![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/EAxBrB0.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Odstartovat můžeme horkou novinkou, která se teprve chystá na světové trhy. Elektrický Renault 5 vsází na retrodesign a spoustu hravých detailů, jimiž se chce odlišit od konkurence. A jedním z takových je i koš na bagety, který bude součástí příslušenství. Získá si popularitu i mimo Francii?](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/mTGBrBz.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Odstartovat můžeme horkou novinkou, která se teprve chystá na světové trhy. Elektrický Renault 5 vsází na retrodesign a spoustu hravých detailů, jimiž se chce odlišit od konkurence. A jedním z takových je i koš na bagety, který bude součástí příslušenství. Získá si popularitu i mimo Francii?
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/RxCBrB1.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Když už je řeč o Renaultu, nesmíme opomenout ani malé MPV Modus z počátku tohoto tisíciletí, kdy byla podobná auta velmi populární. Modus byl ale v duchu dalších modelů francouzské automobilky plný výstředních detailů. Mezi příplatky tak bylo i netradiční otevírání spodní části víka kufru. Potřebujete naložit jen něco malého? Pak stačí dolů sklopit část víka - jako u pick-upů. Evidentně se ale tento prvek příliš neuchytil, protože v dalších modelech už se neobjevil.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/EAxBrB0.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Když už je řeč o Renaultu, nesmíme opomenout ani malé MPV Modus z počátku tohoto tisíciletí, kdy byla podobná auta velmi populární. Modus byl ale v duchu dalších modelů francouzské automobilky plný výstředních detailů. Mezi příplatky tak bylo i netradiční otevírání spodní části víka kufru. Potřebujete naložit jen něco malého? Pak stačí dolů sklopit část víka - jako u pick-upů. Evidentně se ale tento prvek příliš neuchytil, protože v dalších modelech už se neobjevil.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/c60BrB2.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Ne, tohle není žádná domácí úprava, tohle je dodatečný ukazatel, s nímž v roce 2009 přišla druhá generace Mini Cabrio. Jmenuje se Openometer a jeho cílem bylo cestujícím měřit, jak dlouho jedou s otevřenou střechou. Některá novější provedení otevřeného britského prcka zase v rámci navigace mohla mít upozornění na blížící se déšť. To abyste včas stihli natáhnout střechu.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/RxCBrB1.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Ne, tohle není žádná domácí úprava, tohle je dodatečný ukazatel, s nímž v roce 2009 přišla druhá generace Mini Cabrio. Jmenuje se Openometer a jeho cílem bylo cestujícím měřit, jak dlouho jedou s otevřenou střechou. Některá novější provedení otevřeného britského prcka zase v rámci navigace mohla mít upozornění na blížící se déšť. To abyste včas stihli natáhnout střechu.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/qcUBrB3.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Asi nepřekvapí, která značka jistou dobu nabízela v katalogu příplatků kávovar. Fiat měl kompaktní přístroj od společnosti Lavazza v malém MPV 500L za několik tisíc korun, který pasoval do středové konzole vpředu.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/c60BrB2.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Asi nepřekvapí, která značka jistou dobu nabízela v katalogu příplatků kávovar. Fiat měl kompaktní přístroj od společnosti Lavazza v malém MPV 500L za několik tisíc korun, který pasoval do středové konzole vpředu.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/xlsBrB4.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Tu zprávu jste možná nedávno zachytili, na prodej se objevilo Ferrari 430 Scuderia Spider 16M, které je samo o sobě s 499 vyrobenými kusy vzácné. Pak jsou tu ale i vzácnější verze, jako ta nabízená, protože dostalo místo klasického rádia na středové konzoli zabudovaný vyjímatelný iPod Touch s pamětí 16 GB. A takových celkově nebylo moc. Dnešní optikou to možná vypadá úsměvně, ale je potřeba mít na paměti, že se tato verze představila roce 2008, tehdy tak šlo o jeden z vrcholů přenosné elektroniky.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/qcUBrB3.