Rekonstrukce vozu říšského protektora, který se stal symbolem nacistické moci, trvala dlouhých 18 let. „Stálo to až úmorné vyhledávání archivních záznamů v Česku i Německu, ověřování pravosti výrobcem číselně označených dílů, posudků certifikovaných znalců, jejichž analýzy vždy rekonstrukci na dlouho pozastavily, a samozřejmě i peněz,“ vysvětluje celý proces jeho současný majitel, podnikatel Vladimír Macek.
Rekonstrukce vozu říšského protektora, který se stal symbolem nacistické moci, trvala dlouhých 18 let. „Stálo to až úmorné vyhledávání archivních záznamů v Česku i Německu, ověřování pravosti výrobcem číselně označených dílů, posudků certifikovaných znalců, jejichž analýzy vždy rekonstrukci na dlouho pozastavily, a samozřejmě i peněz,“ vysvětluje celý proces jeho současný majitel, podnikatel Vladimír Macek.
Historik Eduard Stehlík ukazuje zadní blatník, tedy místo, které nejvíce poškodila Kubišova bomba. Díky tomu, že byl tento blatník po atentátu jen vyklepán, a nikoliv vyměněn, stal se jedním z identifikačních znaků pravosti vozu.
Historik Eduard Stehlík ukazuje zadní blatník, tedy místo, které nejvíce poškodila Kubišova bomba. Díky tomu, že byl tento blatník po atentátu jen vyklepán, a nikoliv vyměněn, stal se jedním z identifikačních znaků pravosti vozu.
Heydrichův Mercedes 320B (W 142 II.) v plné parádě. Robustní veterán s funkčním šestiválcovým motorem.
Heydrichův Mercedes 320B (W 142 II.) v plné parádě. Robustní veterán s funkčním šestiválcovým motorem.
Interiér vozu včetně původního volantu. Ten byl citlivě zrekonstruován, protože věnec volantu byl prasklý. Podobný příběh měla i původní podýhovaná přístrojová deska.
Interiér vozu včetně původního volantu. Ten byl citlivě zrekonstruován, protože věnec volantu byl prasklý. Podobný příběh měla i původní podýhovaná přístrojová deska.
Uchycení stahovací střechy, původně poškozené výbuchem Kubišovy bomby.
Uchycení stahovací střechy, původně poškozené výbuchem Kubišovy bomby.
Detail rekonstruovaného vozu. Označení vozidel SS důstojníků.
Detail rekonstruovaného vozu. Označení vozidel SS důstojníků.
Dvanáctivoltové mávátko. Mávátka dříve nahrazovala dnešní blinkry.
Dvanáctivoltové mávátko. Mávátka dříve nahrazovala dnešní blinkry.
SS vlaječka na Heydrichově voze. Vladimír Macek ji získal od sběratelů historických předmětů. Přítomnost praporku signalizovala, že šlo o automobil nacistického pohlavára.
SS vlaječka na Heydrichově voze. Vladimír Macek ji získal od sběratelů historických předmětů. Přítomnost praporku signalizovala, že šlo o automobil nacistického pohlavára.
Veřejnou premiéru bude mít Heydrichův Mercedes v sobotu 24. května v Památníku národního útlaku a odboje v Panenských Břežanech.
Veřejnou premiéru bude mít Heydrichův Mercedes v sobotu 24. května v Památníku národního útlaku a odboje v Panenských Břežanech.
Zrekonstruovaný Mercedes 320 z atentátu na Reinharda Heydricha z ptačí perspektivy. Jak auto tehdy vypadalo, dokresluje i čepice SS na hlavě řidiče.
Zrekonstruovaný Mercedes 320 z atentátu na Reinharda Heydricha z ptačí perspektivy. Jak auto tehdy vypadalo, dokresluje i čepice SS na hlavě řidiče.
Historik Eduard Stehlík ukazuje na tzv. notek, tedy malý reflektor, který osvětloval pouze prostor před autem – ten spolu se zavařeným místem po praporku signalizoval, že auto bylo provozováno v době války.
Historik Eduard Stehlík ukazuje na tzv. notek, tedy malý reflektor, který osvětloval pouze prostor před autem – ten spolu se zavařeným místem po praporku signalizoval, že auto bylo provozováno v době války.
Doložit, že to je skutečně Heydrichův vůz, dalo podobné úsilí jako ho opravit. A podílelo se na tom mnoho lidí. Jedním z nich byl i historik Eduard Stehlík.
Doložit, že to je skutečně Heydrichův vůz, dalo podobné úsilí jako ho opravit. A podílelo se na tom mnoho lidí. Jedním z nich byl i historik Eduard Stehlík.
Kabriolet Mercedes 320B (W 142 II.) z roku 1937 po kompletní rekonstrukci se střechou i po jejím stažení.
Kabriolet Mercedes 320B (W 142 II.) z roku 1937 po kompletní rekonstrukci se střechou i po jejím stažení.
Historik Eduard Stehlík ukazuje přední dveře u spolujezdce. Když Heydrich dveře otevřel, spadly na žulovou dlažbu a ta do nich zespodu udělala ostrý zub. „Jednoznačně se jedná o mercedes, který poškodila Kubišova bomba,“ nepochybuje po rekonstrukci Stehlík.
Historik Eduard Stehlík ukazuje přední dveře u spolujezdce. Když Heydrich dveře otevřel, spadly na žulovou dlažbu a ta do nich zespodu udělala ostrý zub. „Jednoznačně se jedná o mercedes, který poškodila Kubišova bomba,“ nepochybuje po rekonstrukci Stehlík.
