Hlavní obsah

Zeman je daleko větší zlo než Babiš, říká výtvarník David Černý

12. 8. 2017

Zeman absolutně rozdělil společnost na dva nenávistné tábory, říká výtvarník David Černý.

Ze dvou set zákonodárců je ochoten se bavit jen se dvěma – s Karlem Schwarzenbergem a Petrem Gazdíkem. V rozhovoru pro Seznam Zprávy sochař David Černý popisuje renomé České republiky – kvůli Zemanovi se podle něj naše země ocitla v bahně. Komu se to ale nelíbí, nezbývá mu, než se odstěhovat. Přinášíme vám písemnou verzi rozhovoru.

Článek

Vše nejlepší k vašim, zatím nedožitým, padesátinám. Je pro vás důležitý věk?

No... Partnerek.

Váš ne? Zatím si tu padesátku nijak neberete?

Ne, neberu. Já jsem si toho zatím nevšiml. Tedy slyšel jsem to, pár lidí to říkalo.

Umění má bejt prdel. To jsou vaše slova. Vy jste mi tady před chvílí řekl, že během natáčení neřeknete jediné sprosté slovo, tak já jsem se toho ujala za vás. Uvidíme, jestli to dodržíte. Proč si myslíte, že umění má bejt prdel?

Já to beru jako takové příjemné zpestření života. Měla by to občas být trochu legrace. A občas se do umění může nacpat něco i zábavnějšího a trochu třeba informačního.

A byla v uvozovkách prdel i třeba vaše instalace, respektive neinstalace žraloka v Německu? 

To je strašně stará věc.

Není to stará věc.

V podstatě je to asi dvanáct let stará věc.

Žralok ano, ale ta kauza je aktuální.

V té době to byla trochu legrace a bohužel to, co se z toho stalo v Německu, úplná legrace není. Je to smutné a do jisté míry to pravděpodobně ukazuje stav, ve kterém se jsme se teď ocitli. Už ani nejsme schopni vystavit sochu, která primárně ani...

Není provokace?

Není úplná provokace a hlavně je v tom názoru dost ambivalentní.

Saddám Husajn plovoucí ve formaldehydu s oprátkou kolem krku se svázanýma rukama... Opravdu jste nečekal trochu problém vzhledem k tomu, že vedle galerie NordArt je uprchlický tábor?

Za prvé jsem nevěděl, že tam je uprchlický tábor. To se bohužel dozvěděli organizátoři výstavy v ten moment, když tam přišla policie a oznámila jim, že tu věc musí stáhnout. Za druhé říkám, že ta věc je stará dvanáct let, takže ta souvislost, kdy ta věc vznikla, je posunutá úplně někam jinam.

A bavil se s vámi někdo o konkrétním důvodu? Skutečně to byl strach?

Otázka je, co je strach. Spíš byl strach v tom, že to kdokoli odmítl v Německu zveřejnit. Ale já mám k tomu jen kusé informace. Vlastně jsem nedostal žádné vyjádření ani od organizátorů výstavy, ani od nikoho jiného. A z těch sporých informací, které se ke mně dostaly, vyplynulo, že přišla policie, ta oznámila, že věc by hypoteticky mohla vzbuzovat negativní emoce a negativní emoce znamená, že by to mohlo třeba někomu z obyvatel uprchlického tábora vadit. A protože by se to někomu nelíbilo, tak by třeba mohl vzít nějakou, nevím co přesně, a přijít...

Úroveň nesouhlasu s uměleckým dílem může být různá. Třeba v naší kultuře se za to už většinou nevyhazuje do povětří, ale prostě jsou kultury, kdy jim to přijde adekvátní. Asi. To je ten největší problém. Je to strach z toho, že jsou kultury, které za nesouhlas s uměleckým dílem vyhazují do povětří.

Pusťte si celý rozhovor s Davidem Černým:

Možná strach, vysvětluje Černý, proč mu Němci zakázali plastiku Saddáma Husajna.

Když říkáte, že to vypovídá o situaci, která je v současnosti v Evropě, tak ve stejné době, kdy vás v galerii odmítli, Angela Merkelová prohlásila, cituji: „Nebudeme měnit styl života, hrozba islámského terorismu tu nebude věčně.“ Jdou takové zákazy na ruku teroristům? Je to ustupování zlu? 

Já jsem si ta slova Merkelové přečetl paralelně, takže mne to docela zarazilo.

A má umění v tomto kontextu nějaké hranice? 

Určitě má hranice.

Umíte si představit, co byste už neudělal?

Tak v momentě, když půjdu a vystavím někde mrtvého člověka, tak to pravděpodobně bude hranice. Tedy pro mě. Ty hranice má každý někde jinde.

