

Automobilka RAF byla v Rize ustanovena teprve v roce 1955, předtím působila jako opravna nebo výrobce klasických autobusů. Už v roce 1957 vyjely první prototypy, RAF 10 s technikou Pobědy byl jedním z nich.


Jeho menší alternativou byl RAF 08 s technikou Moskviče.


Větší RAF 10 se stal lepší volbou, a na jeho základě tak od roku 1959 začaly kusově vznikat modely RAF 977.


V roce 1961 započala jejich sériová výroba pod označením RAF 977D a už s jednodílným čelním sklem.


Toto už je RAF 977DM, tedy modernizovaná verze z roku 1968.


Auto mělo deset míst k sezení a na délku 4,9 metru.


Poháněl ho 2,4litrový benzinový čtyřválec z Volhy 21, síla byla přenášena na zadní kola.


Auto mělo trambusovou koncepci a jeho vzorem byl, co se designu týká, i Volkswagen T1.


Toto už je odvozený RAF 977EM, luxusní minibus především pro turistické oblasti.


Existovala i verze 977 s motorem s nižším kompresním poměrem a nižším výkonem pro taxislužby.


Auta se nadále vyráběla v Rize, ačkoliv výrobce uvažoval už nad novým závodem.


Sanitní úprava RAF 977IM byla také velmi populární.


Podobné auto totiž mnoho značek ve východním bloku nedělalo.


Všechny tři verze RAF 977 vedle sebe.


Počátkem 70. let začalo testování nového typu RAF 2203, toto je jedna z předsériových verzí.


Původně se vybíralo mezi trambusovou a kapotovanou karoserií, nakonec zvítězila ta první.


RAF 2203 Latvija se začal dělat v únoru 1976 spolu s otevřením nové továrny asi 45 km od Rigy s kapacitou 17 tisíc aut ročně.


RAF 2203 měl v útrobách motor z Volhy 24, stejné auto propůjčilo i komponenty zavěšení, ale třeba přední odpružení bylo z Čajky.


Design byl ve své době docela moderní, autu pomohla i nabídka výrazných pastelových barev.


Interiér měl celkem čtyři řady sedadel pro dvanáct lidí.


Opět se vyráběla i odvozená sanitka, na dvě stě se jich dostalo i do Československa.


Toto už je RAF 22038 Latvija, modernizace z roku 1987, která vyřešila některé nedostatky na podvozku nebo antikorozní ochraně.


Později z něj byla odvozena i třináctimístná verze pro taxislužby.


Nechyběla samozřejmě obligátní sanitka.


A to i ve verzi se zvýšenou střechou.


Koncem 80. let se ale spolu s rozpadem Sovětského svazu začala nad autem stahovat mračna.


Všechny hlavní verze zmodernizovaného minibusu RAF 22038.


V 90. letech se automobilka snažila zaujmout i novými verzemi, mezi nimi i valníkem 33111 s jednoduchou...


... a 3311 s dvojitou kabinou. Ani ty ale nepomohly a RAF v roce 1997 zkrachoval.


RAF M1 byl jedním ze dvou prototypů přelomu 80. a 90. let, který měl ukázat budoucí cestu lotyšské automobilky.


RAF M2 byl druhým pokusem o modernizaci.


Obě auta ale nakonec skončila v muzeu.
21/32

