

Velkorypadlo KU800/16 v hnědoudelném lomu Jiří na Sokolovsku. Gigant měří na výšku přes 50 metrů a váží 6000 tun.


Obra, který těžil vytěžil 10-15 milionů m3 skrývky ročně, obsluhoval tým šesti lidí. Do lomu byl nasazen v roce 1983.


Po odstavení zůstává velkostroj KU 800/16 ještě nějakou dobu pod proudem a dohlížet na něj bude požární hlídka. Demontáž začne až příští rok.


V 80. letech minulého století se zde těžilo až 20 milionů metrů krychlových skrývky ročně, loni to bylo v důsledku závazků České republiky a Evropské unie v oblasti klimatických cílů jen 4,6 milionu metrů krychlových. V 80. letech minulého století se těžilo i 8 milionů tun uhlí ročně, aktuálně zástupci Sokolovské uhelné očekávají méně než 2 miliony tun.


Těžba hnědého uhlí a skrývky v lomu Jiří a na Sokolovsku bude výrazně nižší, zajistí ji tři menší stroje KU 300. Na snímku je schodiště na velkorypadle KU 800/16.


Vstup do strojovny velkorypadla KU 800/16. Osádka zaměstnanců k němu na směnu přijížděla autem, potkala se na pláni s předešlou směnou, řidiči velkostroje si vyměnili informace o stavu dobývaného řezu, o případných poruchách. Zámečníci a elektrikáři prošli rypadlo podle plánu, zkontrolovali lana, hydrauliku, bezpečnostní prvky. Takzvaný pasař ověřil stav pásových dopravníků, na místě byl ještě řidič podpěrného vozu. Poté dal řidič signál dispečinku a čekal, až se od zakladače rozjedou pásové dopravníky až k bagru. Pak uvedl rypadlo do chodu.


Celým strojem prostupuje spletitá síť kabelů a schodišť.


Řidič velkorypadla, tzv. bagrák, Luboš Marček se dívá na pásový dopravník, který vytěžený materiál přesouvá z rypadla na pásy za ním a potom dále do lomu.


Výš už to nejde. Obsluha velkostroje Luboš Marček má vyhlídku z 52 metrů nad zemí. V dálce stojí dvojče KU 800/12, které bylo odstaveno už v minulosti.


Pohled shora na vyvažovací lana a dnes již prázdný pásový dopravník.


V lomu Jiří se v nejlepších dobách těžilo kolem sedmi milionu tun uhlí, podle nedávných plánů by měla další těžba probíhat zhruba do roku 2035, zda to tak vzhledem k trendům, které vedou k útlumu těžby, opravdu bude, ale není jisté.


Pásové dopravníky na uhlí a jedno z menších rypadel v hnědouhelném dole Jiří.


Strojník má ze svého pracoviště perfektní přehled o práci rypadel.


Pracoviště strojníka pamatuje ještě československého prezidenta Gustáva Husáka. V dole Jiří velkorypadlo sloužilo přes čtyři dekády.


Žádný větší stroj v tuzemských dolech nepracuje. Velkorypadlo těžilo skrývku nad ložisky uhlí.


Řidič velkorypadla, tzv. bagrák, Luboš Marček. S ikonickým strojem se všichni loučí s dojetím.
2/18

