Hlavní obsah

Tady dálnice stát neměla. D8 ohrožuje obří masiv, který „klouže"

Hrozící sesuvy na D8.

Vydejte se na geologem komentovanou prohlídku území, kde se staví dálnice směrem na Drážďany. Proč tudy už dávno nejezdíme?

Článek

Přes geologicky aktivní území vede téměř dokončená dálnice na Drážďany. S tím se počítalo od začátku, zní z oficiálních míst. V čem je celý problém místa, které způsobilo, že se zprovoznění dálnice D8 neustále odkládá?

Podstata spočívá ve složení půdy. Jde o pohoří sopečného charakteru z třetihor. Pro odborníky je to vzácný unikát. Podobné místo se najde nejblíže ve Francii. A právě podloží, kterým jsou kopce nad Prackovicemi nad Labem zajímavé pro geology, způsobuje takové problémy při stavbě dálnice.

U takzvané Prackovické eskapády je půda složená z křídových usazenin, na kterých leží hornina sopečného původu. Složení má zásadní dopady pro stavbu dálnice. Země v dané lokalitě je mimořádně sypká.

Tento problém není žádnou novinkou. Například v roce 1997 vznikla zpráva, která mapovala svahové pohyby v dané lokalitě. „Sklony svahů v křídových horninách se udržují strmější, než je jejich kritický úhel sklonu, a proto opakovaně dochází ke ztrátě stability,“ píše se v dané zprávě.

Před koncem tisíciletí se uvažovalo zejména o variantě, že by se dálnice vedla rizikovou lokalitou tunelem. Nakonec se rozhodlo na základě ekonomických argumentů pro pozemní stavbu.

Na řadu opomenutí ve jménu rychlejšího dokončení stavby upozornil v roce 2003 ve své zprávě ombudsman Otakar Motejl a upozorňují dodnes geologové. S jedním z nich jsme se prošli okolím D8 (podívejte se na video v tomto článku).

yvarpzumanzesanyknalc

Reklama