Život a dílo nejznámějšího pražského spisovatele německého jazyka zpracovává Národní divadlo Brno v nové baletní inscenaci Kafka.
Život a dílo nejznámějšího pražského spisovatele německého jazyka zpracovává Národní divadlo Brno v nové baletní inscenaci Kafka.
Cílem bylo představit Franze Kafku jako člověka s každodenními starostmi či pochybnostmi a zároveň poukázat na stále aktuální motivy z jeho knih.
Cílem bylo představit Franze Kafku jako člověka s každodenními starostmi či pochybnostmi a zároveň poukázat na stále aktuální motivy z jeho knih.
Na fotografii je Arthur Abram v titulní roli Franze Kafky z části věnované románu Proces v choreografii Glena Lambrechta.
Na fotografii je Arthur Abram v titulní roli Franze Kafky z části věnované románu Proces v choreografii Glena Lambrechta.
Novinka měla premiéru minulý pátek v Janáčkově divadle, nejbližší reprízy následují 31. října a 8. listopadu.
Novinka měla premiéru minulý pátek v Janáčkově divadle, nejbližší reprízy následují 31. října a 8. listopadu.
„Chci přinést na jeviště lidsky opravdový portrét člověka, který celý život zápasil se svými vztahy – ať už s autoritativním otcem, milovanou sestrou, nebo fascinujícími a často nedostižnými ženami, které vstupovaly do jeho života a ovlivňovaly jeho tvorbu,“ uvedla režisérka a choreografka Markéta Pimek Habalová.
„Chci přinést na jeviště lidsky opravdový portrét člověka, který celý život zápasil se svými vztahy – ať už s autoritativním otcem, milovanou sestrou, nebo fascinujícími a často nedostižnými ženami, které vstupovaly do jeho života a ovlivňovaly jeho tvorbu,“ uvedla režisérka a choreografka Markéta Pimek Habalová.
Habalová se soustředila na Kafkův osobní život. Na představení však spolupracovala s dalšími dvěma choreografy.
Habalová se soustředila na Kafkův osobní život. Na představení však spolupracovala s dalšími dvěma choreografy.
Barbora Rašková zpracovala Kafkovu povídku Proměna, Glen Lambrecht pak román Proces.
Barbora Rašková zpracovala Kafkovu povídku Proměna, Glen Lambrecht pak román Proces.
Novinka tak nabízí hned tři různé pohledy na Kafkovu osobnost i dílo, stejně jako rozmanité styly a pohybové rukopisy.
Novinka tak nabízí hned tři různé pohledy na Kafkovu osobnost i dílo, stejně jako rozmanité styly a pohybové rukopisy.
„Proměna mě přitahuje hlavně zvláštním napětím mezi tím, co popisuje – extrémní, absurdní situace – a jak to popisuje – klidně, stroze, bez emocí,“ popisuje Rašková.
„Proměna mě přitahuje hlavně zvláštním napětím mezi tím, co popisuje – extrémní, absurdní situace – a jak to popisuje – klidně, stroze, bez emocí,“ popisuje Rašková.
„Právě tenhle kontrast vytváří atmosféru, která je pro mě zásadní: bizarní, tichou, ale zároveň plnou vnitřního neklidu. A právě tuhle atmosféru chci přenést na jeviště,“ dodává Barbora Rašková.
„Právě tenhle kontrast vytváří atmosféru, která je pro mě zásadní: bizarní, tichou, ale zároveň plnou vnitřního neklidu. A právě tuhle atmosféru chci přenést na jeviště,“ dodává Barbora Rašková.
V Lambrechtově pojetí Procesu se autor Kafka a hrdina Josef K. slévají v jedinou postavu uvězněnou v noční můře systému.
V Lambrechtově pojetí Procesu se autor Kafka a hrdina Josef K. slévají v jedinou postavu uvězněnou v noční můře systému.
„Hrdina je unesen a vtažen do absurdního, rituálního procesu vedeného byrokratickými stvořeními a neviditelnými soudci, který vrcholí symbolickou popravou. Chci ukázat, jak jedinec ztrácí sám sebe tváří v tvář všemocnému, neuchopitelnému systému – a nakonec se stává spolupachatelem vlastního odsouzení,“ uvedl Lambrecht.
„Hrdina je unesen a vtažen do absurdního, rituálního procesu vedeného byrokratickými stvořeními a neviditelnými soudci, který vrcholí symbolickou popravou. Chci ukázat, jak jedinec ztrácí sám sebe tváří v tvář všemocnému, neuchopitelnému systému – a nakonec se stává spolupachatelem vlastního odsouzení,“ uvedl Lambrecht.
Na inscenaci se podílejí tanečníci hlavního baletního souboru, členové juniorského tělesa NdB2 i zkušení umělci z NdB3, kteří ztvárnili Kafkovy rodiče.
Na inscenaci se podílejí tanečníci hlavního baletního souboru, členové juniorského tělesa NdB2 i zkušení umělci z NdB3, kteří ztvárnili Kafkovy rodiče.
V trojjediné úloze Kafky, Řehoře Samsy z Proměny a Josefa K. z Procesu alternují Šóma Ogasawara, Arthur Abram, Joao Gomes a Manuel Romero de Haro.
V trojjediné úloze Kafky, Řehoře Samsy z Proměny a Josefa K. z Procesu alternují Šóma Ogasawara, Arthur Abram, Joao Gomes a Manuel Romero de Haro.
V inscenaci zní hudba Alfreda Schnittkeho, Phillipa Glasse, Caroline Shaw a Nilse Frahma, tedy skladatelů z 20. a 21. století.
V inscenaci zní hudba Alfreda Schnittkeho, Phillipa Glasse, Caroline Shaw a Nilse Frahma, tedy skladatelů z 20. a 21. století.
11/15