Odstartovat můžeme horkou novinkou, která se teprve chystá na světové trhy. Elektrický Renault 5 vsází na retrodesign a spoustu hravých detailů, jimiž se chce odlišit od konkurence. A jedním z takových je i koš na bagety, který bude součástí příslušenství. Získá si popularitu i mimo Francii?
Odstartovat můžeme horkou novinkou, která se teprve chystá na světové trhy. Elektrický Renault 5 vsází na retrodesign a spoustu hravých detailů, jimiž se chce odlišit od konkurence. A jedním z takových je i koš na bagety, který bude součástí příslušenství. Získá si popularitu i mimo Francii?
Když už je řeč o Renaultu, nesmíme opomenout ani malé MPV Modus z počátku tohoto tisíciletí, kdy byla podobná auta velmi populární. Modus byl ale v duchu dalších modelů francouzské automobilky plný výstředních detailů. Mezi příplatky tak bylo i netradiční otevírání spodní části víka kufru. Potřebujete naložit jen něco malého? Pak stačí dolů sklopit část víka - jako u pick-upů. Evidentně se ale tento prvek příliš neuchytil, protože v dalších modelech už se neobjevil.
Když už je řeč o Renaultu, nesmíme opomenout ani malé MPV Modus z počátku tohoto tisíciletí, kdy byla podobná auta velmi populární. Modus byl ale v duchu dalších modelů francouzské automobilky plný výstředních detailů. Mezi příplatky tak bylo i netradiční otevírání spodní části víka kufru. Potřebujete naložit jen něco malého? Pak stačí dolů sklopit část víka - jako u pick-upů. Evidentně se ale tento prvek příliš neuchytil, protože v dalších modelech už se neobjevil.
Ne, tohle není žádná domácí úprava, tohle je dodatečný ukazatel, s nímž v roce 2009 přišla druhá generace Mini Cabrio. Jmenuje se Openometer a jeho cílem bylo cestujícím měřit, jak dlouho jedou s otevřenou střechou. Některá novější provedení otevřeného britského prcka zase v rámci navigace mohla mít upozornění na blížící se déšť. To abyste včas stihli natáhnout střechu.
Ne, tohle není žádná domácí úprava, tohle je dodatečný ukazatel, s nímž v roce 2009 přišla druhá generace Mini Cabrio. Jmenuje se Openometer a jeho cílem bylo cestujícím měřit, jak dlouho jedou s otevřenou střechou. Některá novější provedení otevřeného britského prcka zase v rámci navigace mohla mít upozornění na blížící se déšť. To abyste včas stihli natáhnout střechu.
Asi nepřekvapí, která značka jistou dobu nabízela v katalogu příplatků kávovar. Fiat měl kompaktní přístroj od společnosti Lavazza v malém MPV 500L za několik tisíc korun, který pasoval do středové konzole vpředu.
Asi nepřekvapí, která značka jistou dobu nabízela v katalogu příplatků kávovar. Fiat měl kompaktní přístroj od společnosti Lavazza v malém MPV 500L za několik tisíc korun, který pasoval do středové konzole vpředu.
Tu zprávu jste možná nedávno zachytili, na prodej se objevilo Ferrari 430 Scuderia Spider 16M, které je samo o sobě s 499 vyrobenými kusy vzácné. Pak jsou tu ale i vzácnější verze, jako ta nabízená, protože dostalo místo klasického rádia na středové konzoli zabudovaný vyjímatelný iPod Touch s pamětí 16 GB. A takových celkově nebylo moc. Dnešní optikou to možná vypadá úsměvně, ale je potřeba mít na paměti, že se tato verze představila roce 2008, tehdy tak šlo o jeden z vrcholů přenosné elektroniky.
Tu zprávu jste možná nedávno zachytili, na prodej se objevilo Ferrari 430 Scuderia Spider 16M, které je samo o sobě s 499 vyrobenými kusy vzácné. Pak jsou tu ale i vzácnější verze, jako ta nabízená, protože dostalo místo klasického rádia na středové konzoli zabudovaný vyjímatelný iPod Touch s pamětí 16 GB. A takových celkově nebylo moc. Dnešní optikou to možná vypadá úsměvně, ale je potřeba mít na paměti, že se tato verze představila roce 2008, tehdy tak šlo o jeden z vrcholů přenosné elektroniky.