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Tu zprávu jste možná nedávno zachytili, na prodej se objevilo Ferrari 430 Scuderia Spider 16M, které je samo o sobě s 499 vyrobenými kusy vzácné. Pak jsou tu ale i vzácnější verze, jako ta nabízená, protože dostalo místo klasického rádia na středové konzoli zabudovaný vyjímatelný iPod Touch s pamětí 16 GB. A takových celkově nebylo moc. Dnešní optikou to možná vypadá úsměvně, ale je potřeba mít na paměti, že se tato verze představila roce 2008, tehdy tak šlo o jeden z vrcholů přenosné elektroniky.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/diKBrB5.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![S inovací, která ve Velké Británii dokonce vyhrála cenu, přišlo v roce 2007 Volvo. Modely S80, V70 a XC70 dostaly Personal Car Comunicator, který spočíval v tom, že klíček blikal třemi barvami. Zelenou, pokud bylo auto zamčené, žlutou, pokud bylo auto odemčené a červenou, pokud byl aktivován alarm nebo auto samo detekovalo srdeční tep uvnitř vozu. To abyste na nikoho nezapomněli.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/xlsBrB4.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
S inovací, která ve Velké Británii dokonce vyhrála cenu, přišlo v roce 2007 Volvo. Modely S80, V70 a XC70 dostaly Personal Car Comunicator, který spočíval v tom, že klíček blikal třemi barvami. Zelenou, pokud bylo auto zamčené, žlutou, pokud bylo auto odemčené a červenou, pokud byl aktivován alarm nebo auto samo detekovalo srdeční tep uvnitř vozu. To abyste na nikoho nezapomněli.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/G3XBrB6.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Vázičku s kytkou, kterou až do roku 2011 nabízel v základní výbavě Volkswagen New Beetle asi netřeba dlouze představovat. Šlo o reminiscenci na původního Brouka, který ji měl v době rozpuku "květinového" hnutí Hippies jako příplatkovou výbavu. Když přišel New Beetle na konci 90. let, chtěl se jí nejen původnímu vozu přiblížit, ale sloužila též jako osvěžovač vzduchu a lákadlo pro ženské publikum, jak píše samotný Volkswagen. Až 60 procent zákazníků totiž byly právě ženy.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/diKBrB5.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Vázičku s kytkou, kterou až do roku 2011 nabízel v základní výbavě Volkswagen New Beetle asi netřeba dlouze představovat. Šlo o reminiscenci na původního Brouka, který ji měl v době rozpuku "květinového" hnutí Hippies jako příplatkovou výbavu. Když přišel New Beetle na konci 90. let, chtěl se jí nejen původnímu vozu přiblížit, ale sloužila též jako osvěžovač vzduchu a lákadlo pro ženské publikum, jak píše samotný Volkswagen. Až 60 procent zákazníků totiž byly právě ženy.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/rDYBrB7.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Zatímco vázička s kytkou má u VW nějaké historické pozadí, Nissan u modelu Cube nabídl podobnou ozdobnou věc vlastně úplně náhodně. Za v přepočtu několik stovek korun tak mohl horní část palubní desky už tak výstředního modelu Cube ozdobit malý "koberec" s dlouhými vlákny. Ten měl údajně pomoci s udržením některých předmětů na palubní desce, většinu času ale vypadal zkrátka jen velmi podivně.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/G3XBrB6.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Zatímco vázička s kytkou má u VW nějaké historické pozadí, Nissan u modelu Cube nabídl podobnou ozdobnou věc vlastně úplně náhodně. Za v přepočtu několik stovek korun tak mohl horní část palubní desky už tak výstředního modelu Cube ozdobit malý "koberec" s dlouhými vlákny. Ten měl údajně pomoci s udržením některých předmětů na palubní desce, většinu času ale vypadal zkrátka jen velmi podivně.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/gymBrB9.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Lednička nebo držáky nápojů, které dokážu udržet pití teplé. Ani jedno není ve výbavě mnohých aut nic neobvyklého. Chladnička vyrábějící led už ale parametry na zajímavou výbavu jistě splňuje. Přišla s ní v 80. letech Toyota u modelu Van či TownAce (jméno se odlišuje podle trhu). Před voličem převodovky byl každopádně box, který dokázal vyrábět led. Hodí se to především pro horké letní večery.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/rDYBrB7.