Rusáci dokážou bušit bombama na jedno místo tak dlouho, až tam nic nezbyde a pak o kousek postoupit. Jak se od nich chce manévrová válka, kde by nepřemýšlelo jen pár generálů, ale každý voják, jsou evidentně ztraceni. Případy, kdy hrozí že je nepřítel přemůže a velitel preventivně zdrhne, jsou v Rusku poměrně časté. V tom okamžiku vojáci nevědí, co mají dělat a vlastně ani nemají chuť cokoliv dělat. Ale hlavně že jim zvednou morálku pravidelným sledováním rádia a televize 🙂 Fakt nefalšované Rusko.
Asi že lidi až tak nepotřebují tu "německou kvalitu" a vlastně to ani nemusí být na benzín, když Čína prodává levné elektromobily. Každý druhý má na střeše FVE a neví co s elektrikou, kterou nikdo nechce. Až se v Německu budou vyrábět auta pro lidi a za lidové ceny, pak to zase půjde. Ostatně nedávno kdesi v rádiu mluvil někdo z marketingu ze Škodovky a říkal, že se orientují na tu náročnější klientelu a tedy dělají dražší auta. No nic proti tomu, pokud vědí, co dělají a pokud je to uživí. Jen vím, že další Škodovku si už nekoupím.
Tak ono asi lepší než hráz, která se nakonec protrhne, by to bylo lepší žádná hráz. Aspoň by to nebylo tolik vody najednou. Možná by se mohli učit od českých rybníkářů, kteří hráze okolo rybníků zpevňovali tím, že jsou prorostlé kořenama stromů. Jsou to staletí zkušeností. Ale jak sypaná hráz začne přetékat, je to konec.
Teda ten pan Dokoupil je ale pěkný magor. Spoustu let ekoteroristi výstavbu přehrady blokují a teď oni nic, může za to stát? Přehrada nejen zadrží vodu při povodních, ale bude v ní i zásoba vody na období sucha. Dělat opatření typu že se někde voda z meandrů rozleje na louky, to snad při takové povodni, kde jsou pod vodou celá města, nemůže myslet vážně. Prohlubování a rozšiřování koryta jen zvýší důsledky na celou oblast, která je pod tím, ta voda pak přece teče dál. Zadržet to ohromné množství vody a pak to postupně řízeně vypouštět je jediné správné řešení. V důsledku změny klimatu takových situací bude přibývat a je potřeba s tím něco začít dělat co nejdřív. Možná by ta přehrada byla levnější, než ty škody, které teď vznikly. Ale tady nejde o peníze, ale o ty lidi.
Za těch 15 let, od doby kdy jsem stavěl, se ceny pohnuly pořádně. Taky jsem si základovou desku dělal sám. Odkaz Mám dojem, že beton okolo 100 tisíc a všechno dohromady určitě pod 200 tisíc. Spoustu věcí jsem tehdy nedomyslel a teď s tím mám problémy. K TČ voda-voda bych potřeboval natáhnout tlustší trubku do vsakování a protože jsem si tam nedal pořádnou chráničku 🙁 musím to tahat oklikou, kde ty chráničky jsou.
Těch hrází a poldrů bude potřeba nastavět víc. Zelení magoři sice stavbu přehrad, jako má být v Heřmínovech, blokují s tím, že prý stačí udělat jakási místní protipovodňová opatření Odkaz 1 ale to přece není řešení. Koryto řeky by pak sice zvládlo více vody, ale určitě né tolik, co tam při takové povodni proteče a ta voda pak bude dělat problém všude dole po proudu. Vždycky se pak najdou místa, kde to takhle vyřešit nejde a tam to pak bude ještě horší. Přehrada, která tu vodu pojme, je jediné rozumné řešení.
Typickým příkladem je Labe, které se už v 19. století, tehdy ještě pomocí parních bagrů, rovnalo a prohlubovalo. Je fajn, že tady velká voda projde a škody nenadělá. Ale pak se zasekne za Děčínem mezi skálama a Děčín plave. Původní meandry na Labi, ze kterých zůstala jen slepá ramena Odkaz už nikdo neobnoví, aspoň že jsou tady ty jezy.
