Hlavní obsah

Autobusová válka vrcholí. Jízdenky za korunu začal prověřovat stát, dopravci zesilují internet

11. 10. 2017

Co přinese autobusová válka cestujícím?

Z některých krajů do Prahy se autobusem dalo jet za korunu. Stojí za tím konkurenční boj mezi žlutými autobusy RegioJetu a zeleným FlixBusem. Cenový boj už řeší antimonopolní úřad.

Článek

Noviny zdarma, čaj, čokoláda, filmy a seriály promítané na monitoru sedačky. A k tomu wi-fi a zásuvka na dobití mobilu v ceně jízdenky.

Lákadla, jimiž žlutá flotila autobusů RegioJet zválcovala konkurenci, čelí nové výzvě. Například jízdence za korunu, kterou na linkách z regionů do Prahy a zpět nabízel německý dopravce FlixBus.

Do českých a moravských krajů vstoupili Němci teprve nedávno. Čerstvou agresivní kampaní, jakou před lety nasadil i RegioJet, se snažili do svých zeleno-bílých autobusů přetáhnout právě pasažéry „žluté” konkurence.

„RegioJet zatím podle svých vlastních vyjádření nástupu konkurence odolává, FlixBus se to snaží změnit i takovými akcemi, jako jsou jízdenky za korunu,” říká Jan Sůra, dopravní expert a ekonomický novinář z portálu Zdopravy.cz.

Ceny už zkoumá antimonopolní úřad

Podle něj však může kampaň německého dopravce zafungovat. Minimálně v tom ohledu, že spousta lidí vůbec zjistí, že na český a moravský trh vstoupil. Přetahovaná o cestující dostala další rozměr ve středu, kdy se cenami FlixBusu začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Po akci s jízdenkami za korunu přišla totiž nyní firma s dalším zlevněním i o několik desítek korun.

Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy se věcí začali zabývat na základě podnětu zvenku. Kdo ho podal, však uvést nechce, úřad je vždy udržuje v anonymitě.

FlixBus teď třeba na lince Praha - Brno běžně prodává jízdenky za 79 korun, což je o 70 korun méně, než když v srpnu vstupoval na trh s novými vnitrostátními linkami. A s cenami jde dolů i na dalších trasách. Například mezi Libercem a Prahou platí cestující 49 korun, podobně jako mezi Plzní a Prahou.

Data jsou drahá, wi-fi je pro cestující důležitá

FlixBus v srpnu otevřel pět nových tras do Prahy - z Plzně, z Liberce, z Karlových Varů, z Českého Krumlova a z Brna. A klientelu získává nejen nízkými cenámi, ale i díky dobré wi-fi.

„Lidé tak nemusejí využívat pořád poměrně drahé a omezené nabídky mobilních operátorů. Kdyby operátoři nabídli levnější a objemnější datové balíčky nebo neomezená data, byl by k využívání wi-fi mnohem menší důvod. Aspoň tedy u autobusů, které nemají tak velký problém se stíněním mobilního signálu,” míní David Slížek, šéfredaktor serveru Lupa, který se zabývá děním na českém internetu.

Rostoucí důležitosti wi-fi jsou si vědomi i v RegioJetu. „Popularita využívání připojení k internetu je velmi vysoká,” potvrzuje mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Ve žlutých autobusech se k internetu podle něj připojí kolem 65 -70 procent cestujících, v dálkových vlacích je to více než 80 procent.

Kvalitou internetu FlixBus vítězí

Novinář Sůra považuje silnou wi-fi už za nezbytný standard. „V tuto chvíli FlixBus poráží svého konkurenta v této oblasti poměrně zásadně,” prohlašuje.

A také třeba Jan Piňos z Hnutí Duha připouští, že velkou roli začínají hrát doplňkové služby, byť za hlavní kritérium, podle něhož se lidé rozhodují, považuje samozřejmě cenu jízdného. „Čím bude ovšem cestování autobusem komfortnější, tím více lidí může přilákat. A to je z našeho pohledu dobře. Hromadná doprava je vždy ekologičtější a šetrnější k přírodě než individuální automobilová,” tvrdí Piňos.

Sám jezdí nejčastěji vlakem, jako dopravní prostředek je mu železnice nejsympatičtější. „A ve vlacích je to s internetem opravdu špatné. V některých místech je signál nulový, tady bych i já uvítal zlepšení,” přiznává ekolog.

Sílu připojení chce RegioJet zásadně zlepšit  

Jeho slova potvrzuje i David Slížek. U dálnic se podle něj pokrytí mobilním signálem za několik minulých let značně zlepšilo, což ukázalo loňské měření Českého telekomunikačního úřadu. Další průzkum ale potvrdil, že větší potíže s připojením mají a budou mít právě pasažéři na dráze. „Vlaky se nejspíš bez zesilovačů mobilního signálu nebo interní wi-fi neobejdou. Jejich konstrukce totiž silně brání tomu, aby signál dovnitř vozů pronikl,” upozorňuje Slížek.

Ondrůj z RegioJetu, dodnes známějšího spíše jako Student Agency, míní, že co do síly internetu jsou na tom momentálně jejich vlaky lépe než autobusy. „Ve vlacích máme nejvyšší kvalitu připojení na trhu. Příjem signálu kombinujeme od více operátorů najednou tak, aby neustále byla zajištěna nejvyšší stabilita datového signálu. Stejnou technologii aktuálně budeme instalovat také do našich autobusů, kde budeme kvalitu internetového připojení v následujících týdnech posilovat, právě na úroveň našich vlaků,” slibuje Ondrůj.

Víc místa pro nohy i notebook

Jindřich Berounský je nejen dopravní expert ze Svazu odborářů služeb a dopravy, ale především každodenní cestující z Liberce, případně sousedního Jablonce nad Nisou. Ráno jezdí autobusem do Prahy, večer domů. Novou německou konkurenci už vyzkoušel. „Jsem spokojen. V autobusech je víc místa a pohodlně se tam vejdu i s notebookem,” shrnuje Berounský svoje zkušenosti.

Dosud se mu často stávalo, že se mu v Praze protáhly schůzky, nestihl si přeobjednat jízdenky a zůstal v hlavním městě uvězněn. Kapacita linkové dopravy z regionů do metropole a zpět už byla podle něj na hraně, často za hranou. A nevadí mu ani, že zatímco RegioJet staví na Černém Mostě, FlixBus má stanoviště na Florenci. „Stihnu cestou udělat spoustu práce. Wi-fi funguje bezvadně, zatímco v RegioJetu jsem měl poslední dobou často problém se vůbec k síti připojit,” říká Berounský.

Což by se mělo změnit. „Cestující budou mít brzy možnost nejlepšího připojení k datovému signálu. Je to pro nás priorita, na které intenzivně pracujeme. Víme, že je to věc, která je z pohledu zákazníka důležitá,” oznamuje Ondrůj z Regiojetu.

Což je pro dopravního experta a novináře Sůru důležitá zpráva. „Během cesty autobusem pracuji, takže konkrétně pro mě je to poměrně zásadní kritérium pro výběr dopravce. Když se rozhlížím po svých spolucestujících, vidím, že lidí, kteří jsou připojení a cestou pracují, přibývá. A vzhledem k cenám dat v České republice je kvalitní wi-fi určitě konkurenční výhoda,” uzavírá.

yvarpzumanzesanyknalc

Názory k článku

Reklama