S inovací, která ve Velké Británii dokonce vyhrála cenu, přišlo v roce 2007 Volvo. Modely S80, V70 a XC70 dostaly Personal Car Comunicator, který spočíval v tom, že klíček blikal třemi barvami. Zelenou, pokud bylo auto zamčené, žlutou, pokud bylo auto odemčené a červenou, pokud byl aktivován alarm nebo auto samo detekovalo srdeční tep uvnitř vozu. To abyste na nikoho nezapomněli.
S inovací, která ve Velké Británii dokonce vyhrála cenu, přišlo v roce 2007 Volvo. Modely S80, V70 a XC70 dostaly Personal Car Comunicator, který spočíval v tom, že klíček blikal třemi barvami. Zelenou, pokud bylo auto zamčené, žlutou, pokud bylo auto odemčené a červenou, pokud byl aktivován alarm nebo auto samo detekovalo srdeční tep uvnitř vozu. To abyste na nikoho nezapomněli.
Vázičku s kytkou, kterou až do roku 2011 nabízel v základní výbavě Volkswagen New Beetle asi netřeba dlouze představovat. Šlo o reminiscenci na původního Brouka, který ji měl v době rozpuku "květinového" hnutí Hippies jako příplatkovou výbavu. Když přišel New Beetle na konci 90. let, chtěl se jí nejen původnímu vozu přiblížit, ale sloužila též jako osvěžovač vzduchu a lákadlo pro ženské publikum, jak píše samotný Volkswagen. Až 60 procent zákazníků totiž byly právě ženy.
Vázičku s kytkou, kterou až do roku 2011 nabízel v základní výbavě Volkswagen New Beetle asi netřeba dlouze představovat. Šlo o reminiscenci na původního Brouka, který ji měl v době rozpuku "květinového" hnutí Hippies jako příplatkovou výbavu. Když přišel New Beetle na konci 90. let, chtěl se jí nejen původnímu vozu přiblížit, ale sloužila též jako osvěžovač vzduchu a lákadlo pro ženské publikum, jak píše samotný Volkswagen. Až 60 procent zákazníků totiž byly právě ženy.
Zatímco vázička s kytkou má u VW nějaké historické pozadí, Nissan u modelu Cube nabídl podobnou ozdobnou věc vlastně úplně náhodně. Za v přepočtu několik stovek korun tak mohl horní část palubní desky už tak výstředního modelu Cube ozdobit malý "koberec" s dlouhými vlákny. Ten měl údajně pomoci s udržením některých předmětů na palubní desce, většinu času ale vypadal zkrátka jen velmi podivně.
Zatímco vázička s kytkou má u VW nějaké historické pozadí, Nissan u modelu Cube nabídl podobnou ozdobnou věc vlastně úplně náhodně. Za v přepočtu několik stovek korun tak mohl horní část palubní desky už tak výstředního modelu Cube ozdobit malý "koberec" s dlouhými vlákny. Ten měl údajně pomoci s udržením některých předmětů na palubní desce, většinu času ale vypadal zkrátka jen velmi podivně.
Lednička nebo držáky nápojů, které dokážu udržet pití teplé. Ani jedno není ve výbavě mnohých aut nic neobvyklého. Chladnička vyrábějící led už ale parametry na zajímavou výbavu jistě splňuje. Přišla s ní v 80. letech Toyota u modelu Van či TownAce (jméno se odlišuje podle trhu). Před voličem převodovky byl každopádně box, který dokázal vyrábět led. Hodí se to především pro horké letní večery.
Lednička nebo držáky nápojů, které dokážu udržet pití teplé. Ani jedno není ve výbavě mnohých aut nic neobvyklého. Chladnička vyrábějící led už ale parametry na zajímavou výbavu jistě splňuje. Přišla s ní v 80. letech Toyota u modelu Van či TownAce (jméno se odlišuje podle trhu). Před voličem převodovky byl každopádně box, který dokázal vyrábět led. Hodí se to především pro horké letní večery.
Zajímavou věc nabízela dlouho americká Honda ve velkoprostorovém modelu Odyssey. Poprvé se prvek nazvaný HondaVAC objevil v roce 2013 a rychle si vysloužil publicitu napříč celým světem.
Zajímavou věc nabízela dlouho americká Honda ve velkoprostorovém modelu Odyssey. Poprvé se prvek nazvaný HondaVAC objevil v roce 2013 a rychle si vysloužil publicitu napříč celým světem.
Zabudovaný vysavač si zákazníci rychle oblíbili, v roce 2022 ale tato položka z výbavy MPV zmizela. Firma, která vysavače pro Hondu vyráběla, i kvůli koronavirové pandemii zkrachovala.
