

V Mexico City slavili velkým průvodem Día de los Muertos i 700 let od založení aztéckého „Města bohů“ Tenochtitlánu.


Následovaly oslavy Día de los Muertos - Dne mrtvých.


Santa Muerte na oltáři v mexickém Coatepecu. Katolická církev ji striktně odmítá, k mexickým oslavám ale „svatá Smrt“ patří. Kostra s kosou a globusem vychází z mayských a aztéckých představ o božstvech smrti.


Día de los Muertos pro Jihoameričany není truchlením za mrtvé, ale spojením dvou světů.


Mexiko se každý rok na začátku listopadu zbarví do oranžova. I díky téhle květině - „cempasúchil“ známe v Česku jako mexickou marigold.


Večer pak hřbitovy po celém Mexiku září do dálky…


Zesnulým se věnují hlasité i tiché vzpomínky.


La Calavera Catrina - Elegantní lebka - je ikonickou součástí mexických oslav. Kostra oblečená jako dáma z vyšší společnosti má symbolizovat, že před smrtí jsme si všichni rovni.


Salvadorská tradice Los Canchules. Vpředvečer Dne mrtvých tu připravují hostiny, které pak sdílí s každým, kdo jde kolem.


Ani v Salvadoru není hřbitov jednotvárným a nebarevným místem. Právě naopak.


Na Haiti se zachovalo náboženství voodoo. Místní svátky se nazývají Fèt Gede.


I na Haiti se navštěvují hřbitovy, místní oslavy ale mají výrazný africký vliv.


Zajímavé oslavy mají i Aymarové v Bolívii. Původní indiánský národ peče takzvané Tantawawas - děti z těsta.


Podle Aymarů se duše předků vrací na několik dní domů. Hřbitovy se tak stávají centrem dění.


Barvy vládnou po celé latinské Americe, i ve Venezuele.
15/15