Snad už dneska po zkušenostech se suchem i s povodněma, mají lidi rozum a začnou se tyhle věci řešit racionálně. Pak by takovéhle hrdinské činy hasičů nebyly potřeba a lidi by žili ve větším bezpečí.
Teď by ekoteroristům měli napočítat ty škody v Krnově a v Opavě kvůli chybějící přehradě Nové Heřminovy. Ostatně kdyby byli ekologičtí aktivisti takhle aktivní už za Petra Voka, dodnes bychom se dohadovali, jestli mají v Jižních Čechách vzniknout nějaké rybníky. Protože když se chce, všude se najde nějaká rostlinka, brouk, žába... kvůli které to nejde. To, že pak vodní dílo změní krajinu k lepšímu a vznikne tam nový ekosystém - příroda se přizpůsobí, tihle zabedněnci nechtějí slyšet. Zásoba vody v přehradě na období sucha se taky hodí, vsakování do země doplňuje zásobu spodní vody... nechápu, jak tohle v dnešní době může někdo blokovat.
Když začínaly osvětlovací ledky, hodně se před nima varovalo právě v souvislosti s modrým světlem. Přišlo mi to jako hysterie po období minimálně 50 let, kdy se bez problémů svítilo zářivkama typicky v odstínu denní bílá 🙂 Dokonce se pak mluvilo i o té škodlivé modré, která není vidět 🙂
Takže: Barevná teplota světla udává v podstatě poměr mezi intenzitou světla na červeném a na modrém konci spektra. Jestli budu svítit klasickou žárovkou s teplotou vlákna 2700 stupňů (barevná teplota se udává v kelvínech, takže je vyšší), tedy s barevnou teplotou 3000K, nebo mi bude svítit ledka (teple bílá) 3000K, je to jedno. První ledky měly často studenou bílou s různými nádechy do modra, do fialova, nebo "teple bílá" do růžova. Fujtajbl, tohle mi do baráku nesmělo.
Ledka v principu obsahuje čip, který skutečně svítí modře. Ten je pokrytý luminoforem (podobně jako to má zářivka, ta ale svítí v UV spektru) a luminofor převádí modré světlo na větší vlnové délky (tedy s menší energií fotonů) od červené do zelené. Ty jednodušší (a především ty starší) luminofory nedokážou vlnovou délku změnit jen o málo, takže na spektru ledky byla na modrozelené díra a na ní navazovala modrá přímo z čipu. Typicky tahle ledka s CRI 80 Odkaz spektrum je na straně 10. Lepší luminofory s CRI >95 mají spektrum dost podobné žárovce. Odkaz Opět strana 10. Ledky teple bílé s vysokým CRI jsou už dávno běžně dostupné a určitě bych je doporučoval.
Po tom co v Tróji spadla lávka, sundávali lávku stejné konstrukce v Nymburce. Ocelová lana a na nich navlečené panely. Nevím, kolik lan tam bylo, ale prý po přestřižení jednoho to šlo dolů celé. Prý u této konstrukce nebylo možné kontrolovat, jak postupuje koroze. Některé mosty jsou nejspíš v o dost horším stavu, než si kdo myslí.
Železo je proti korozi dobře chráněné, pokud je pokryté dostatečnou vrstvou betonu. Jenže když beton popraská a dovnitř zatéká, navíc není možné se dovnitř podívat, je na průšvih zaděláno. Tohle byl případ těch lávek, i mostu v Janově Odkaz 1 Dneska se ty konstrukce dělají jinak.
Zajímavá informace, i když už dávno není nová. Rusové koupili licenci na výrobu Šáhidů. Porovnejme to s Ukrajinou. Vlastní vývoj mnoha typů dronů od FPV až po ty s dlouhým doletem, zavádění umělé inteligence, programování hejna dronů - rozdělování úloh dronů v hejnu. Některé mají za úkol zasáhnout cíl, další odlákat protivzdušnou obranu a další chránit pilota.
Rozdíl v dosažené technické úrovni docela zásadní.
0
Sledujících
0
Sleduje
0
Sledujících
0
Sleduje
Je to normální šašek. To auto by teoreticky bylo použitelné v boji, ale maximálně proti křovákům a nesměli by mít moc ostré šípy.