Podle Canal & River Trust, nadace, která se stará o národní systém vodních cest, vzrostl počet hausbótů v Londýně za poslední desetiletí o 86 procent na více než 4 tisíce. Lodě bez domácího kotviště – tedy legálního místa k pobytu – se více než ztrojnásobily.
Podle Canal & River Trust, nadace, která se stará o národní systém vodních cest, vzrostl počet hausbótů v Londýně za poslední desetiletí o 86 procent na více než 4 tisíce. Lodě bez domácího kotviště – tedy legálního místa k pobytu – se více než ztrojnásobily.
Na britských vodních cestách se najdou i lidé, kteří zde bydlí dekády. Mezi nimi například 91letý John Robin Purdue, který provozoval lodní hotel.
Na britských vodních cestách se najdou i lidé, kteří zde bydlí dekády. Mezi nimi například 91letý John Robin Purdue, který provozoval lodní hotel.
Obyvatelé hausbótů v Londýně mají dvě možnosti: jednou je trvalé kotviště v přístavu nebo podél vlečné dráhy, kde mají lidé možnost se připojit k elektrice. Ve vnitřním Londýně je však kapacita stálých kotvišť téměř vyčerpána. Druhou, cenově dostupnější, možností, je „nepřetržitá plavba“, kdy se loď musí alespoň každých 14 dní přesunout na jiné „parkovací místo“.
Obyvatelé hausbótů v Londýně mají dvě možnosti: jednou je trvalé kotviště v přístavu nebo podél vlečné dráhy, kde mají lidé možnost se připojit k elektrice. Ve vnitřním Londýně je však kapacita stálých kotvišť téměř vyčerpána. Druhou, cenově dostupnější, možností, je „nepřetržitá plavba“, kdy se loď musí alespoň každých 14 dní přesunout na jiné „parkovací místo“.
Emma Chonofskyová (29), která žije v hausbótu asi 48 km severozápadně od Londýna, uvedla pro agenturu Reuters, že licence, kterou potřebuje od nadace, se loni zvýšila na více než 1 200 liber (35 160 korun) z přibližně 900 liber ročně, což je nárůst o 33 %. Přičemž další zvýšení je plánováno do roku 2026.
Emma Chonofskyová (29), která žije v hausbótu asi 48 km severozápadně od Londýna, uvedla pro agenturu Reuters, že licence, kterou potřebuje od nadace, se loni zvýšila na více než 1 200 liber (35 160 korun) z přibližně 900 liber ročně, což je nárůst o 33 %. Přičemž další zvýšení je plánováno do roku 2026.
„Myslím, že je spravedlivé říci, že velký nárůst lidí žijících na lodích v hlavním městě je způsoben krizí bydlení a životními náklady v Londýně,“ řekl pro New York Times Jonathan Ludford, národní komunikační manažer Canal & River Trust.
„Myslím, že je spravedlivé říci, že velký nárůst lidí žijících na lodích v hlavním městě je způsoben krizí bydlení a životními náklady v Londýně,“ řekl pro New York Times Jonathan Ludford, národní komunikační manažer Canal & River Trust.
„Na vodě jsou lidé, kteří stěží finančně vycházejí. Pokud poplatky stoupnou a kotviště budou privatizována, nezvládnou to. Riskuje se tak vymazání celé komunity,“ řekl pro agenturu Reuters jeden z obyvatel.
„Na vodě jsou lidé, kteří stěží finančně vycházejí. Pokud poplatky stoupnou a kotviště budou privatizována, nezvládnou to. Riskuje se tak vymazání celé komunity,“ řekl pro agenturu Reuters jeden z obyvatel.
V roce 2023 vláda uvedla, že sníží základní roční financování nadace Canal and River Trust z 52,6 milionu liber na 31,5 milionu liber do roku 2027. Nadace v reakci popsala, že by to během příštího desetiletí zanechalo schodek kolem 300 milionů liber. „Náklady na materiál, práci a infrastrukturu rostou a naše vládní granty se snižují,“ řekl Matthew Symonds, vedoucí plavby nadace.
V roce 2023 vláda uvedla, že sníží základní roční financování nadace Canal and River Trust z 52,6 milionu liber na 31,5 milionu liber do roku 2027. Nadace v reakci popsala, že by to během příštího desetiletí zanechalo schodek kolem 300 milionů liber. „Náklady na materiál, práci a infrastrukturu rostou a naše vládní granty se snižují,“ řekl Matthew Symonds, vedoucí plavby nadace.
Z domu na vodě mohou mít jeho obyvatelé také výhled na Tower Bridge. Zde se zároveň nachází jediná plovoucí zahrada v Londýně, kde lidé pěstují květiny a kde se nachází výjimečný ekosystém.
Z domu na vodě mohou mít jeho obyvatelé také výhled na Tower Bridge. Zde se zároveň nachází jediná plovoucí zahrada v Londýně, kde lidé pěstují květiny a kde se nachází výjimečný ekosystém.
Každý z rezidentů, který využívá dlouhodobé kotvení v přístavech musí platit měsíční nebo roční poplatek přístavu.
Každý z rezidentů, který využívá dlouhodobé kotvení v přístavech musí platit měsíční nebo roční poplatek přístavu.
Pro mnoho lidí byla koupě hausbótu levnější alternativou k placení nájmu nebo hypotéce na bydlení na souši. Manželé, které vyzpovídal deník New York Times, žili 5 let na 10 metrů dlouhé lodi v Hackney ve východním Londýně a koupili ji za zhruba 35 000 liber (zhruba milion korun).
Pro mnoho lidí byla koupě hausbótu levnější alternativou k placení nájmu nebo hypotéce na bydlení na souši. Manželé, které vyzpovídal deník New York Times, žili 5 let na 10 metrů dlouhé lodi v Hackney ve východním Londýně a koupili ji za zhruba 35 000 liber (zhruba milion korun).
Hausbót projíždí poblíž zdymadla ve čtvrti Brentford na Grand Union Canal.
Hausbót projíždí poblíž zdymadla ve čtvrti Brentford na Grand Union Canal.
7/11