Nechci se zastávat bazaru, ale spousta lidí si myslí, že skrytá vada je vše, co nastane do doby záruky. I když dle zákona prodával vozidlo bazar, tedy firma a pak je to v zákoně takto:
Záruka na skryté vady se vztahuje na ojeté vozidlo a je důležité rozlišovat, zda je prodávající firma či podnikatel nebo fyzická osoba, jelikož se délka záruky liší.
Mělo by to tedy být tak, že by na to mělo být nahlíženo tak, že závada na vozidle byla, protože ho prodávala firma. Já jsem kdysi prodal auto, které mělo najeto 242 tis. a po cca 6 měsících mi dotyčný psal, že mu umřela převodovka a chce zaplatit opravu. No neuspěl, ale u firmemních prodejů je to jiné a kupující má větší možnosti.
To bývalo. Teď už to není tak striktní. Autobazary si prolobovaly změnu, takže už to ani zdaleka není tak jednoznačné. Vím o tom svoje, zrovna něco podobného řeším.
OK, beru to, že celoročky jsou na zimu v pohodě - přeci jen jejich vzorek je více přizpůsobený tomu, aby se guma kvalitně zakousla do sněhu, případně odvedla břečku. Teplota je obecně nižší, takže na tuhosti směsi to tolik nevisí a většinu zásluh lze opravdu připsat hlavně dobře navrženému vzorku.
Ale co v létě? Jak si takováhle guma (a myšleno směs) poradí s asfaltem nezřidkakdy rozpáleným přes 40 °C? Jaká je pak brzdná dráha, jaké jsou celkové jízdní vlastnosti? Tohle jsou přesně podmínky, kdy s pozná kvalitní letní guma - precizně vede, dobře brzdí, ale holt potřebuje vyšší teplotu.
A na závěr - a souvisí to i s výše zmiňovanou teplotou - co životnost? Směs pro dejme tomu "střední teploty" se bude ve vyšších více opotřebovávat, a lze tedy očekávat i rychlejší sjíždění. Tzn. snadno se po dvou sezónách dostanete do stavu, že na třetí zimu už je prostě nemůžete použít jenom kvůli hloubce dezénu.
Tohle jsou za mě ty hlavní informace, které by měl článek přinést, ale bohužel nepřinesl...
Podívejte se o kus níž na můj příspěvek. Tam se to dočtete. Vložit ho sem znovu nemůžu, smazali by mě pro duplicitu.
Na Outlanderu mám francouzské (fakt!) Barum Quartaris. Mám na nich najeto 45 000 km a ještě mají asi 6 mm vzorek. Pohybuji se hlavně v oblasti Orlických hor, Králického Sněžníku a Rychlebských hor. Auto váží 2 tuny prázdné, jezdím hodně na elektřinu (větší točivý moment). Sedí to bezvadně na mokru i sněhu (možná i díky elektromotorům v nápravách, které mají propracovanější protiprokluzový systém než klasický spalovák).
Na Pandě mám celoroční Matadory, mají taky asi 45 000 km, ale už jsou to holátka, budu muset přezout. Nejspíš dám taky Quartaris, tam by mohly vydržet doživotně :-)
Sranda, jak řada lidí tady na diskuzi nechápe, že se jedná jenom o designerské cvičení a že to rozhodně není návrh, který by měl jít do výroby. Podobných hrátek je plný internet, ale řadu diskutujícíh to hned vede k velkohubým prohlášením nebo směšným závěrům. Takže smysl článku splněn, kliků mraky a redakce má vyděláno.
👍
A spojka se zničí za rok ??? Mám auto staré 23 let. Zlozvyk s nohou na spojce mám dost často. A ještě neodešla ani neprokluzuje a zabírá jak má.
Záleží na tom, kolik toho za ten rok najezdite, a kudy. Když budete jezdit každý den po městě, klidně ji zničíte za rok. Když jezdíte jednou za měsíc na nákup, vydrží spojka léta.
Každopádně tím, že necháváte nohu na pedálu, ji vůbec neprospíváte.
Uplne nechapu, proc se porad počítá, co stát stojí matky. Pak ma nekdo chtit tady v ty zemi rodit.
Vztah matka dite je k nezaplaceni. Zdravý psychický vývoj taky.