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Lednička nebo držáky nápojů, které dokážu udržet pití teplé. Ani jedno není ve výbavě mnohých aut nic neobvyklého. Chladnička vyrábějící led už ale parametry na zajímavou výbavu jistě splňuje. Přišla s ní v 80. letech Toyota u modelu Van či TownAce (jméno se odlišuje podle trhu). Před voličem převodovky byl každopádně box, který dokázal vyrábět led. Hodí se to především pro horké letní večery.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/9m6BrCB.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Zajímavou věc nabízela dlouho americká Honda ve velkoprostorovém modelu Odyssey. Poprvé se prvek nazvaný HondaVAC objevil v roce 2013 a rychle si vysloužil publicitu napříč celým světem.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/gymBrB9.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Zajímavou věc nabízela dlouho americká Honda ve velkoprostorovém modelu Odyssey. Poprvé se prvek nazvaný HondaVAC objevil v roce 2013 a rychle si vysloužil publicitu napříč celým světem.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/6onBrCC.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Zabudovaný vysavač si zákazníci rychle oblíbili, v roce 2022 ale tato položka z výbavy MPV zmizela. Firma, která vysavače pro Hondu vyráběla, i kvůli koronavirové pandemii zkrachovala.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/9m6BrCB.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Zabudovaný vysavač si zákazníci rychle oblíbili, v roce 2022 ale tato položka z výbavy MPV zmizela. Firma, která vysavače pro Hondu vyráběla, i kvůli koronavirové pandemii zkrachovala.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/732BrCD.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Vysavač ale není zdaleka jedinou zajímavou výbavovou položkou, která se objevila v modelech Hondy. Třeba malý třídveřový hatchback City prodávaný v 80. letech v Japonsku měl v kufru skládací motorku Motocompo. Ta sice zabrala prakticky všechen prostor pro kufry, na druhou stranu "mobilitu na poslední míli", kterou se automobilky v posledních letech hojně zabývají, vyřešila Honda už před mnoha dekádami.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/6onBrCC.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Vysavač ale není zdaleka jedinou zajímavou výbavovou položkou, která se objevila v modelech Hondy. Třeba malý třídveřový hatchback City prodávaný v 80. letech v Japonsku měl v kufru skládací motorku Motocompo. Ta sice zabrala prakticky všechen prostor pro kufry, na druhou stranu "mobilitu na poslední míli", kterou se automobilky v posledních letech hojně zabývají, vyřešila Honda už před mnoha dekádami.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/jlhBrCE.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Několik zajímavých výbavových prvků nabízela i Honda CR-V. Třeba až do roku 2006 mělo japonské SUV v prvních dvou generacích v kufru rozkládací piknikový stůl, který se přitom tvářil jako jeho podlaha. Židličky k němu ale nebyly. První generace CR-V zase mohla mít vestavěnou sprchu, která ale měla sloužit především na opláchnutí drobných nečistot, třeba bláta z bot po procházce v přírodě. Aby fungovala, stačilo jí připojit k 12V zásuvce v kufru.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/732BrCD.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Několik zajímavých výbavových prvků nabízela i Honda CR-V. Třeba až do roku 2006 mělo japonské SUV v prvních dvou generacích v kufru rozkládací piknikový stůl, který se přitom tvářil jako jeho podlaha. Židličky k němu ale nebyly. První generace CR-V zase mohla mít vestavěnou sprchu, která ale měla sloužit především na opláchnutí drobných nečistot, třeba bláta z bot po procházce v přírodě. Aby fungovala, stačilo jí připojit k 12V zásuvce v kufru.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/WXkBrCF.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![A ještě jednou Honda. Tentokrát jako nejlepší přítel nejlepšího přítele člověka - tedy psa. Pro SUV Element nabízela japonská automobilka celý balíček pojmenovaný Dog Friendly. Ten zahrnoval třeba "boudu" v zavazadlovém prostoru včetně matrace, rampu, po níž se do ní pes dostal, misku na vodu v zadní části vozu nebo čalounění s motivem psích tlapek. I dnes spousta automobilek nabízí příslušenství pro převoz psích mazlíčků, jen málo z nich jde ale tak daleko jako před pár lety Honda.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/jlhBrCE.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