A kde je zodpovědnost umělce, kdyby se něco stalo, dejme tomu, kdyby skutečně třeba konkrétně váš Husajn vyprovokoval nějakého teroristu a hodil bombu do galerie? Budete vy osobně cítit nějakou zodpovědnost, nebo je umělec kryt?

Já si myslím, že v tom případě by měla zodpovědnost cítit spíš paní Merkelová než já.

A cítíte ve tvorbě nějakou zodpovědnost?

Cítím zodpovědnost za kulturní prostředí, ve kterém se pohybuju, ve kterém žiju, ve kterém jsem se narodil. To asi jo.

Pořád tomu ještě říkáte kulturní prostředí?

Možná je to trochu nekulturní prostředí. Anebo si ho možná dekulturizujeme.

Ono je to už potřetí, co vašeho žraloka zakázali. Stalo se to i v Belgii a Polsku. Je to stále ten stejný důvod?

Myslím si, že se změnil. Bylo to před těmi dvanácti lety - a to mělo jiný kontext.

Jaký?

Tenkrát to bylo spojované s úplně jinými událostmi. Nehledě na to, že v té době ještě uprchlická krize neexistovala.

Babiš ode mě autobus nekoupil

Jak se podle vás změnila česká politika?

Za posledních sto, tisíc let?

Za posledních pět let.

Za posledních pět let, to znamená od nástupu...

Andreje Babiše?

Andreje Babiše. Asi se nezměnila k lepšímu. Nevím. A ani nevím, koho budu volit.

Jste už alergický na tu otázku, proč jste nechal Andreje Babiše zaplatit váš klikující autobus? Sice k němu nemá autorská práva, ale postavil si ho hned vedle Agrofertu...

Já jsem se včera dočetl, že ho ode mě koupil. Andrej Babiš ode mě nikdy nic nekoupil a já jsem od něj žádné peníze za žádné umělecké dílo nedostal.

Zaplatil vám výrobu.

On zaplatil firmě, která ten autobus vyráběla. Ano, zaplatil za výrobu. A my spolu nemáme na ten autobus žádnou smlouvu, takže kdyby Babiš ode mě něco koupil, tak by ho vlastnil jako umělecké dílo. A on ho nevlastní jako umělecké dílo.

To znamená, že si ho můžete odtáhnout od Agrofertu?

On ho vlastní jako fyzický „substrakt”, ale protože na něj nemá autorská práva, tak to funguje tak, že když mu řeknu, že ho musí schovat, tak ho bude muset schovat. To je pravda.

A jak vypadala vaše debata, když ho tedy chtěl vystavit na Staroměstském náměstí a vám to vadilo?

Dost intenzivně jsem na něj křičel a myslím si, že jsem mu za to poměrně nevybíravě nadával. Dokonce o tom vyšel nějaký článek v médiích.

Jaké to je křičet na Andreje Babiše?

On křičí taky a myslím, že to není žádný problém. Ale já jsem s ním nemluvil tři roky, takže nevím, jaké to je teď křičet na Andreje Babiše. Mám pocit, že se za ty čtyři nebo tři roky dost změnil.

Jak na vás tehdy působil?

Tehdy na mě nepůsobil tak strašně negativně.

Takže co byste o něm řekl dnes?

Nevím. Opravdu, osobně jsem s ním tři roky prostě nebyl v žádném kontaktu.

„Zeman absolutně rozdělil společnost”

Takové ty dvě nejvýraznější a nejkontroverznější postavy na české politické scéně jsou Babiš, Zeman. Jak dopadne vaše srovnání?

No, myslím si, že Zeman je samozřejmě daleko větší zlo. Jako to pardon - to je zlo, které se asi dá srovnávat se zlem, které se jmenuje Klaus.

Zlo s menší mocí, nebo s větší?

Nemám úplně pocit, že by to bylo o moci. Každopádně to, co Zeman během svého prezidentského období udělal, je to, že společnost absolutně rozdělil na dva skoro nenávistné tábory.

Před volbami sděloval, že je bude spojovat, a udělal absolutně pravý opak. A to, co udělal z našeho renomé... I když my jsme nikdy extrémně velké renomé neměli, zejména po Klausovi jsme neměli žádné velké renomé. A Zemanovi se podařilo dostat image tohoto státního útvaru zvaného Česká republika ještě do daleko hlubšího pekla.

Je to takové peklo, že se stydíte za to, že jste Čech? Já jsem tady před pár dny měla Jáchyma Topola - a ten je na této cestě.

Rozhodně se s tím nevytahuju a myslím si, že svůj názor na Zemana jsem řekl v tolika rozhovorech do cizích médií, že doufám, že se mu to i doneslo.

