Modrý z počátku 90. let, černý z ryzí současnosti. Scania 143M a 770S demonstrují třicetiletý rozdíl mezi tahači. Dokonce vrcholnými modely v daných letech výroby.
Modrý z počátku 90. let, černý z ryzí současnosti. Scania 143M a 770S demonstrují třicetiletý rozdíl mezi tahači. Dokonce vrcholnými modely v daných letech výroby.
Scania 143M má v útrobách 14litrový vidlicový osmiválec naladěný na 500 koní, více žádný jiný typ švédské automobilky v té době nenabízel.
Scania 143M má v útrobách 14litrový vidlicový osmiválec naladěný na 500 koní, více žádný jiný typ švédské automobilky v té době nenabízel.
Jedná se navíc o tahač po kompletní renovaci a v edici ke stému výročí založení Scanie. Design má na svědomí Giorgetto Giugiaro.
Jedná se navíc o tahač po kompletní renovaci a v edici ke stému výročí založení Scanie. Design má na svědomí Giorgetto Giugiaro.
Majitel si potrpí na detaily, v interiéru proto nechybí dobový švédský časopis o nákladních autech.
Majitel si potrpí na detaily, v interiéru proto nechybí dobový švédský časopis o nákladních autech.
Takto vypadalo pracoviště řidiče v tahači z počátku 90. let. Palubní deska je natočená směrem k řidiči, všude je ale spousta tlačítek a budíků.
Takto vypadalo pracoviště řidiče v tahači z počátku 90. let. Palubní deska je natočená směrem k řidiči, všude je ale spousta tlačítek a budíků.
Skok o tři dekády dopředu. Moderní scanie se spoléhají na dotykovou obrazovku, přehlednější a jednodušší budíky nebo příjemnější multifunkční volant. Palubní deska je ale stále natočená směrem k řidiči.
Skok o tři dekády dopředu. Moderní scanie se spoléhají na dotykovou obrazovku, přehlednější a jednodušší budíky nebo příjemnější multifunkční volant. Palubní deska je ale stále natočená směrem k řidiči.
Velký rozdíl je i v tom, že moderní scanie mají automatickou převodovku, což usnadňuje jejich ovládání. Vyzkoušet jsme si to díky uzavřenému okruhu mohli krátce i na vlastní kůži, přestože autor těchto řádků nemá oprávnění skupiny C a nikdy ani nákladní auto neřídil. Ovládání modelu 460S s návěsem byla docela fuška, trefit se, aby návěs nesjel mimo silnici a stále dávat pozor na najíždění do zatáček.
Velký rozdíl je i v tom, že moderní scanie mají automatickou převodovku, což usnadňuje jejich ovládání. Vyzkoušet jsme si to díky uzavřenému okruhu mohli krátce i na vlastní kůži, přestože autor těchto řádků nemá oprávnění skupiny C a nikdy ani nákladní auto neřídil. Ovládání modelu 460S s návěsem byla docela fuška, trefit se, aby návěs nesjel mimo silnici a stále dávat pozor na najíždění do zatáček.
Tahač bez návěsu, v tomto případě vrcholný model 770S s výkonem 770 koní, se řídil o kousek jednodušeji. Není nutné tolik si najíždět, také dynamika je z logiky vyššího výkonu a nižší hmotnosti lepší. Pořád jde ale o velmi náročnou disciplínu.
Tahač bez návěsu, v tomto případě vrcholný model 770S s výkonem 770 koní, se řídil o kousek jednodušeji. Není nutné tolik si najíždět, také dynamika je z logiky vyššího výkonu a nižší hmotnosti lepší. Pořád jde ale o velmi náročnou disciplínu.
Než jsme ale usedli za volant tahače, posadila nás Scania do vysokopodlažního autobusu Touring s natáčecí zadní nápravou. Tím, že řidič nesedí nad motorem jako u tahačů, naopak si kola "táhne" za sebou, bylo ovládání úplně jiné.
Než jsme ale usedli za volant tahače, posadila nás Scania do vysokopodlažního autobusu Touring s natáčecí zadní nápravou. Tím, že řidič nesedí nad motorem jako u tahačů, naopak si kola "táhne" za sebou, bylo ovládání úplně jiné.
Pracoviště řidiče sice v lecčems tahač připomíná, není ale tak prostorné.
Pracoviště řidiče sice v lecčems tahač připomíná, není ale tak prostorné.
Zpět k tahačům, protože tato tabule asi nejlépe demonstruje, jak moc se tento segment za tři dekády posunul. "Od analogu k digitálu," charakterizoval to šéf české Scanie Zdeněk Petrás. Nejnovější modely značky už mají dokonce i digitální budíky.
