Naše historie přináší úžasné příběhy, snad se podaří aby jsme na ně nezapomněli.
Z českých zemí pocházelo mnoho pluků, např.:
Pěší pluk č. 11 Kolowrat,
Pěší pluk č. 21 z Čech,
Pěší pluk č. 28 „Pražský“,
Pluk č. 36 „Náchodský“,
a Pluk č. 18 z Hradce Králové.
Celkem se bitvy u Lipska účastnilo asi 15 000 až 20 000 vojáků z českých zemí.
Mnozí z nich tvořili páteř rakouské pěchoty a dělostřelectva, které sehrály klíčovou roli při závěrečném obklíčení Napoleonovy armády. Ty bych zmínil především, než velitele. Vojáci nesli břímě bojů. Ztráty mezi českými pluky byly značné — podle odhadů až 3 000 padlých a raněných.
Po návratu se mnozí z veteránů účastnili pamětních slavností v Praze i v menších městech.
Ale Češi bojovali i na francouzské straně
Menší část českých rodáků bojovala v Napoleonových jednotkách — především ti, kteří se po roce 1805 (po Austerlitzu) ocitli v oblastech ovládaných Francií nebo sloužili v Legii polské (tzv. Vistulské legii).
Napoleon měl také ve svých řadách české a moravské lékaře, zbrojíře či dělostřelce, kteří zůstali v jeho službě z profesních důvodů. Proč neuvádíte i je je mi záhadou.
Teze o „íránských kořenech“ české státnosti, jak ji rozvíjí Petr Charvát, více vypovídá o romantické touze po velkých dějinách, než o skutečných faktech 9. století.
Charvátova argumentace stojí především na srovnávacím symbolismu – tedy že určité rituály či hierarchické modely v raně středověkých Čechách a na Moravě mohou připomínat íránské představy o vládě, světle, ohni či posvátném řádu. Jenže analogie není důkaz. Mezi „podobností“ a „původem“ zeje hluboká propast. Symboly moci – oheň, slunce, nebe, posvátný král – se objevují v nesčetných kulturách zcela nezávisle, protože vyrůstají z univerzální lidské zkušenosti, nikoli z kulturního přenosu.
Dalším problémem je časová a prostorová vzdálenost. Přenos idejí ze staroperského světa do střední Evropy by vyžadoval kontinuální kulturní most – nikoli jen obchodníky nebo Avarské válečníky, kteří sami žádnou íránskou zbožnost nešířili. Avari byli pragmatičtí dobyvatelé, ne teologové. Jejich náboženství je samo o sobě nejasné, spíše šamanské a synkretické. Vkládat do něj zoroastrismus je jako hledat řeckou filozofii ve vikingském runoví.
Stejně tak nelze doložit, že by ranní Slované přijímali íránské duchovní struktury. To, co Charvát interpretuje jako „íránské prvky“ – například dvojí princip moci (světské a posvátné) nebo rituální funkci vládce – má přímé paralely ve slovanské i germánské mytologii. Kult vládce jako prostředníka mezi světem lidí a bohů je evropsky univerzální jev.
Navíc česká státnost, tak jak ji známe, se formovala až v době nástupu křesťanství. Vše je směska blábolů poskládaná do líbivého hávu.
Po Bílé hoře se v rámci Koruny České udrželi při tvrdé rekatolizaci Luteráni. Celý Ašský výběžek, kdy rod Zedtwitzů si jediný na našem území udržel svobodu vyznání. Přes velké tlaky a ústrky, všech Habsburských císařů, a Marie Terezie. To trocho pomíjíte ve svém článku. Jinak Luteránské vyznání nebylo rozšířeno ne jenom v pohraničí, ale hlavně všude kde se těžilo. Bylo rozšířené mezi horníky, kteří k nám od nepaměti přicházeli z Německý hovořících zemí.
Možná by to chtělo nějaká technická vysvětlení. Tento typ reaktoru má za určitých podmínek kladnou hodnotu reaktivity, speciálně při lokálním přehřátí, kdy se voda rychle přemění v páru. Která mnohem hůře pohlcuje neutrony. Díky moderujícímu grafitu pak dojde k zvýšení štěpné reakce a reaktor se stavá silně nestabilní.
Naše historie přináší úžasné příběhy, snad se podaří aby jsme na ně nezapomněli.
7
Sledujících
1
Sleduje
Naše historie přináší úžasné příběhy, snad se podaří aby jsme na ně nezapomněli.
7
Sledujících
1
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
A co dělal Havlíček když tu všude byli Ruské vlajky, to hrdinsky seděl doma v koutě...
1 odpověď