Historická souprava metra dnes výjimečně projela Nuselským mostem.
Stejná tudy projela i v roce 1973, kdy se most poprvé otevřel dopravě.
Dopravní podnik vypravil historickou sovětskou soupravu k padesátému výročí otevření mostu.
Jde o vozy typu Ečs sovětské výroby.
Ve vagonu se svezl i bývalý primátor Zdeněk Hřib, nyní první náměstek pro dopravu. A spolu s ním i současný primátor Bohuslav Svoboda.
Dopravní podnik si uchovává bývalou soupravu pro speciální jízdy, jako je tato.
"Ovládání je úplně jiné než u dnešních vozů," popisuje strojvůdce s tím, že dnešní soupravy mají digitální ovládací prvky.
Metro projelo částí trasy C ze stanice Kačerov do stanice Florenc a zase zpátky.
Ve vozech jsou vystavené i původní plány trasy ze sedmdesátých let i s tehdejšími názvy stanic jako Moskevská nebo Mládežnická.
Dnes jezdí v pražském metru vozy značky Siemens.
Takto vypadá metro (na trase C) z pohledu řidiče.
Před koronavirovými roky přepravilo pražské metro zhruba 440 milionů cestujících za rok.
Stará sovětská souprava budila pozornost. Poslední tudy v pravidelném provozu projela naposledy v roce 1997.
Pracovníci Pražského dopravního podniku měli dokonce dobové uniformy.
Po jízdě prohlásil Hřib, že Nuselský most, kvůli němuž metro vyjelo, je momentálně zcela v pořádku.
"Nevyžaduje žádné okamžité zásahy, na rozdíl od jiných mostů v Praze, na kterých se teď intenzivně pracuje," uvedl Hřib, přičemž zmínil opravy Barrandovského mostu.
Po Nuselském mostě projede za den kolem 160 tisíc aut, jednou tolik lidí projede jeho vnitřkem za den v metru.
Ještě než měl vysoké zábrany, byl bohužel i častým místem sebevražd. Podle odhadů si skokem dolů vzalo život na tři sta lidí.
Most byl postaven na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Zatěžkávací zkouškou pro něj byla jízda desítek tanků.
Toto je fotka z jeho stavby z roku 1967.
A tato o dva roky později.
Nuselský most je dodnes jednou z největších a nejdůležitějších dopravních staveb v Česku. V roce 2000 získal ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby.
3/23