A ještě jednou Honda. Tentokrát jako nejlepší přítel nejlepšího přítele člověka - tedy psa. Pro SUV Element nabízela japonská automobilka celý balíček pojmenovaný Dog Friendly. Ten zahrnoval třeba "boudu" v zavazadlovém prostoru včetně matrace, rampu, po níž se do ní pes dostal, misku na vodu v zadní části vozu nebo čalounění s motivem psích tlapek. I dnes spousta automobilek nabízí příslušenství pro převoz psích mazlíčků, jen málo z nich jde ale tak daleko jako před pár lety Honda.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/FVuBrCG.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Když už b řeč o běžných autech tak trochu vhodných ke kempování, není možné nezmínit Pontiac Aztek. SUV proslavené kontroverzním designem a seriálem Perníkový táta totiž mělo v nabídce originálního příslušenství malý skládací stan, který stačilo přichytit k otevřenému víku kufru. Kontroverzní americké SUV dnes následuje třeba Dacia, která nabízí něco podobného mimo jiné pro model Jogger. A dokonce i s matrací uvnitř.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/WXkBrCF.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Když už b řeč o běžných autech tak trochu vhodných ke kempování, není možné nezmínit Pontiac Aztek. SUV proslavené kontroverzním designem a seriálem Perníkový táta totiž mělo v nabídce originálního příslušenství malý skládací stan, který stačilo přichytit k otevřenému víku kufru. Kontroverzní americké SUV dnes následuje třeba Dacia, která nabízí něco podobného mimo jiné pro model Jogger. A dokonce i s matrací uvnitř.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/8JMBrCH.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Před pár lety se řada mainstreamových automobilek snažila vyrovnat luxusními výbavami běžných modelů prémiové konkurenci od BMW nebo Mercedesu. Ford tak přišel s výbavou Vignale, pro niž připravil také sadu vlastních designových kožených zavazadel. Velkou cestovní brašnu je možné najít na e-shopu značky ještě dnes. Cena? Necelých 21,5 tisíce korun.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/FVuBrCG.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Před pár lety se řada mainstreamových automobilek snažila vyrovnat luxusními výbavami běžných modelů prémiové konkurenci od BMW nebo Mercedesu. Ford tak přišel s výbavou Vignale, pro niž připravil také sadu vlastních designových kožených zavazadel. Velkou cestovní brašnu je možné najít na e-shopu značky ještě dnes. Cena? Necelých 21,5 tisíce korun.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/GrWBrCI.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Ford má také svou vlastní verzi mobilní kanceláře a u Transitu či Tournea Custom to zkouší velmi pozoruhodným způsobem. Dodávka má totiž za příplatek necelých 17 tisíc korun sklopný volant, na který lze dát podložku a udělat tak z něj třeba místo pro umístění notebooku. Není to poprvé, co Ford přichází s podobně zajímavým řešením odkládacího prostoru, koncem 90. let se totiž v australském modelu Falcon objevil stolek, který bylo po zastavení možné zachytit za volič automatu. Podmínka? Umístění páky v poloze "P", jinak by stolek nešlo použít.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/8JMBrCH.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Ford má také svou vlastní verzi mobilní kanceláře a u Transitu či Tournea Custom to zkouší velmi pozoruhodným způsobem. Dodávka má totiž za příplatek necelých 17 tisíc korun sklopný volant, na který lze dát podložku a udělat tak z něj třeba místo pro umístění notebooku. Není to poprvé, co Ford přichází s podobně zajímavým řešením odkládacího prostoru, koncem 90. let se totiž v australském modelu Falcon objevil stolek, který bylo po zastavení možné zachytit za volič automatu. Podmínka? Umístění páky v poloze "P", jinak by stolek nešlo použít.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/G7fBrCJ.