Zabudovaný vysavač si zákazníci rychle oblíbili, v roce 2022 ale tato položka z výbavy MPV zmizela. Firma, která vysavače pro Hondu vyráběla, i kvůli koronavirové pandemii zkrachovala.
Vysavač ale není zdaleka jedinou zajímavou výbavovou položkou, která se objevila v modelech Hondy. Třeba malý třídveřový hatchback City prodávaný v 80. letech v Japonsku měl v kufru skládací motorku Motocompo. Ta sice zabrala prakticky všechen prostor pro kufry, na druhou stranu "mobilitu na poslední míli", kterou se automobilky v posledních letech hojně zabývají, vyřešila Honda už před mnoha dekádami.
Vysavač ale není zdaleka jedinou zajímavou výbavovou položkou, která se objevila v modelech Hondy. Třeba malý třídveřový hatchback City prodávaný v 80. letech v Japonsku měl v kufru skládací motorku Motocompo. Ta sice zabrala prakticky všechen prostor pro kufry, na druhou stranu "mobilitu na poslední míli", kterou se automobilky v posledních letech hojně zabývají, vyřešila Honda už před mnoha dekádami.
Několik zajímavých výbavových prvků nabízela i Honda CR-V. Třeba až do roku 2006 mělo japonské SUV v prvních dvou generacích v kufru rozkládací piknikový stůl, který se přitom tvářil jako jeho podlaha. Židličky k němu ale nebyly. První generace CR-V zase mohla mít vestavěnou sprchu, která ale měla sloužit především na opláchnutí drobných nečistot, třeba bláta z bot po procházce v přírodě. Aby fungovala, stačilo jí připojit k 12V zásuvce v kufru.
Několik zajímavých výbavových prvků nabízela i Honda CR-V. Třeba až do roku 2006 mělo japonské SUV v prvních dvou generacích v kufru rozkládací piknikový stůl, který se přitom tvářil jako jeho podlaha. Židličky k němu ale nebyly. První generace CR-V zase mohla mít vestavěnou sprchu, která ale měla sloužit především na opláchnutí drobných nečistot, třeba bláta z bot po procházce v přírodě. Aby fungovala, stačilo jí připojit k 12V zásuvce v kufru.
A ještě jednou Honda. Tentokrát jako nejlepší přítel nejlepšího přítele člověka - tedy psa. Pro SUV Element nabízela japonská automobilka celý balíček pojmenovaný Dog Friendly. Ten zahrnoval třeba "boudu" v zavazadlovém prostoru včetně matrace, rampu, po níž se do ní pes dostal, misku na vodu v zadní části vozu nebo čalounění s motivem psích tlapek. I dnes spousta automobilek nabízí příslušenství pro převoz psích mazlíčků, jen málo z nich jde ale tak daleko jako před pár lety Honda.
A ještě jednou Honda. Tentokrát jako nejlepší přítel nejlepšího přítele člověka - tedy psa. Pro SUV Element nabízela japonská automobilka celý balíček pojmenovaný Dog Friendly. Ten zahrnoval třeba "boudu" v zavazadlovém prostoru včetně matrace, rampu, po níž se do ní pes dostal, misku na vodu v zadní části vozu nebo čalounění s motivem psích tlapek. I dnes spousta automobilek nabízí příslušenství pro převoz psích mazlíčků, jen málo z nich jde ale tak daleko jako před pár lety Honda.
Když už b řeč o běžných autech tak trochu vhodných ke kempování, není možné nezmínit Pontiac Aztek. SUV proslavené kontroverzním designem a seriálem Perníkový táta totiž mělo v nabídce originálního příslušenství malý skládací stan, který stačilo přichytit k otevřenému víku kufru. Kontroverzní americké SUV dnes následuje třeba Dacia, která nabízí něco podobného mimo jiné pro model Jogger. A dokonce i s matrací uvnitř.
Když už b řeč o běžných autech tak trochu vhodných ke kempování, není možné nezmínit Pontiac Aztek. SUV proslavené kontroverzním designem a seriálem Perníkový táta totiž mělo v nabídce originálního příslušenství malý skládací stan, který stačilo přichytit k otevřenému víku kufru. Kontroverzní americké SUV dnes následuje třeba Dacia, která nabízí něco podobného mimo jiné pro model Jogger. A dokonce i s matrací uvnitř.