„Bývala to před lety naprostá troska, vlastně šrot,“ říká badatel Jaroslav Čvančara nad opraveným kabrioletem Mercedes 320B a dodává: „Zachovat takovéto předměty znamená neztratit historickou paměť, neztratit sebe sama. A Heydrichova likvidace patří k hvězdným a také zlomovým okamžikům československých dějin.“
„Bývala to před lety naprostá troska, vlastně šrot,“ říká badatel Jaroslav Čvančara nad opraveným kabrioletem Mercedes 320B a dodává: „Zachovat takovéto předměty znamená neztratit historickou paměť, neztratit sebe sama. A Heydrichova likvidace patří k hvězdným a také zlomovým okamžikům československých dějin.“
Šestiválcový motor s obsahem 3,2 litru je dnes zcela funkční. Spolu s karoserií ho renovovala firma Františka Dostála z Dražkovic.
Šestiválcový motor s obsahem 3,2 litru je dnes zcela funkční. Spolu s karoserií ho renovovala firma Františka Dostála z Dražkovic.
Zcela atypických a ne příliš kvalitně opravených poškození, která vylučovala autohavárii, bylo na původním voze tolik, že postupně většinu rekonstrukčních kroků začal konzultovat s historikem Eduardem Stehlíkem a badatelem Jaroslavem Čvančarou.
Zcela atypických a ne příliš kvalitně opravených poškození, která vylučovala autohavárii, bylo na původním voze tolik, že postupně většinu rekonstrukčních kroků začal konzultovat s historikem Eduardem Stehlíkem a badatelem Jaroslavem Čvančarou.
Na opravě čalounění a stahovací střechy se podílel Martin Langer z Prostějova. Aby vůz působil na snímcích historicky co nejvěrněji, má na sobě čepici SS.
Na opravě čalounění a stahovací střechy se podílel Martin Langer z Prostějova. Aby vůz působil na snímcích historicky co nejvěrněji, má na sobě čepici SS.
Jaroslav Čvančara srovnává vůz před rekonstrukcí s dobovou fotografií, kterou po atentátu pořídilo gestapo.
Jaroslav Čvančara srovnává vůz před rekonstrukcí s dobovou fotografií, kterou po atentátu pořídilo gestapo.
Volant a palubní deska ve stavu před rekonstrukcí.
Volant a palubní deska ve stavu před rekonstrukcí.
Kronika vozu –⁠⁠⁠ dokumentace k vozidlu s posudky jednotlivých odborníků.
Kronika vozu –⁠⁠⁠ dokumentace k vozidlu s posudky jednotlivých odborníků.
Kameraman František Kocman, který dokumentoval a natáčel, jak rekonstrukce vozu krok za krokem postupovala.
Kameraman František Kocman, který dokumentoval a natáčel, jak rekonstrukce vozu krok za krokem postupovala.
Mercedes 320B (W 142 II.) před rekonstrukcí, tak jak byl objeven v pardubické stodole.
Mercedes 320B (W 142 II.) před rekonstrukcí, tak jak byl objeven v pardubické stodole.
Málokdo by si asi dokázal představit, že za rezavým veteránem se skrývá historicky mnohem cennější vůz.
Málokdo by si asi dokázal představit, že za rezavým veteránem se skrývá historicky mnohem cennější vůz.
Badatel Čvančara s novinářem Gazdíkem, autorem tohoto článku. Fotografie před rekonstrukcí vozu.
Badatel Čvančara s novinářem Gazdíkem, autorem tohoto článku. Fotografie před rekonstrukcí vozu.
Heydrichův mercedes těsně po atentátu nafocený gestapem do vyšetřovacího spisu.
Heydrichův mercedes těsně po atentátu nafocený gestapem do vyšetřovacího spisu.
Historické fotografie mercedesu po atentátu.
Historické fotografie mercedesu po atentátu.
Tlakovou vlnou vyvrácené dveře spadly na dlažební kostky, což byl později jeden z identifikátorů pravosti vozu nalezeného v pardubické stodole. Protože když historik Eduard Stehlík zkusmo přejel rukou po spodní hraně dveří spolujezdce, nahmatal přesně v místech, kde dveře spadly na dlažební kostky, velký zub.
Tlakovou vlnou vyvrácené dveře spadly na dlažební kostky, což byl později jeden z identifikátorů pravosti vozu nalezeného v pardubické stodole. Protože když historik Eduard Stehlík zkusmo přejel rukou po spodní hraně dveří spolujezdce, nahmatal přesně v místech, kde dveře spadly na dlažební kostky, velký zub.
Mercedes říšského protektora v pražských Holešovičkách, kde se atentát stal.
Mercedes říšského protektora v pražských Holešovičkách, kde se atentát stal.
Dobové foto, na němž je zachycen Heydrichův vůz před atentátem v Praze Na Babě. Snímek vznikl u příležitosti návštěvy říšského ministra hospodářství a Hitlerova architekta Alberta Speera (muž v klobouku) v Praze v prosinci 1941.
Dobové foto, na němž je zachycen Heydrichův vůz před atentátem v Praze Na Babě. Snímek vznikl u příležitosti návštěvy říšského ministra hospodářství a Hitlerova architekta Alberta Speera (muž v klobouku) v Praze v prosinci 1941.
33/34