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Spíše než samotná funkce stojí za zaznamenání označení této funkce. Tesla má totiž v Modelech S, X a Y takzvaný Bioweapon Defense Mode, tedy v doslovném překladu "obranný systém proti biologickým zbraním". Jedná se o nadstavbu klasické klimatizace s HEPA filtrem, která po aktivaci zamezí prakticky jakémukoliv přívodu kontaminovaného vzduchu do kabiny. Dále ho pak čistí i uvnitř vozu. Údajně je auto schopno odfiltrovat i různé plynné viry, které by se ve vzduchu objevily.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/GrWBrCI.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Spíše než samotná funkce stojí za zaznamenání označení této funkce. Tesla má totiž v Modelech S, X a Y takzvaný Bioweapon Defense Mode, tedy v doslovném překladu "obranný systém proti biologickým zbraním". Jedná se o nadstavbu klasické klimatizace s HEPA filtrem, která po aktivaci zamezí prakticky jakémukoliv přívodu kontaminovaného vzduchu do kabiny. Dále ho pak čistí i uvnitř vozu. Údajně je auto schopno odfiltrovat i různé plynné viry, které by se ve vzduchu objevily.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/qz5BrCK.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Zpět ale k současným modelům. Čínská značka BYD se chystá zaplavit evropské trhy svými elektromobily a plug-in hybridy, přičemž některé z nich mají v základní výbavě nevídanou věc - otočnou obrazovku multimediálního systému.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/G7fBrCJ.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Zpět ale k současným modelům. Čínská značka BYD se chystá zaplavit evropské trhy svými elektromobily a plug-in hybridy, přičemž některé z nich mají v základní výbavě nevídanou věc - otočnou obrazovku multimediálního systému.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/3DkBrCM.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Na této a předchozí fotografii to předvádí kompaktní model Dolphin, přičemž to funguje úplně jednoduše. Na volantu máte tlačítko, kterým zkrátka vybíráte, jestli chcete mít displej orientovaný na výšku nebo na šířku. A měnit polohu obrazovky je možné i za jízdy.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/qz5BrCK.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Na této a předchozí fotografii to předvádí kompaktní model Dolphin, přičemž to funguje úplně jednoduše. Na volantu máte tlačítko, kterým zkrátka vybíráte, jestli chcete mít displej orientovaný na výšku nebo na šířku. A měnit polohu obrazovky je možné i za jízdy.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/KlZBrCN.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![A když už jsme u těch "jinak" se chovajících obrazovek a displejů v čínských autech, nesmíme vynechat Voyah Free a jeho "zvedající se" palubní desku. Dohromady tři displeje jsou totiž navzájem propojené...](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/3DkBrCM.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
A když už jsme u těch "jinak" se chovajících obrazovek a displejů v čínských autech, nesmíme vynechat Voyah Free a jeho "zvedající se" palubní desku. Dohromady tři displeje jsou totiž navzájem propojené...
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/xGeBrCO.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![... a stiskem jediného tlačítka mohou asi z třetiny zajet do palubní desky. Pak auto poskytuje řidiči i spolujezdci jen ty nejnutnější informace na úzkých obrazovkách. K čemu přesně je to dobré, je otázka. Podobně jako u otočného displeje v autech BYD.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/KlZBrCN.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
... a stiskem jediného tlačítka mohou asi z třetiny zajet do palubní desky. Pak auto poskytuje řidiči i spolujezdci jen ty nejnutnější informace na úzkých obrazovkách. K čemu přesně je to dobré, je otázka. Podobně jako u otočného displeje v autech BYD.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/P7ABrCP.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Není to ale vždy jen výsada čínských aut. Otočný displej má i takové Bentley Continental GT. Buď je na středovém panelu dotyková obrazovka,...](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/xGeBrCO.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Není to ale vždy jen výsada čínských aut. Otočný displej má i takové Bentley Continental GT. Buď je na středovém panelu dotyková obrazovka,...
