Lužec nad Vltavou se nachází nedaleko Mělníka v malebné krajině řeky. Od roku 1907, kdy obce Hořín a Vraňany spojil kanál, je jedinou obcí, která celá leží na ostrově.Nová lávka vede přes nesplavný tok řeky Vltavy mezi obcemi Lužec nad Vltavou a Bukol.Most není pro automobily, jen pro pěší a cyklisty. V naléhavých případech ho mohou využít také záchranné složky.Lávku navrhli architekti Petr Tej, Marek Blanka a Jan Mourek. "Architektonický návrh je výtvarně založen na lehkosti a subtilnosti, které jsou umožněny díky technologicky extrémně vyspělému materiálu UHPFRC (pozn. red. ultravysokohodnotný beton s rozptýlenou kovovou výztuží)," říkají architekti.Konstrukce je zavěšená celkem na 17 lanech. Má jeden pylon a celkovou délku 130 metrů.Věžovitá nástavba mostního pilíře (pylon) nese hlavní konstrukci a je z oceli. V rovinaté krajině tvoří protiváhu kostelní věže.Nosná konstrukce mostu je vedena ve výškovém oblouku s poloměrem 777 metrů."Mostovka byla nad břehy montována na pevné skruži. Část nad řekou se montovala letmo. Mostovka je sepnuta dvěma volnými kabely," podotýkají architekti.Zavěšený most z dálky lehce připomíná zmenšenou dominantu San Franciska.Lužec nad Vltavou má hned několik nových mostů - pro pěší a cyklisty, železniční a silniční. Ten pro vlaky je unikátní tím, že je jako jediný železniční most v Česku zdvihací.Lávka pro pěší vede přímo do centra města a je významným tahem pro cyklisty.Je součástí trasy EuroVelo 7, přezdívané také slunečná trasa, která vede ze Švédska až na Sicílii. V České republice začíná u Labského údolí u Děčína nedaleko Národního parku České Švýcarsko a sleduje tok Labe až k soutoku s Vltavou.Pylon má 40 metrů a stejné výšky by podle architektů jednou měly dosáhnout i nově vysázené duby podél cesty na bukolské straně.Kvůli bezpečnosti je po celé délce mostu jednoduché, kovové zábradlí, které neruší výhled na večerní západ slunce.Most je dokončený od loňského roku a stál okolo 50 milionů korun.
NaN/15