

V hangáru Jana Kašpara na letišti v Pardubicích byla tento týden zahájena výstava věnovaná pilotovi RAF Rudolfu Borovcovi, který létal v Anglii i v Rusku a padl v pozemním boji na Slovensku.


Od února 1941 Borovec létal na letounu Hawker Hurricane u 601. peruti v Northoltu v rámci obrany Londýna a podpory lodních konvojů. Později doprovázel bombardéry z Manstonu.


Po krátkém „odpočinku“ v roli instruktora se vrátil do první linie u 19. perutě RAF a na svém spitfiru přežil nouzové přistání do bažin Norfolk Broads. V Anglii právě probíhá veřejná sbírka s cílem získat prostředky k vyzvednutí letounu.


Letečtí nadšenci z Velké Británie zatím k vyzvednutí Borovcova letounu nasbírali teprve asi čtvrtinu potřebné částky a snaží se oslovit další zájemce o leteckou historii.


O projektu se dá zjistit více na oficiální stránce pardubického muzea Muzeumletectvi.cz v sekci Lady podle přezdívky spitfiru, na němž Borovec létal u 19. perutě RAF.


V květnu 1942 byl Borovec převelen k 310. československé stíhací peruti, s níž nalétal mnoho operačních hodin v rámci hlídek nad okupovanou Francií, kam doprovázel bombardéry a zúčastnil se i krytí vylodění v Dieppe.


V únoru 1944 se připojil k jednotce kapitána Františka Fajtla a odcestoval do SSSR s cílem založit československý stíhací pluk. Tato fotka všech 21 československých letců pod vedením Františka Fajtla vznikla v Teheránu.


V roce 1944 v Sovětském svazu 122 pilotů vytvořilo 1. československý samostatný stíhací pluk. Borovec zde létal na letounu Lavočkin La-5FN. Na snímku je spolu s Tomášem Motyčkou a Janem Skopalem v Proskurově na Ukrajině před prvním odletem na frontu.


Borovec se s oddílem 21 Lavočkinů vydal na Slovensko na podporu povstání, ale jeho stroj byl zasažen a zničen při nouzovém přistání, takže pak neměl na čem létat a přidal se k pozemním silám, s nimiž bojoval proti wehrmachtu.


Josef Stehlík, Tomáš Motyčka a Rudolf Borovec na letišti Zolná na Slovensku během Slovenského národního povstání.


Rudolf Borovec padl během pokusu o převzetí německého rádiového vozu 9. listopadu 1944. Dnes je pochován v rodinné hrobce Borovcových na pardubickém centrálním hřbitově.


Letoun Piper Východočeského aeroklubu byl pojmenován po Rudolfu Borovcovi. Snímek byl pořízen v roce 1946 na leteckém dni v Pardubicích.
8/12