Zpět k tahačům, protože tato tabule asi nejlépe demonstruje, jak moc se tento segment za tři dekády posunul. "Od analogu k digitálu," charakterizoval to šéf české Scanie Zdeněk Petrás. Nejnovější modely značky už mají dokonce i digitální budíky.
Za tři dekády prošel českou Scanií bezpočet zaměstnanců, hned čtyři z nich jsou ale její součástí od začátku. Ve výročním časopise jim tak značka věnovala několik stránek.
Za tři dekády prošel českou Scanií bezpočet zaměstnanců, hned čtyři z nich jsou ale její součástí od začátku. Ve výročním časopise jim tak značka věnovala několik stránek.
Tady už vývoj loga. Na počátku 90. let ještě se jmény Saab a Scania, protože obě švédské značky v roce 1969 zfúzovaly do společného podniku.
Tady už vývoj loga. Na počátku 90. let ještě se jmény Saab a Scania, protože obě švédské značky v roce 1969 zfúzovaly do společného podniku.
V roce 1995 se ale každá rozhodla jít opět vlastní cestou, logo se proto zjednodušilo.
V roce 1995 se ale každá rozhodla jít opět vlastní cestou, logo se proto zjednodušilo.
Rozdíl téměř 30 let také v předních světlech. Typ 144L s halogeny...
Rozdíl téměř 30 let také v předních světlech. Typ 144L s halogeny...
Kapotovaná Scania 143H je také součástí série 3, která měla premiéru v roce 1987. Sloužila jako alternativa ke klasické kabině.
Kapotovaná Scania 143H je také součástí série 3, která měla premiéru v roce 1987. Sloužila jako alternativa ke klasické kabině.
Interiér je podobný modelu 143M, hádali byste však, že tento tahač má najeto přes dva miliony kilometrů?
Interiér je podobný modelu 143M, hádali byste však, že tento tahač má najeto přes dva miliony kilometrů?
Scania 144L spadá do úplně nové série 4, kterou švédská automobilka ukázala v roce 1995. Design kabiny tentokrát navrhl Bertone, oproti sérii 3 se zvětšil prostor v interiéru, zvýšila se i bezpečnost a zlepšila aerodynamika. Nabídka byla opět mimořádně široká a sahala od distribuční či dálkové varianty až po modely pro stavební sektor.
Scania 144L spadá do úplně nové série 4, kterou švédská automobilka ukázala v roce 1995. Design kabiny tentokrát navrhl Bertone, oproti sérii 3 se zvětšil prostor v interiéru, zvýšila se i bezpečnost a zlepšila aerodynamika. Nabídka byla opět mimořádně široká a sahala od distribuční či dálkové varianty až po modely pro stavební sektor.
Tento konkrétní kus je navíc i podle designu kabiny velmi opečovávaný.
Tento konkrétní kus je navíc i podle designu kabiny velmi opečovávaný.
S výrazným exteriérem koresponduje i do detailu vyladěný interiér. Dnes je z této 144L spíše tahač pro radost, dříve ale sloužil v normálním provozu.
S výrazným exteriérem koresponduje i do detailu vyladěný interiér. Dnes je z této 144L spíše tahač pro radost, dříve ale sloužil v normálním provozu.
Výroba "nosáčů", tedy nákladních aut s kapotovanou kabinou, skončila v roce 2005. Přispěla k tomu měnící se legislativa, ale i propad zákaznických preferencí.
Výroba "nosáčů", tedy nákladních aut s kapotovanou kabinou, skončila v roce 2005. Přispěla k tomu měnící se legislativa, ale i propad zákaznických preferencí.
Po sérii 4 následovala v roce 2004 série R, která přinesla mírnou revizi designu, ale spoustu aerodynamických a technických vylepšení. Scania třeba jako první mezi výrobci nákladních aut plnila normu Euro 4.
Po sérii 4 následovala v roce 2004 série R, která přinesla mírnou revizi designu, ale spoustu aerodynamických a technických vylepšení. Scania třeba jako první mezi výrobci nákladních aut plnila normu Euro 4.
Modernizace řady R přišla o pět let později, opět v předstihu třeba nákladní řada splnila normu Euro 6. Novinkou se stal také tempomat s aktivní predikcí profilu silnice vycházející z GPS dat, což umožnilo snížit průměrnou spotřebu.
Modernizace řady R přišla o pět let později, opět v předstihu třeba nákladní řada splnila normu Euro 6. Novinkou se stal také tempomat s aktivní predikcí profilu silnice vycházející z GPS dat, což umožnilo snížit průměrnou spotřebu.
13/36