Hlavní obsah

První čtyři Češi podali žalobu o odškodnění v kauze Dieselgate

Žaloba na Dieselgate v Česku padla. Co se píše na sedmadvaceti stránkách textu?

Majitelé aut se zmanipulovaným měřením emisí vypočítali částku, kterou by jim výrobci měli vyplatit jako odškodné.

Článek

První čtyři Češi podali včera podle zjištění Seznamu žalobu kvůli emisnímu skandálu Dieselgate. Po Škodě Auto a Volkswagenu požadují dohromady odškodnění 510 tisíc. Za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin.

V žalobě přitom píší, že odhadovaná maximální cena odškodnění může být více než 21 miliard korun. Částku odvozují od kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí ve Spojených státech - každému z řidičů tam podle soudem schválené dohody rozdá v přepočtu 127 tisíc korun.

V Česku jezdí asi 165 tisíc takhle postižených vozů. Takže kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 20 miliard.

Žaloba míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8. Žalobci jsou majitelé dvou octávií, jeden má Volkswagen Caddy a další Volkswagen Golf.

Vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal - po celém světě jezdí 11 milionů „dieselgatových" aut.

Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim roku 2015: „Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti."

Zadruhé šlo podle žaloby o jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních. „Žalovaný však svým lstivým, úmyslným jednáním negativně ovlivnil rozhodnutí spotřebitelů a zneužil jejich neznalost k vlastnímu prospěchu," stojí v žalobě.

A s pomocí mezinárodní kanceláře Oxera Consulting vypočítává, že vozům z aféry Dieselgate klesla o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýší až o dvě desetiny litru spotřeba.

Volkswagen i Škoda Auto oponují, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.

Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu - zatímco za mořem dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá.

První čtyři žaloby jsou zatím jen začátkem, ke sporu se podle Safe Diesel připojí zanedlouho dalších pět stovek lidí.

Mají Češi šanci na odškodnění?

yvarpzumanzesanyknalc

Reklama