Co takhle zlepšit podmínky mámám OSVČ? Ja, i několik kamarádek jsme si na mateřské jako OSVČ zvládly vydělat slušne peníze. Jenže s koncem mateřské, kdy bysme musely platit zdravotní a sociální, by nám zbyl plivanec. Takze co zbývá? Podnikání ukončit a hledat práci. Kdyby byla možnost třeba do 5 let dítěte podnikat za výhodnějších podmínek, vyřešilo by to tolik problému. Matka po mateřský by měla čas rozjet podnikání víc, sehnat si konečně víc klientů, a zároveň by zvládala obstarávat dál rodinu.
Ale to tady nikoho nenapadne, radsi budeme brát mámy dětem, ty hnat do prace, děti dávat do neexistujících školek a pak je v 6 letech narvat do první třídy, at co nejdřív začnou taky vydělávat, bez ohledu, zda na tu školu připraveni jsou, nebo nejsou.
A dál budeme dávat dávky nepracujícím, bez nátlaku. Dal budeme přidávat politikům. 👌
Zkusila jste si přečíst celý článek, nejen titulek?
Tepelná roztažnost je pro každý materiál jiná a jedná se o tabulkovou hodnotu. U oceli bude činit cca 0,15mm/100°C/100mm (což je zhruba délka jen tyčky mezi prasátkem a vidličkou). K tomu setrvák, lamela, přítlačák, ložisko, vidlička a i samotný blok motoru a skříň převodovky v nichž jsou komponenty ukotveny. U plastů, hliníku a kompozitů, které se v současné době hojně používají i násobně více. Také je každý komponent zatěžován jiným rozdílem teplot.
A zjednodušeně řečeno. Pumpa spojky dává stále stejné max. množství kapaliny. Tím je limitován i chod válečku v prasátku. Má stále stejný zdvih od jeho počáteční polohy. A je lhostejné, zda začne v úplně zasunuté, či částečně vysunuté pozici. Pokud tedy nic nevrátí váleček do úplně zasunuté pozice (zpětný tlak od pružiny přítlačáku, přes ložisko, vidličku a tyčku), váleček se zastaví a potřebný rozdíl kapaliny, vzniklý mezi úplně zasunutým válečkem prasátka a jeho aktuální pozicí, je doplněn ze zásobní nádobky po úplném uvolnění spojkového pedálu, kdy dojde k otevření sacího/vypouštěcího otvoru pumpy. Tím dochází k eliminaci takřka veškeré zbytné vůle v celé soustavě převodu sil. V opačném případě - zmenšení vzdáleností mezi jednotlivými komponenty, dojde k většímu zasunutí válečku a po uvolnění pedálu k vytlačení přebytečné kapaliny zpět do zásobní nádobky.
Musím uznat, že máte výdrž. Bohužel opakujete stejné chyby, z čehož vyplývá, že za a stále nevíte, o čem AI mluví, a za b nepamatujete si, co jste psal minule, což se AI běžně stává.
Pojďme k té dilataci. Píšete, zcela správně, že se teplem všechny komponenty roztahují. Vztáhneme-li tuto dilataci k teplotě motoru, na kterou odkazujete v jednom z dřívějších příspěvků, zjistíme, že to, co nazýváte tyčkou mezi prasátkem a vidličkou, se prodlouží rozdílem teplot o cca 0,1 mm [(70° x 0,15)/100].
Hydraulický váleček bývá připevněn ke skříni převodovky, která se, jak uvádíte, také zahřívá. Tudíž se musí také rozpínat. Byť je pravděpodobně vyrobena z jiného materiálu (hliník) než tyčka (ocel), výsledná dilatace bude prakticky shodná s dilatací té tyčky. Pokud ne, bavíme se o rozdílech v setinách mm (AI Vám to jistě dohledá), čili obě dilatace se vzájemně vykompenzují. Navíc vůle mezi ložiskem a vidličkou se měří v mm, nikoli v desetinách mm.
Co se týče té kapaliny. Popsal jste, jak to funguje u brzd, kde se vůle opotřebením třecích segmentů zvětšuje. Při zpětném kroku vrací písty hlavního brzdového válce pružiny. Tyto pístky se vrátí o stejnou vzdálenost, o kterou byly posunuty při sešlápnutí pedálu (jak správně píšete). V důsledku opotřebení segmentů se ale musí vrátit i o rozdíl vzniklý tím opotřebením. V tu chvíli v systému klesne tlak (což je kompenzováno například pružností brzdových hadiček) a v důsledku toho k přisátí kapaliny do systému z nádržky.
