Historie Čajky odstartovala vlastně v roce 1950, kdy se představil její předchůdce - ZIM s typovým označením GAZ 12.
Historie Čajky odstartovala vlastně v roce 1950, kdy se představil její předchůdce - ZIM s typovým označením GAZ 12.
Ten se stal prvním modelem, který měl být umístěný mezi luxusní limuzíny ZiS a později ZiL a relativně normálně modely GAZ M20 Poběda a později M21 Volha.
Ten se stal prvním modelem, který měl být umístěný mezi luxusní limuzíny ZiS a později ZiL a relativně normálně modely GAZ M20 Poběda a později M21 Volha.
Automobil se samonosnou karoserií poháněl řadový šestiválec v kombinaci s třístupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol.
Automobil se samonosnou karoserií poháněl řadový šestiválec v kombinaci s třístupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol.
Ve třech exemplářích vznikl i otevřený faeton, tedy auto se standardními šesti místy k sezení ve třech řadách, ale plátěnou stahovací střechou.
Ve třech exemplářích vznikl i otevřený faeton, tedy auto se standardními šesti místy k sezení ve třech řadách, ale plátěnou stahovací střechou.
ZIM sloužil dlouho i jako taxi, svézt v něm se tak mohli i normální smrtelníci. Produkce nakonec skončila až v roce 1959 a vzniklo přes 21,5 tisíce kusů.
ZIM sloužil dlouho i jako taxi, svézt v něm se tak mohli i normální smrtelníci. Produkce nakonec skončila až v roce 1959 a vzniklo přes 21,5 tisíce kusů.
Nástupcem modelu ZIM se stal GAZ 13 Čajka, v překladu racek. Auto mělo zcela jiné tvary a především rám, k němuž byla karoserie upevněná na 16 místech.
Nástupcem modelu ZIM se stal GAZ 13 Čajka, v překladu racek. Auto mělo zcela jiné tvary a především rám, k němuž byla karoserie upevněná na 16 místech.
Velké věci se udály i pod kapotou, kam se nastěhoval vidlicový osmiválec s výkonem 143 kW. Automobil s více než dvoutunovou pohotovostní hmotností výrazně zrychlil.
Velké věci se udály i pod kapotou, kam se nastěhoval vidlicový osmiválec s výkonem 143 kW. Automobil s více než dvoutunovou pohotovostní hmotností výrazně zrychlil.
Poháněná byla zadní tuhá náprava, a to přes nový třístupňový automat, který se ovládal prostřednictvím tlačítek.
Poháněná byla zadní tuhá náprava, a to přes nový třístupňový automat, který se ovládal prostřednictvím tlačítek.
Vůz měl na délku přes 5,6 metru a rozvor náprav protažený na 3250 mm, uvnitř bylo ve třech řadách místo pro sedm lidí, jakkoliv prostřední sklopná sedátka byla spíše nouzová a vše se soustředilo na cestující v poslední řadě - na fotografii vidíte, kolik místa vzadu při sklopené prostřední řadě sedadel bylo.
Vůz měl na délku přes 5,6 metru a rozvor náprav protažený na 3250 mm, uvnitř bylo ve třech řadách místo pro sedm lidí, jakkoliv prostřední sklopná sedátka byla spíše nouzová a vše se soustředilo na cestující v poslední řadě - na fotografii vidíte, kolik místa vzadu při sklopené prostřední řadě sedadel bylo.
Vedle limuzíny existoval opět i otevřený GAZ 13B se šesti místy a plátěnou stahovací střechou.
Vedle limuzíny existoval opět i otevřený GAZ 13B se šesti místy a plátěnou stahovací střechou.
Kolona otevřeného a dvou uzavřených vozů Čajka nebyla nejen v Sovětském svazu, ale i v dalších socialistických zemích nic neobvyklého.
Kolona otevřeného a dvou uzavřených vozů Čajka nebyla nejen v Sovětském svazu, ale i v dalších socialistických zemích nic neobvyklého.
GAZ 13 Čajka nakonec ve výrobě vydržel až do roku 1981 a vzniklo ho jen 3179 kusů.
GAZ 13 Čajka nakonec ve výrobě vydržel až do roku 1981 a vzniklo ho jen 3179 kusů.
Automobilka RAF v Rize dokonce Čajky přestavovala do podoby sanitních kombíků. Vznikly ale i dva pohřební speciály a minimálně jeden furgon.
Automobilka RAF v Rize dokonce Čajky přestavovala do podoby sanitních kombíků. Vznikly ale i dva pohřební speciály a minimálně jeden furgon.
V roce 1977 měla premiéru nová Čajka, logicky se jménem GAZ 14. Ta dostala sice nepoměrně modernější design, ale stále vycházela z rámové konstrukce.
V roce 1977 měla premiéru nová Čajka, logicky se jménem GAZ 14. Ta dostala sice nepoměrně modernější design, ale stále vycházela z rámové konstrukce.
Pod kapotou se usídlil upravený vidlicový osmiválec s výkonem 162 kW a stále třístupňovým automatem. Řadit ale bylo nově možné opět klasickou pákou.
Pod kapotou se usídlil upravený vidlicový osmiválec s výkonem 162 kW a stále třístupňovým automatem. Řadit ale bylo nově možné opět klasickou pákou.
Druhá Čajka ale měla poměrně krátký život. Kvůli perestrojce musela skončit už v roce 1988, vzniklo jen 1120 exemplářů. Veškerá dokumentace k vozu pak byla zničena.
Druhá Čajka ale měla poměrně krátký život. Kvůli perestrojce musela skončit už v roce 1988, vzniklo jen 1120 exemplářů. Veškerá dokumentace k vozu pak byla zničena.
Přehlídkový GAZ 14-05 Čajka se šesti místy k sezení a plátěnou stahovací střechou.
Přehlídkový GAZ 14-05 Čajka se šesti místy k sezení a plátěnou stahovací střechou.
13/19