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/s2UBrCQ.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![... nebo trojice analogových budíků.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/P7ABrCP.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
... nebo trojice analogových budíků.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/OPjBrCS.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![To Hyundai u loni odhalené nové generace SUV Santa Fe přišel se sterilizační schránkou. Ta je umístěná před spolujezdcem a zjednodušeně řečeno pomocí UV-C záření dokáže dezinfikovat různé předměty od látek až po mobilní telefony. V Česku ji má jen nejvyšší výbava Calligraphy.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/s2UBrCQ.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
To Hyundai u loni odhalené nové generace SUV Santa Fe přišel se sterilizační schránkou. Ta je umístěná před spolujezdcem a zjednodušeně řečeno pomocí UV-C záření dokáže dezinfikovat různé předměty od látek až po mobilní telefony. V Česku ji má jen nejvyšší výbava Calligraphy.
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/jEDBrCT.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Pozornost si zaslouží i výbavové prvky mnohem starší. V roce 1956 například Chrysler přišel se systémem Highway Hi-Fi, zjednodušeně gramofonem zabudovaným v palubní desce. Ten umožnil přehrát až hodinu hudby z jedné strany vinylu. Připomeňme, že to bylo v době, kdy sice rádia auta už měla, přehrávače kazet nebo později CD ale byla hudbou daleké budoucnosti a toto byl jeden z prvních pokusů, jak si v autě přehrát vlastní hudbu. Volitelně si mohli tento prvek zvolit zájemci o některé modely značek Chrysler, Dodge, Plymouth, Imperial nebo DeSoto, cena byla ale astronomická. A pak tu byla druhá překážka - systém Highway Hi-Fi uměl přehrát jen desky vyrobené speciálně pro Chrysler, který měl dohodu s vydavatelstvím Columbia. To znamená, že nebyli dostupní všichni velcí interpreti té doby. Vysoká cena a omezený katalog tak logicky po několika letech celé řešení efektivně "zabily".](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/OPjBrCS.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Pozornost si zaslouží i výbavové prvky mnohem starší. V roce 1956 například Chrysler přišel se systémem Highway Hi-Fi, zjednodušeně gramofonem zabudovaným v palubní desce. Ten umožnil přehrát až hodinu hudby z jedné strany vinylu. Připomeňme, že to bylo v době, kdy sice rádia auta už měla, přehrávače kazet nebo později CD ale byla hudbou daleké budoucnosti a toto byl jeden z prvních pokusů, jak si v autě přehrát vlastní hudbu. Volitelně si mohli tento prvek zvolit zájemci o některé modely značek Chrysler, Dodge, Plymouth, Imperial nebo DeSoto, cena byla ale astronomická. A pak tu byla druhá překážka - systém Highway Hi-Fi uměl přehrát jen desky vyrobené speciálně pro Chrysler, který měl dohodu s vydavatelstvím Columbia. To znamená, že nebyli dostupní všichni velcí interpreti té doby. Vysoká cena a omezený katalog tak logicky po několika letech celé řešení efektivně "zabily".
![](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/mTGBrBz.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
![Ještě zajímavější prvek přinesl Cadillac pro Eldorado Brougham modelového roku 1957. Luxusní vůz totiž dostal v odkládací schránce před spolujezdcem zabudovaný minibar. Když zmíníme, že v nabídce se tento prvek dlouho neudržel, asi to překvapí jen málokoho.](https://d32-a.sdn.cz/d_32/c_img_QK_CK/jEDBrCT.jpeg?fl=exf%7Cres%2C1200%2C%2C3%7Cjpg%2C70)
Ještě zajímavější prvek přinesl Cadillac pro Eldorado Brougham modelového roku 1957. Luxusní vůz totiž dostal v odkládací schránce před spolujezdcem zabudovaný minibar. Když zmíníme, že v nabídce se tento prvek dlouho neudržel, asi to překvapí jen málokoho.
19/27