

Na snímku je Ivan Houska starší, který v Buštěhradu vede pasířskou dílnu se společníkem Petrem Doudou. V současnosti se podílejí na renovaci Čechova mostu a jeho secesní výzdoby.


Na Čechově mostě už v minulosti renovovali sochy andělů. „Když se v padesátých letech budoval Stalinův pomník na Letné, anděly otočili čelem do města, aby se na něj nedívali. My je zase otočili zpátky,“ říká Ivan Houska starší.


Dílna se v minulosti zasloužila o obnovu soch, detailů a dalších kovových dílů na významných českých památkách, jako jsou staroměstský orloj, Karlův most, Národní divadlo, katedrála sv. Víta, Karlštejn a bezpočet hradů a zámků.


Nyní již třetím rokem pracují na obnově zábradlí mostu Svatopluka Čecha v Praze. Předpoklady pro tuto činnost spojují řemeslnou zkušenost, uměleckou dovednost a někdy i dost tvrdou chlapskou práci.


Do dílny v Buštěhradu se svážejí postupně všechna pole z mostu. Celkem jich je 122.


Na levé části snímku mostu jsou vidět kovová pole před demontáží, napravo jsou pole sejmutá.


Na každém poli se v dílně nechá hodně práce. Každou část čeká čištění, broušení, nýtování, svařování, pozinkování, patinování a tak dále.


Každé pole je zdobené třemi secesními reliéfy. Uprostřed je jedna velká medaile. Ivan Houska ukazuje podobu před a po patinování.


Po obou stranách medaile jsou pak reliéfy s rybou, která odkazuje na oblíbený renesanční motiv delfínů.


Mnoho reliéfů chybí a je nutné je vyrobit znovu. Lisují se ve formě a pak patinují, aby získaly tmavě hnědý vzhled.


„Čechův most je fyzicky náročná zakázka. Říkáme tomu Kolbenka, protože vyžaduje velký podíl kovářské práce v podobě ručního nýtování, říká Jakub Šturc.


„Když osm hodin nýtujete kladivem, tak už to večer cítíte,“ říká.


Díly se musí obrousit z obou stran. K jejich otáčení pomáhá vrátek.


Na mostě je také skoro čtyři tisíce falešných nýtů. Mají hlavičku jako klasické nýty, ale mají šroubovací závit.


Vlevo jsou díly po pyrolýze, kterou se odstraní barva, vpravo jsou již díly pozinkované a připravené na lakování.


Měděný parapet v podobě, jak se přiveze na dílnu. Do všech dílů se před čištěním vyrazí číslo, aby se vědělo, jak jdou za sebou.


Jakub Šturc nakládá měděné parapety. Odvezou se na louhovaní, které je zbaví všech nečistot.


Až se plechy očistí, budou se opravovat, narovnávat a patinovat.


Práce jsou rozděleny na šest etap. Začaly v roce 2021 s vizí, že to bude za dva roky hotové, ale nakonec se to protáhlo, protože most byl ve špatném stavu.


Pasířství je staré řemeslo související s výrobou výstroje středověkých rytířů. Pasíři se kdysi vydělili od kovářů vedle brnířů, platnéřů, helméřů nebo mečířů.


Název pasíři byl odvozen od pásu, na němž visel meč. Úkolem pasířů bylo vyrábět pásy a okrasy, které tepali a razili z mědi, mosazi, zlata, stříbra nebo cínu.


„Já už dělám jenom věci, ze kterých mám radost. V tomhle případě bylo na mně přijít na metodu, kterou budeme zábradlí renovovat. Pak už se postup opakuje,“ říká pasíř Ivan Houska.
26/26


