Před 1 hodinou
Z Hořic do Sadové už řidiči jezdí po novém úseku dálnice D35 Lukáš Vaníček Út, 16. 12. 2025 - 17:06 dálnice D35 ŘSD dopravní stavba dálniční síť Řidiči a řidičky mohou ode dneška využívat téměř 12 kilometrů dálnice mezi mimoúrovňovými křižovatkami u Hořic a poblíž Sadové. Hotová je i část navazujícího úseku Sadová–Plotiště, aby se dálnice napojila na silnici I. třídy a motoristé mohli plynule pokračovat směrem na Hradec Králové. „Děkuji všem, kdo se na tomto úseku podílel. Každý zprovozněný kus dálnice zvýší bezpečnost na našich silnicích a zrychlí a zkvalitní dopravu. Věřím, že se do roku 2030 podaří dokončit dálniční síť, aby byl náš kraj maximálně průjezdný a ulevilo se všem městům a obcím, které na frekventovaných tazích leží,“ uvedl během úterního slavnostního otevření úseku dálnice hejtman Petr Koleta. Na mimoúrovňové křižovatce u Sadové je sjezd a nájezd na dálnici ze silnice I. třídy, ze čtyř větví křižovatky jsou nyní v provozu dvě, celá křižovatka se dokončí příští rok. „D35 je jedním z největších dálničních stavenišť ve střední Evropě, letos se budovalo přes 60 kilometrů včetně hlavní trasy mezi Sadovou a Plotištěm,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nový dálniční úsek nahradí silnici I/35 mezi městem Hořice a obcí Sadová. Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka u Hořic s délkou větví 1,1 kilometru. Přímo na dálnici je 12 mostů, nejdelší (340 metrů) je estakáda u Hořic, kterou tvoří dva samostatné mosty pro každý jízdní směr. Na její stavbu padlo víc než 14 000 metrů krychlových betonu a přes 5 000 tun oceli. Na novém úseku dálnice leží také šest protihlukových stěn dlouhých dohromady skoro pět kilometrů. Zajímavostí je, že na estakádě u obce Sadová vznikla skleněná protihluková stěna s motivy, jež připomínají bitvu u Hradce Králové z roku 1866 a obě bojující armády. Stěna je mezi obcemi Sovětice a Sadová v místech, kde předvoj první pruské armády 3. července 1866 překročil říčku Bystřici a pokračoval na Sadovou. „Úsek Hořice – Sadová je dalším příkladem toho, že se nám v posledních letech daří urychlovat dobu výstavby. Původní termín zprovoznění bylo jaro roku 2026. Dodržel se harmonogram, takže dnes je stavba puštěná do provozu včetně části navazujícího úseku Sadová – Plotiště, kde jsme dodělali křižovatku Sadová a kolem kilometru trasy dálnice, aby dálnice Hořice – Sadová mohla být napojená na současnou silnici I/35. Věřím, že celá dálnice D35 bude hotová do pěti let a stane se pak důležitou alternativou k přetížené D1,“ dodal Radek Mátl.