

Ať byl námět sebevážnější, její díla se vždy vyznačovala ironickým vtipem. Tvorbu umělkyně Naděždy Plíškové, přední autorky z generace 60. let minulého století, připomíná výstava Oblastní galerie Liberec.


Přehlídka potrvá do 14. září. Jmenuje se Jízlivá něha, což dle pořadatelů symbolizuje tvorbu Plíškové.


„S odstupem a humorem sobě vlastním komentovala sarkasticky svět svůj i svět kolem sebe a dávala nám nahlédnout na život jako sérii absurdit. K nim přistupovala někdy s lehkostí, jindy s jízlivým komentářem,“ říká kurátorka Jana Farská Hájková. Na nedatované fotografii je Plíšková.


Naděžda Plíšková zemřela roku 1999, bylo jí 64 let. Grafička, sochařka i básnířka za komunismu nesměla oficiálně vystavovat, a tak skončila v undergroundu.


Patřila do Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, tedy recesistické skupiny umělců pořádající pololegální výstavy či happeningy.


Za jednoho z jejích členů, sochaře a grafika Karla Nepraše, se Plíšková (na fotografii z roku 1968) provdala a žila s nim čtyři desítky let.


Návštěvníci liberecké výstavy mají možnost prohlédnout si její kresby ze studií i nejznámější grafiky a plastiky ze 60. let.


Například roku 1970 při happeningu v Galerii Václava Špály servírovala hostům sedm litrů gulášové polévky na obří dvoumetrové lžíci.


Naděžda Plíšková: Bez názvu (Multiplikace), počátek 70. let.


Přehlídku završují poslední práce z konce tisíciletí, kdy už autorka zápasila s rakovinou.


Naděžda Plíšková: 4 různé pozice, 1972.


Naděžda Plíšková: Malé erotické jablíčko, 1968.


Naděžda Plíšková: Mona Lisa, 1968.


Naděžda Plíšková na fotografii z roku 1993.
6/19

