Pravdoláskař, havlista, kavárna.
Těmhle populistickým křiklounům samozřejmě úplně stačí, že v tom názvu je slovo migrace a už budou hulákat, že jsou proti. Stejně jako zelené dohodě říkají schválně zelený úděl, aby to znělo hůř, sudetoněmeckému krajanskému spolku říkají schválně německy landsmanšaft, aby to vypadalo jako jednotka gestapa, z istanbulské smlouvy četli jenom nadpis, a jsou proti a tak dál. Jenomže oni vědí, ke komu mluví: jejich publikum nějaké vysvětlování a všechny ty složitosti prostě nezajímají. Chtějí jasné slovo, pár facek sem, pár facek tam, druhého takzvaně usadit a překřičet. Víc nežádají, protože víc zpravidla sami nesvedou.
Když si koupím chleba, který stojí stovku či víc, tak ho rozhodně chci jíst čerstvý a užít si ho, a ne to dojídat ještě po týdnu tvrdý a kůrky dátu řeky kachnám. Naprosto nechápu, proč bych měl mít doma chleba týden. Pokud ho nesním za dva nebo 3 dny, tak prostě kupuju půlku nebo čtvrtku. To je jako moje babička, která nám vždycky dávala jenom natlučený hrušky, aby se snědly včas, zatímco na ty krásné žluťoučké se dostalo až tehdy, když byly napůl shnilé. To by byla přece škoda sežrat čerstvý.
Když vynecháme motivovanou nebo uvědomělou menšinu, lidé v souhrnu budou vždycky dělat to, co je levnější a jednodušší. Smyslem tedy je to lidem co nejlépe strčit pod nos jednoduché a levné. Jenomže bezobalové prodejny jsou řídké, drahé a daleko - krom toho tam mají nesmysly jako quinoa nebo seznam, ale ne cukr, mouku nebo sůl - kdežto nějaký Albert nebo Lídl je na rohu. Lidé vždycky fňukají, že nechtějí jablka z Itálie a rajčata z Egypta, jenomže pak rozhodne 5 Kč na kilogramu a stejně je koupí místo těch bližších. Já aspoň chodím do obchodu s vlastní taškou a vůbec nepoužívám mikrotenové pytlíky a i tam, kde si mohu vybrat, vybírám takové zboží, které je baleno nějak přijatelně. Ale uvědomuju si bolestně, kolik docela zbytečného jednorázového odpadu skončí nakonec někde v moři.
Hulváti a burani by měli zůstat sedět ve své hospodě, kam patří. Tohle všeobecné hrubiánství a křupanství je bohužel u nás všudypřítomné a zaneřáďuje veřejný prostor na všech úrovních. Tak jako někoho, kdo do nóbl restaurace přijde v teplácích, vyhodí už vrátnej, a tak jako vás do opery nepustí po začátku jednání, by mělo být samozřejmé, že kdo aspiruje na výskyt ve veřejném prostoru, by měl být mocen základních návyků slušného vychování. A zrovna ke sportu odjakživa patří gentlemanství a princip fair-play.
Z vlastní zkušenosti vím, že je to opravdu různé. V každém případě jedna věc je ale všude stejná: v centru skutečného kulturního života, pokud v daném místě takový život existuje, vždycky sedí jeden aktivní a schopný člověk. S takovým člověkem obvykle veškerá kultura v místě stojí a padá. Někde se konají i na vesnicích pravidelně koncerty klasické hudby, jinam přijede jen Ortel a prodejci hrnců. Někde se daří dobře při životě držet i tyhle zpravidla strašlivě naddimenzované kulturáky, které vznikaly v době, která se snažila všechno centralizovat a zpravidla úplně ignorovala skutečné potřeby a kontext. Jinde se neudrží ani malá kavárna s občasným programem.
Pravdoláskař, havlista, kavárna.
226
Sledujících
9
Sleduje
Pravdoláskař, havlista, kavárna.
226
Sledujících
9
Sleduje
Ověřený uživatel
Tento účet je ověřený Seznamem a představuje skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.
Podstatné je, že ti šmejdi přišli o letadlo. To je dobra zpráva sama o sobě.
1 odpověď