Hlavní obsah

Přímý přenos z katedrály sv. Víta. Zvuková zkouška pro nové varhany

Video ze zvukové zkoušky v Chrámu svatého Víta. Uslyšíte, jak se rozezní prostor pod klenbami, až pod nimi poprvé zahrají nové varhany.

Německý stavitel varhan Gerhard Grenzing dnes přijel do gotické dominanty vyzkoušet si akustiku prostoru, aby jeho firma mohla na míru vyrobit více než dvacetitunový unikát za zhruba sedmdesát milionů korun. Seznam Zprávy jsou přímo na zvukové zkoušce.

Článek

Firma německého stavitele varhan Gerharda Grenzinga už vyrobila mnohé nástroje do významných světových památek ve Francii, Španělsku, Japonsku nebo třeba Spojených státech amerických. Na konci roku 2019 by se měl její další skvost rozeznít také v Chrámu svatého Víta v Praze.

Nejmenší píšťala bude měřit pouhých 7 mm, naopak nejdelší přesáhne délku 7 metrů. Celý nástroj pak bude do Prahy transportován osmi kamiony.

Samotná svatovítská katedrála vznikala po víc než půl tisíciletí a dodnes není dokončena. Dosud se nedostávalo financí například právě na to, aby mohl být na západní hudební kruchtě pod rozetou vztyčen nový varhanní stroj.

Prozatímní varhany

Ve třicátých letech minulého století proto byly vystaveny prozatímní Melzerovy varhany. Nástroj se dvěma manuály a 35 rejstříky umístili stavitelé na spodní Wohlmutovu kruchtu. V průběhu stavby se pak nástroj zvětšil o pět rejstříků. Skutečnost, že tak malý nástroj bude stát v akustickém stínu pod nízkou klenbou, nakonec způsobila, že kapitula svolila k uvolnění prostředků na dodatečné rozšíření nástroje o jeden manuál a přípravu hracího stolu k budoucímu dalšímu rozšíření nástroje.

Nová chlouba na Pražském hradě

Nové varhany špičkového stavitele Gerharda Grenzinga, jehož firma doposud úspěšně dokončila na 220 restaurátorských a vlastních stavebních projektů napříč kontinenty, by měly vyjít na asi 70 milionů korun. Dalších 30 milionů je třeba pro stavební úpravy a počáteční náklady na údržbu. V rámci veřejné sbírky se k dnešnímu dni vybralo více než 31 milionů korun.

yvarpzumanzesanyknalc

Názory k článku

Reklama