Klientská zónaSeznam.cz

Díky RTB zobrazíte správný banner správnému člověku

Můžete si přesně určit komu a kolik za to

Proč používat RTB

  • Pokročilé cílení

    S RTB můžete velmi přesně cílit na konkrétní skupiny uživatelů. Ať už podle jejich zájmů, regionu, či jazyka, a především pomocí dynamického retargetingu: pokud si např. někdo ve vašem e-shopu prohlížel nějaký produkt, můžete mu ho připomenout nebo mu ukázat podobný.

  • Více prokliků a konverzí

    Díky přesnému cílení má RTB zpravidla vyšší míru prokliku i konverzní poměr. Umožňuje tak efektivně oslovit potenciální zákazníky.

  • Máte absolutní kontrolu

    Kampaň si řídíte sami. Svou reklamu můžete kdykoliv zapnout, pozastavit či změnit. Napřímo, několika kliky.

  • Vytvoříte si skupiny uživatelů

    V rámci svého DSP si vytvoříte segmenty uživatelů, které můžete následně oslovovat dle potřeby.

  • Přizpůsobíte reklamu zákazníkově situaci

    Člověku můžete zobrazit nejvhodnější banner podle toho, v jaké fázi nákupního procesu se nachází. Neklikl na váš první banner? Zobrazte mu jiný s novou nabídkou.

  • Sladíte se s TV kampaní

    Během reklamních spotů diváci často upínají svůj zrak k mobilním telefonům. Můžete jim tam svoji reklamu ukázat ve stejný čas.

Co je RTB

Real time bidding (RTB) je automatizovaná metoda nákupu bannerové reklamy s možností cílit na konkrétní publikum.

Nákup probíhá prostřednictvím aukce v reálném čase. Platíte za zobrazení reklamy pečlivě vybranému uživateli.

Hlavní výhoda

Reklamní sdělení zakoupené přes RTB má díky přesnému cílení na vybrané skupiny lidí zpravidla vyšší míru prokliku i konverzní poměr. Umožňuje efektivně oslovit vaše potenciální zákazníky.

Jak to funguje

Zatímco při běžném – tzv. garantovaném – nákupu reklamy nakupujete počet zobrazení na určité pozici, při RTB si vybíráte přesně, KOMU chcete reklamu zobrazit (např. ženám 18–30 let se zájmem o parfémy, které v posledním týdnu navštívily váš internetový obchod) a kolik za toto zobrazení nabídnete. Kde se banner objeví, není podstatné.

obrazek: rozdil

Jakmile se váš poptávaný člověk ocitne na některé stránce, kde se banner může vydat, během mžiku proběhne aukce. Vaše nabídka se porovná s nabídkami konkurentů, kteří chtějí oslovit téhož člověka. A když je vaše nabídka nejvyšší, zobrazí se váš banner.

Obrazek: kolobeh

Díky RTB zobrazíte relevantní reklamu přesně těm lidem, které si určíte.

Co k tomu potřebuji

Chcete-li RTB využívat, je třeba si založit kampaň v tzv. demand side platform (DSP). Tu u nás poskytují třeba společnosti Adform, DoubleClick Bid Manager, AppNexus nebo DataXu. Je na vás, které řešení si vyberete.

V DSP si sami – nebo s pomocí agentury – nastavíte, jakým lidem se má vaše reklama zobrazovat, kdy a tak podobně. Kampaň můžete kdykoli upravovat, zastavit a zase spustit.

Na opačné straně – v prostředí, kterému se říká supply side platform (SSP) – mezitím Seznam.cz poskytuje informace o tom, jací lidé navštěvují jeho stránky. Seznam.cz k tomu používá řešení PubMatic.

Jak už jsme řekli výše bez zabíhání do technických podrobností, jakmile se potká vaše poptávka po uživateli v DSP s naší nabídkou v SSP, tzn. na stránku přijde člověk, kterému chcete ukázat svou reklamu, proběhne blesková aukce. Když je vaše nabídka nejvyšší, zobrazí se mu právě vaše reklama.

Obrazek: kolobeh2

Možnosti využívání RTB na Seznamu

Na Seznamu je možné nakupovat RTB:

  • přes otevřenou aukci
  • nebo pomocí dohodnutého privátního dealu.

Otevřená aukce

Nejjednodušší způsob, který může využít každý. Stačí zacílit na domény Seznam.cz, na kterých chcete prostor nakupovat.

Zvolíte si nejvyšší cenu za tisíc zobrazení (impresí), kterou jste ochotni zaplatit. V případě výhry aukce o zobrazení platíte tzv. second price, tedy cenu nepatrně vyšší, než dal druhý nejvýše přihazující konkurent. Ceny za jednotlivá zobrazení se tedy liší.

Privátní deal

Privátní aukce má před otevřenou aukcí prioritu. Při výběru impresí máte přednost před inzerenty nakupujícími v otevřené aukci.

V privátní aukci mezi sebou soutěží jen omezený počet inzerentů.

Cena za tisíc zobrazení je předem pevně stanovena. Nemění se v čase jako u otevřené aukce.

Umožňuje i nákup ploch, jako je skyscraper na Email.cz a na hlavní stránce Seznam.cz, které prostřednictvím otevřené aukce není možné nakoupit.

Obrazek: privatni deal

First look

Díky First looku oslovíte VŠECHNY návštěvníky Seznamu, o které stojíte.

Příklad: Na webech Seznamu se pohybuje 10 návštěvníků z vaší cílové skupiny, které chcete oslovit svou reklamou.

Bez First looku

Reklamní prostor koupený garantovaně má při zobrazování na stránce přednost před RTB. Pokud tedy 7 lidí z vaší cílové skupiny připadne do garantovaného prostoru, v rámci RTB můžete oslovit pouze 3 zbývající návštěvníky.

S First lookem

Pokud v rámci RTB využijete First look, máte možnost všech těchto 10 návštěvníků Seznamu oslovit přednostně. Včetně 7, kterým by se jinak zobrazila garantovaně prodaná reklama ostatních zadavatelů.

Obrazek: rozdil