

Praotcem dnešních Cherokee byl Jeep Wagoneer uvedený v roce 1962.


Spojoval prostor velkého kombi s terénním podvozkem.


V 60. a 70. letech byly v Americe v módě nápodoby předválečných dřevěných karoserií.


Interiér a výbava byly na svou dobu luxusní. Zahrnovaly klimatizaci a posilovač řízení.


Základem terénních schopností byl žebřinový rám a tuhé nápravy.


Základem terénních schopností byl žebřinový rám a tuhé nápravy.


V roce 1974 přišla dvoudvéřová verze pojmenovaná Cherokee.


V roce 1974 přišla dvoudvéřová verze pojmenovaná Cherokee.


Mechanický základ se od Wagoneeru nelišil.


Jeep Cherokee řady SJ, 1974 až 1983


Jeep Cherokee řady SJ, 1974 až 1983


S druhou generací Cherokee se Jeep trefil do černého. Stala se klasikem žánru a definovala moderní SUV.


Jízdní i pracovní kvality spojila s nadčasovým, ale výrazným designem.


Jízdní i pracovní kvality spojila s nadčasovým, ale výrazným designem.


Jízdní i pracovní kvality spojila s nadčasovým, ale výrazným designem.


Na titulu Off-road roku 1984 se shodly všechny hlavní americké časopisy, což se nikdy předtím nestalo.


Co udělalo z teréňáku SUV, byla integrace zesílených nosníků do karoserie. Vůz byl nižší a karoserie tužší než dřívější konstrukce na rámu, což zlepšilo jízdní vlastnosti na asfaltu. Půltunové snížení hmotnosti přitom razantně snížilo spotřebu paliva.


Obě nápravy byly tuhé, ale nově vedené čtveřicí vzájemně se křížících ramen. To zpřesňovalo vedení kol na asfaltu a omezovalo riziko převrácení v terénu. Nápravu Quadra Link používalo několik dalších generací Cherokee i Grand Cherokee.


Základní verze pohonu 4x4 Command Trac se připínala natvrdo, posloužila tedy jen na kluzkém povrchu. Vyšší verze Selec Trac měla otevřený středový diferenciál s uzávěrkou. Redukční převodovkou byly vybavené všechny verze.


Původní verze interiéru ještě odkazovala na sedmdesátá léta, působila však útulně.


V devadesátých letech přišel pragmatičtější styl, dnes nejčastěji přezdívaný "plastic fantastic".


Přestože mezitím přicházela na trh modernější a méně okoukaná auta, neutuchající obliba udržela druhou generaci v prodeji osmnáct let.


Jeep Cherokee řady XJ, 1983 až 2001.


Jelikož byl mezitím uvedený větší Grand Cherokee, další generace Jeepu Cherokee z roku 2002 se trochu zmenšila a v Americe přejmenovala na Liberty.


Hlavní technickou novinkou bylo nezávislé zavěšení předních kol a diesel od italského VM Motori. Záliba v plastech se přenesla i na exteriér.


Od roku 2008 prodávaný Jeep Liberty druhé generace působil robustněji.


Od roku 2008 prodávaný Jeep Liberty druhé generace působil robustněji.


Koncem roku 2013 přišla na trh poslední generace.


Vrátila se k původnímu jménu Cherokee, ale designem se od slavné minulosti rázně odřízla.


Zejména přední maska přetavila motivy klasiků do nečekané podoby.


Zásadní změnou byl přechod na kompaktní platformu společnou s Alfou Romeo Giulietta. Příčně uložený agregát, výchozí pohon předních kol a čtyřkolka připínaná elektronicky řízenou spojkou.


Spojka však byla dimenzovaná robustněji a v krajní situaci přenesla na zadní kola skutečně všechnu dostupnou sílu motoru, což konkurenční systémy zdaleka nedokázaly. Také stabilizace uměla jemněji pracovat s přenosem síly při vyvěšení jednoho kola na nápravě.


Zvýšená varianta Trailhawk dokonce nabídla zadní uzávěrku a přídavný redukční převod, který musel být složitě včleněn do předního i zadního diferenciálu. V příčně uložené převodovce na něj nebylo místo.


Zpracování interiéru poskočilo dopředu spíše o dvacet let než o deset.


Jeep Cherokee řady KL, 2013 až 2023.


Jeep Cherokee řady KL, 2013 až 2023.
28/36