Myslím, že jste řekl, že to je kreatura s řitním otvorem místo úst.

To je myslím nějaká jemná verze.

Koho volit

Ano, je to jemná verze vašich výroků. O poslancích zase mluvíte jako o hovnožroutech, a to je to nejmilejší, co jste o nich řekl.

Ale samozřejmě, že v Poslanecké sněmovně jsou asi dva nebo tři lidi... Možná jich tam bude i pět, se kterými bych byl klidně schopen prohodit nějaké slovo.

Kdo tedy kromě Karla Schwarzenberga?

Pravděpodobně třeba Petr Gazdík. Teď už si ale na nikoho dalšího úplně nevzpomínám.

Co s touto situací, se kterou jsou velmi nespokojeni umělci a takzvaná pražská kavárna, sami mohou dělat?

No, můžou se odstěhovat.

Není kontraproduktivní, když někoho podporujete? Nejsou to jen polibky smrti?

Je to samozřejmě... Ještě před pár lety jsem měl pocit, že má smysl se nějakým způsobem politiky účastnit. Dneska se přiznám – a je to smutné – že opravdu ani nevím, koho budu volit. Fakt to nevím. Sám si tu otázku pokládám.

No, já jsem třeba četla, že i vás lidé navrhují na prezidenta. Taková kandidatura na prezidenta k padesátinám by nebyla špatná.

To jsou psychopati.

Vás nikdy nenapadlo vstoupit do politiky?

My jsme se o tom před patnácti lety bavili jednou s Karlem Schwarzenbergem a on velmi správně řekl, že někteří lidé by to neměli dělat - a já s ním plně souhlasím, protože k tomu, aby člověk vstoupil do politiky, prostě holt musí asi být diplomatický a musí dělat natolik velké kompromisy a ústupky, že to já bych pravděpodobně nevydržel. Myslím, že bych do ní vstoupil a jak bych vstoupil, tak bych z ní zase v ten moment v podstatě vystoupil.

Takže byste politikou jen tak prošel?

Byly by to takové dveře do čtvrtého rozměru.

Výslechy na policii a vztah k Čechům

Prototyp Čecha podle Davida Černého je „nepromíchaná, nezajímavá a lehce zkledlíkovatělá hmota, která je nasáklá pivem“. Takhle jste popsal typického Čecha v našem rozhovoru kdysi před dávnými lety. A řekl jste to tehdy ještě drsněji. Potom jsme oba dva museli jít na vysvětlení na policii, protože byli občané, kterých se to dotklo. Jak často narážíte s těmito názory? To asi lidé neradi slyší...

Já si nedělám čárky.

A je to často?

To opravdu nevím, nedělám si statistiku...

A jak často chodíte na takové výslechy? Co vím, tak naposledy vás žaloval Milan Knížák...

Myslím, že za urážku osobnosti byl poslední opravdu soud s jmenovaným.

Generace Identity je skupina, která vás nemá příliš v lásce právě kvůli vašemu vztahu k Čechům. Dokonce zabalili vaše dvě močící sochy, které stojí před Hergetovou cihelnou. Říkají, že David Černý je známý svou nenávistí k českému národu. Je na tom něco pravdy?

Jak bych mohl být známý nenávistí k českému národu? To je přece úplný nesmysl. Já nemám důvod, abych český národ nenáviděl, neboť k němu sám patřím. Jsem spíš velmi skoupý k tomu ho vyzdvihovat jako národ.

Asi jsem spíš nenávistný ke slovu národ, k jeho používání. Mně je nepříjemné říkat tomu národ. Já tomu říkám státní zřízení. A o státním zřízení si můžu říkat, jestli je, nebo není blbé, jestli je administrativa daného státního útvaru horší, nebo lepší.

Máte Čechy rád?

Ale samozřejmě! Znovu opakuju, nesnáším používání toho slova národ. A ještě jednou – není to o nenávisti k národu. To bych se jinak samozřejmě pasoval na rasistu. Když řeknu, že nenávidím národ, je to přece základ rasismu. A já nejsem rasista.

Zvažoval jste někdy emigraci?

Za bolševika už jsem na ni byl intenzivně připraven.

A teď se nepřipravujete? Nespěje k tomu situace? Vy přece říkáte, že tu reálnou svobodu jsme zažívali jenom na začátku devadesátých let.

Já myslím, že to nebude emigrace, ale člověk se prostě může sebrat a může se rozhodnout bydlet někde jinde. Zaplať pánbůh za to, že komunismus konečně skončil po těch čtyřiceti letech a dneska si můžu vzít pas a odjet do jiné země.

Nechystáte to?

Uvidíme.

yvarpzumanzesanyknalc

Reklama