Hlavní obsah

Praha začne stavět metro D, Krnáčová už má termín. Pomůže malý trik se stanicemi

Pozemky nemáme, ale stavět začneme, tvrdí primátorka Krnáčová (video: Lucie Stuchlíková).

Před dvěma lety se Adriana Krnáčová díky heslu „prostě to zařídím" dostala do křesla pražské primátorky. Zeptali jsme se jí, co tedy do příštích voleb pro Pražany zařídí - její sliby vám postupně představíme na Seznamu.

Článek

Dlouho odkládané metro D chceme začít stavět v roce 2018, tvrdí pražská primátorka Adriana Krnáčová. Nejdříve přijde na řadu ražba podzemního tubusu, popisuje politička hnutí ANO, která ve vedení magistrátu sedí dva roky.

„Projekt metra D tady leží již deset let a my jsme začali s výkupem pozemků. Máme velký zájem, abychom v roce 2018 začali s ražením toho tubusu,“ odpověděla primátorka na otázku, co chce stihnout do příštích komunálních voleb.

Že Praha míří k tomuto termínu, potvrdil i náměstek pro dopravu Petr Dolínek.

Jde o ambiciózní plán. Současné vedení Prahy sice chtělo začít s ražbou už minulý rok, ukázalo se ale, že nebude tak jednoduché vykoupit všechny pozemky. Ještě letos v červnu tak pražský dopravní podnik odhadoval, že se začátek stavby posune o několik let.

Podle Krnáčové ale na termínu 2018 intenzivně pracuje celý tým lidí. Pomoci by podle Krnáčové měl i malý trik: „Stavbu chceme rozdělit na dvě části – na ten samotný tubus a na výstupy z metra,“ dodává Krnáčová.

Se stavbou stanic metra se začne až později, čímž Praha získá čas na vykoupení pozemků. „Není zcela jasná podoba stanic a také tam jde o majetkové vztahy,“ vysvětluje Dolínek. Majitelé by se rádi dohodli například na tom, aby výstupy z metra mířily na jejich vedlejší pozemky a přivedly tak cestující třeba do plánovaných obchodů.

Ve hře je i možnost, že by se stavba některých stanic načas úplně vypustila. „Hledá se alternativní varianta realizace úseku Pankrác – Depo Písnice s vypuštěním realizace některých stanic tak, aby trasa mohla začít sloužit svému zásadnímu účelu, tedy poskytnout dopravu z okrajových částí města a dojíždějícím cestujícím ze Středočeského kraje," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Podle opozice jde ale jen o plané sliby. „Je absolutně nemožné to v takovém termínu stihnout ve chvíli, kdy nejsou vykoupeny všechny pozemky,“ tvrdí zastupitel a šéf pražské ODS Filip Humplík. Již teď je navíc jisté, že Praha kvůli zpoždění nedosáhne na pětimiliardovou dotaci z evropských fondů.

Na „déčko" čeká jih Prahy i okolní vesnice

Jedenáctikilometrové metro D má propojit Náměstí Míru s Písnicí. Uleví především obyvatelům jihu města, kde zatím jezdí především autobusy. Například na zastávkách u Thomayerovy nemocnice ve špičkách autobusy jen stěží pobírají nával cestujících, kteří se snaží dostat na stanici Kačerov linky C.

„Naplánovaná trasa nejvíc pomůže oblasti na sídlišti u krčské nemocnice a čtvrtím Libuš a Písnice. Zároveň pomůže cestujícím, kteří dojíždějí z Dolních Břežan, Vestce, Jesenice nebo Jílového,“ popsal Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která se v Praze stará o systém integrované dopravy. Podle Dolínka se navíc výrazně odlehčí metru C.

Stavba by podle odhadů měla vyjít na 51 miliard. Ze stanice Pankrác, kde se bude přestupovat na linku C, povede přes stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš a Písnice do Depa Písnice. Podoba metra se několikrát měnila – původně se počítalo se supermoderní linkou řízenou automaticky, poté se pracovalo s levnější podobou s řidiči, aby se nakonec město vrátilo k modelu bez řidičů.

Tudy má vést metro D. (Prodloužení metra A do Motola už stojí.)

yvarpzumanzesanyknalc

Názory k článku

Reklama