Před pár lety se řada mainstreamových automobilek snažila vyrovnat luxusními výbavami běžných modelů prémiové konkurenci od BMW nebo Mercedesu. Ford tak přišel s výbavou Vignale, pro niž připravil také sadu vlastních designových kožených zavazadel. Velkou cestovní brašnu je možné najít na e-shopu značky ještě dnes. Cena? Necelých 21,5 tisíce korun.
Před pár lety se řada mainstreamových automobilek snažila vyrovnat luxusními výbavami běžných modelů prémiové konkurenci od BMW nebo Mercedesu. Ford tak přišel s výbavou Vignale, pro niž připravil také sadu vlastních designových kožených zavazadel. Velkou cestovní brašnu je možné najít na e-shopu značky ještě dnes. Cena? Necelých 21,5 tisíce korun.
Ford má také svou vlastní verzi mobilní kanceláře a u Transitu či Tournea Custom to zkouší velmi pozoruhodným způsobem. Dodávka má totiž za příplatek necelých 17 tisíc korun sklopný volant, na který lze dát podložku a udělat tak z něj třeba místo pro umístění notebooku. Není to poprvé, co Ford přichází s podobně zajímavým řešením odkládacího prostoru, koncem 90. let se totiž v australském modelu Falcon objevil stolek, který bylo po zastavení možné zachytit za volič automatu. Podmínka? Umístění páky v poloze "P", jinak by stolek nešlo použít.
Ford má také svou vlastní verzi mobilní kanceláře a u Transitu či Tournea Custom to zkouší velmi pozoruhodným způsobem. Dodávka má totiž za příplatek necelých 17 tisíc korun sklopný volant, na který lze dát podložku a udělat tak z něj třeba místo pro umístění notebooku. Není to poprvé, co Ford přichází s podobně zajímavým řešením odkládacího prostoru, koncem 90. let se totiž v australském modelu Falcon objevil stolek, který bylo po zastavení možné zachytit za volič automatu. Podmínka? Umístění páky v poloze "P", jinak by stolek nešlo použít.
Spíše než samotná funkce stojí za zaznamenání označení této funkce. Tesla má totiž v Modelech S, X a Y takzvaný Bioweapon Defense Mode, tedy v doslovném překladu "obranný systém proti biologickým zbraním". Jedná se o nadstavbu klasické klimatizace s HEPA filtrem, která po aktivaci zamezí prakticky jakémukoliv přívodu kontaminovaného vzduchu do kabiny. Dále ho pak čistí i uvnitř vozu. Údajně je auto schopno odfiltrovat i různé plynné viry, které by se ve vzduchu objevily.
Spíše než samotná funkce stojí za zaznamenání označení této funkce. Tesla má totiž v Modelech S, X a Y takzvaný Bioweapon Defense Mode, tedy v doslovném překladu "obranný systém proti biologickým zbraním". Jedná se o nadstavbu klasické klimatizace s HEPA filtrem, která po aktivaci zamezí prakticky jakémukoliv přívodu kontaminovaného vzduchu do kabiny. Dále ho pak čistí i uvnitř vozu. Údajně je auto schopno odfiltrovat i různé plynné viry, které by se ve vzduchu objevily.
Zpět ale k současným modelům. Čínská značka BYD se chystá zaplavit evropské trhy svými elektromobily a plug-in hybridy, přičemž některé z nich mají v základní výbavě nevídanou věc - otočnou obrazovku multimediálního systému.
Zpět ale k současným modelům. Čínská značka BYD se chystá zaplavit evropské trhy svými elektromobily a plug-in hybridy, přičemž některé z nich mají v základní výbavě nevídanou věc - otočnou obrazovku multimediálního systému.
Na této a předchozí fotografii to předvádí kompaktní model Dolphin, přičemž to funguje úplně jednoduše. Na volantu máte tlačítko, kterým zkrátka vybíráte, jestli chcete mít displej orientovaný na výšku nebo na šířku. A měnit polohu obrazovky je možné i za jízdy.
Na této a předchozí fotografii to předvádí kompaktní model Dolphin, přičemž to funguje úplně jednoduše. Na volantu máte tlačítko, kterým zkrátka vybíráte, jestli chcete mít displej orientovaný na výšku nebo na šířku. A měnit polohu obrazovky je možné i za jízdy.
A když už jsme u těch "jinak" se chovajících obrazovek a displejů v čínských autech, nesmíme vynechat Voyah Free a jeho "zvedající se" palubní desku. Dohromady tři displeje jsou totiž navzájem propojené...