Jenomže vzhledem ke konstrukci spojky vůle mezi vidličkou a ložiskem v důsledku opotřebení klesá. Čili toto řešení použít nelze.
Nesčetněkrát 🙂.
Ohřívá se nejen "prasátko", ale vše co vede teplo. Tedy v našem případě vyjma samotné spojky i celá převodovka, ložisko, vidlička a samozřejmě i vedení ovládání. Ať už se jedná o hydrauliku, nebo lano. A to vše dilatuje. Zkuste si cokoli z motorového prostoru vymontovat po jízdě z Prahy do Brna a zjistíte, že to není možné, protože se o něco popálíte. Vychází to z principu tepelného motoru a vedení tepla.
A arogance opravdu není něco, co by jste měl dávat na odiv.
Ano, vše dilatuje. A jistě dokážete tu dilataci kvantifikovat, tedy vyjádřit číselně. A doložit, jakým způsobem tuto dilataci hydraulika eliminuje.
Doufám, že Vám můj dotaz nepřijde příliš arogantní.
Pak kapalina odtéká do nádobky. Ale to je dlouhodobý efekt. Který se u mechaniky eliminuje seřizováním. Zde bych proto rozdíl nehledal. Ten největší je ve změnách v provozním režimu. Z důvodu dilatačních změn, při změnách teploty jednotlivých komponent. Ty právě hydraulika eliminuje. Mechanika však nikoli a proto musí být seřízena na maximální hodnoty.
Další, kdo musí mít poslední slovo? 😀
Viděl jste někdy kapalinou ovládanou spojku? Hydraulický váleček je tak daleko od lamely, že se na něj zvýšená teplota nedostane.
A když už používáte AI, aspoň se snažte to přeložit do lidské řeči. 😀
Domnívám se že rozdíl není žádný, protože tření je realizováno až mezi lamelou / setrvák + přítlačák a to už se ovládacího systému netýká.
Také největší škoda při "odkládání" nohy na pedál spojky, se týká ložiska, případně přítlačáku, nikoli vlastní lamely.
Ale vůle u hydr. jsou obvykle opravdu menší, z důvodu samostavitelného efektu hydraulického systému - zvětšená vůle se následným uvolněním pedálu vymezí, nasátím většího množství kapaliny.
U brzd to tak funguje, ale u spojky ne. Ani nemůže, protože, jak už jsem psal, u spojky se postupem opotřebení lamely vůle zmenšuje, nikoli zvětšuje.
Dobrá otázka. Má elektrokolo motor? Řekl bych, že bude mít elektromotor - ještě upřesním třeba stejnosměrný nebo synchronní s permanentními magnety, možná asynchronní s kotvou nakrátko, ale má motor. Je elektrokolo vozidlo? Tady si už nejsem tak jistý, moje asociace se slovem vozidlo se spíš váže k Porsche, Mercedes vyšší třídy, Lamborgini, Ferrari atp. Elektrokolo nezapadá do kategorie mých vozidel, je to tedy "prázdná množina". V souladu s absurdním řešením daného příkladu, bych řekl, že elektrokolo je motorové vozidlo, stejně jako elektroauto i elektroautíčko pro děti - všechny jsou luxusní motorová vozidla.
Elektrokolo dnes většinou funguje na principu posilovače šlapání. Takže pokud nešlapete, elektromotor nefunguje.
Takže to vlastně motorové vozidlo není, protože samo o sobě to na elektřinu nejede.
Některá elektrokola ale umí jet v režimu řekněme mopedu, tedy jen a pouze na elektromotor, bez šlapání. To z hlediska definice motorová vozidla jsou.
Jestli jsou luxusní, to nechám na Vás, asi s tím máte svůj problém, který nehodlám řešit.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Asi nerozumím řeči vašeho kmene, ale nevadí, mám 5 semestrů matematiky na VŠ, nemyslím si, že by byl někdo popotahován, pokud měl jiný postup, než se učil, byl-li výsledek správný 😉.
1 odpověď
16
Sledujících
0
Sleduje
16
Sledujících
0
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
A co jste se těch 5 semestrů matematiky učil, když nikomu nezáleželo na tom, jakou cestou jste se dobral výsledku? 😀
1 odpověď