

Theodor Pištěk, který tuto středu zemřel ve věku 93 let, byl mužem mnoha talentů.


Maloval, vytvářel filmové kostýmy…


... pro Václava Havla navrhl uniformy Hradní stráže…


... a také jako automobilový závodník ještě začátkem 70. let reprezentoval Československo na závodních okruzích. Na fotografii z Mistrovství Evropy cestovních automobilů na okruhu Velké ceny Československa v Brně z roku 1972 je v popředí Pištěk, vzadu Jaroslav Bobek.


„Někdo používá LSD, někdo kouří marihuanu, pro mě byl totéž zážitek z jízdy na samé hranici,“ uvedl jednou Pištěk.


Formule a závodníky v kombinézách často zvěčňoval na svých obrazech. Pištěkovo plátno nazvané Adieu, Guy Moll (na snímku) bylo roku 2020 na aukci v Praze vydraženo za více než 25 milionů korun včetně přirážky.


Formule nechyběla ani na retrospektivě Pištěkových děl, kterou roku 2012 zorganizovala Národní galerie v Praze. Hostil ji Veletržní palác.


Theodor Pištěk vystudoval Akademii výtvarných umění v ateliérech malířů Vratislava Nechleby a Antonína Pelce.


V mládí maloval geometrickou abstrakci, pak se obrátil k hyperrealismu.


Do některých obrazů zamontoval i různě řezané nebo deformované části motorů a chladičů.


Na jeho pozdějších plátnech se objevovaly nablýskané automobily nebo třeba motivy související s vesmírem.


Širší veřejnost si Pištěka spojovala s filmovými kostýmy. Ty první navrhl pro Holubici od Františka Vláčila, následovaly Markéta Lazarová, Údolí včel, Postřižiny, Zítra vstanu a opařím se čajem, pohádky jako Tři oříšky pro Popelku nebo seriál Arabela…


... a především spolupráce s režisérem Milošem Formanem (na fotografii vlevo).


Pištěkovi vynesla Oscara za film Amadeus (na fotografii) a francouzskou cenu César za historické drama Valmont. S Formanem natočil Pištěk i drama Lid versus Larry Flynt.


Pištěk byl držitelem Českého lva za přínos českému filmu i Křišťálového glóbu, pro nějž si roku 2013 přijel na karlovarský festival (na fotografii).


„Je to největší pocta v mém životě a obrovská satisfakce,“ řekl tehdy. Festival jeho tvorbu připomněl samozřejmě projekcí Amadea.


Křišťálový glóbus předal Pištěkovi americký herec F. Murray Abraham (vpravo), znamý rolí Salieriho z Amadea.


Theodor Pištěk v neposlední řadě navrhoval kostýmy pro divadlo nebo muzikály jako Dracula a Monte Cristo. Na fotografii je s jejich autorem, skladatelem Karlem Svobodou.


Především ale do posledních let maloval, například monumentální obrazy věnované slavnému fyzikovi Stephenu Hawkingovi. Na fotografii Theodor Pištěk pózuje před svým Rodinným portrétem.


Toho, že se od výtvarného umění na dlouho odchýlil k filmu, nelitoval.


„Připravilo mi to mnoho osobních kontaktů s uměním. Nikdy jsem nečerpal z pomůcek a knížek, ale z galerií, obrazů, tam člověk dostane tu správnou informaci, jak to v dané době vypadalo. Teprve pak může zapojit fantazii, roztáhnout křídla,“ říkal Theodor Pištěk (na poslední fotografii z roku 2021).
15/21

