogram tělesné hmotnosti.
V pozdějších letech si vysloužil temnou přezdívku „létající rakev“. V kokpitu šlo o spartánské prostředí - jediné sedadlo a žádný komfort. Klimatizace navržená pro ruské zimy sotva stačila v indických letních vedrech. Při nízkých letech se kokpit měnil v saunu a jak pro BBC zavzpomínali piloti, během jediné mise ztráceli i kilogram tělesné hmotnosti.
Zatímco mnozí letci hájí letoun i dnes, kritici upozorňují na jeho stárnoucí konstrukci a nehodovost. Bezpečnostní analytik Rahul Bedi uvedl pro BBC, že kolem MiGu-21 panuje „nemístná nostalgie“.
Zatímco mnozí letci hájí letoun i dnes, kritici upozorňují na jeho stárnoucí konstrukci a nehodovost. Bezpečnostní analytik Rahul Bedi uvedl pro BBC, že kolem MiGu-21 panuje „nemístná nostalgie“.
Podle oficiálních údajů došlo mezi lety 1971 a 2012 k 482 nehodám migů, při nichž zahynulo 171 pilotů, 39 civilistů, osm členů pozemního personálu a jedna celá posádka. Havárie byly připisovány jak lidské chybě, tak technickým závadám. Po roce 2012 už oficiální statistiky neexistují.
Podle oficiálních údajů došlo mezi lety 1971 a 2012 k 482 nehodám migů, při nichž zahynulo 171 pilotů, 39 civilistů, osm členů pozemního personálu a jedna celá posádka. Havárie byly připisovány jak lidské chybě, tak technickým závadám. Po roce 2012 už oficiální statistiky neexistují.
Největším problémem byl motor a extrémně vysoká přistávací rychlost, kvůli níž bylo přiblížení na krátké ranveje náročné a často vedlo k nehodám, jak vysvětlil analytik Bedi.
Největším problémem byl motor a extrémně vysoká přistávací rychlost, kvůli níž bylo přiblížení na krátké ranveje náročné a často vedlo k nehodám, jak vysvětlil analytik Bedi.
MiG-21 se stal symbolem indicko-ruské spolupráce a zároveň motorem rozvoje domácího leteckého průmyslu.
MiG-21 se stal symbolem indicko-ruské spolupráce a zároveň motorem rozvoje domácího leteckého průmyslu.
3/8