A když už jsme u těch "jinak" se chovajících obrazovek a displejů v čínských autech, nesmíme vynechat Voyah Free a jeho "zvedající se" palubní desku. Dohromady tři displeje jsou totiž navzájem propojené...
... a stiskem jediného tlačítka mohou asi z třetiny zajet do palubní desky. Pak auto poskytuje řidiči i spolujezdci jen ty nejnutnější informace na úzkých obrazovkách. K čemu přesně je to dobré, je otázka. Podobně jako u otočného displeje v autech BYD.
... a stiskem jediného tlačítka mohou asi z třetiny zajet do palubní desky. Pak auto poskytuje řidiči i spolujezdci jen ty nejnutnější informace na úzkých obrazovkách. K čemu přesně je to dobré, je otázka. Podobně jako u otočného displeje v autech BYD.
Není to ale vždy jen výsada čínských aut. Otočný displej má i takové Bentley Continental GT. Buď je na středovém panelu dotyková obrazovka,...
Není to ale vždy jen výsada čínských aut. Otočný displej má i takové Bentley Continental GT. Buď je na středovém panelu dotyková obrazovka,...
To Hyundai u loni odhalené nové generace SUV Santa Fe přišel se sterilizační schránkou. Ta je umístěná před spolujezdcem a zjednodušeně řečeno pomocí UV-C záření dokáže dezinfikovat různé předměty od látek až po mobilní telefony. V Česku ji má jen nejvyšší výbava Calligraphy.
To Hyundai u loni odhalené nové generace SUV Santa Fe přišel se sterilizační schránkou. Ta je umístěná před spolujezdcem a zjednodušeně řečeno pomocí UV-C záření dokáže dezinfikovat různé předměty od látek až po mobilní telefony. V Česku ji má jen nejvyšší výbava Calligraphy.
Pozornost si zaslouží i výbavové prvky mnohem starší. V roce 1956 například Chrysler přišel se systémem Highway Hi-Fi, zjednodušeně gramofonem zabudovaným v palubní desce. Ten umožnil přehrát až hodinu hudby z jedné strany vinylu. Připomeňme, že to bylo v době, kdy sice rádia auta už měla, přehrávače kazet nebo později CD ale byla hudbou daleké budoucnosti a toto byl jeden z prvních pokusů, jak si v autě přehrát vlastní hudbu. Volitelně si mohli tento prvek zvolit zájemci o některé modely značek Chrysler, Dodge, Plymouth, Imperial nebo DeSoto, cena byla ale astronomická. A pak tu byla druhá překážka - systém Highway Hi-Fi uměl přehrát jen desky vyrobené speciálně pro Chrysler, který měl dohodu s vydavatelstvím Columbia. To znamená, že nebyli dostupní všichni velcí interpreti té doby. Vysoká cena a omezený katalog tak logicky po několika letech celé řešení efektivně "zabily".
Pozornost si zaslouží i výbavové prvky mnohem starší. V roce 1956 například Chrysler přišel se systémem Highway Hi-Fi, zjednodušeně gramofonem zabudovaným v palubní desce. Ten umožnil přehrát až hodinu hudby z jedné strany vinylu. Připomeňme, že to bylo v době, kdy sice rádia auta už měla, přehrávače kazet nebo později CD ale byla hudbou daleké budoucnosti a toto byl jeden z prvních pokusů, jak si v autě přehrát vlastní hudbu. Volitelně si mohli tento prvek zvolit zájemci o některé modely značek Chrysler, Dodge, Plymouth, Imperial nebo DeSoto, cena byla ale astronomická. A pak tu byla druhá překážka - systém Highway Hi-Fi uměl přehrát jen desky vyrobené speciálně pro Chrysler, který měl dohodu s vydavatelstvím Columbia. To znamená, že nebyli dostupní všichni velcí interpreti té doby. Vysoká cena a omezený katalog tak logicky po několika letech celé řešení efektivně "zabily".
Ještě zajímavější prvek přinesl Cadillac pro Eldorado Brougham modelového roku 1957. Luxusní vůz totiž dostal v odkládací schránce před spolujezdcem zabudovaný minibar. Když zmíníme, že v nabídce se tento prvek dlouho neudržel, asi to překvapí jen málokoho.
Ještě zajímavější prvek přinesl Cadillac pro Eldorado Brougham modelového roku 1957. Luxusní vůz totiž dostal v odkládací schránce před spolujezdcem zabudovaný minibar. Když zmíníme, že v nabídce se tento prvek dlouho neudržel, asi to překvapí jen málokoho.
9/27