

Díla padesátky předních českých umělců včetně Jana Kalába (na fotografii) lze spatřit na právě otevřené výstavě nazvané J&T Banka Art Index Pop-Up.


Začala ve čtvrtek ráno, potrvá do nedělního večera a koná se v dlouho vybydleném paláci Bellevue na pražském Smetanově nábřeží. Vstup je zdarma.


Výstava zabírá tři patra paláce, který návštěvníkům v neposlední řadě nabízí i výhled na Prahu.


Hned v přízemí se nachází rozsáhlá instalace Sběratele kostí od Dominika Langa. Dílo z roku 2015 evokuje torzo velryby z Národního muzea a zároveň nedokončenou sochařskou konstrukci.


Výběr vychází z žebříčku nejžádanějších českých umělců Art Index. Mezi ně patří Kateřina Šedá, z jejíž tvorby pořadatelé vybrali projekt Národní sbírka zlozvyků.


Vznikl u příležitosti 200. výročí narození zakladatele genetiky Gregora Johanna Mendela coby nabídka obyvatelům Česka, aby poznali své „příbuzné“ s podobnými špatnými návyky.


Jedním z vystavujících je umělec Petr Dub (na fotografii). „Princip sloupů z cyklu Memy a totemy je založen na tom, že mají většinou těžké betonové základny a variabilní významy. Stojí na nějakém půdorysu, který lze obměňovat. Cyklus se motá okolo pojmu totemu,“ říká.


„Mně umřela v roce 2024 máma a nějak se to do těch věcí hrozně popsalo,“ připouští Dub.


„Jako umělec mám ale tu výhodu, že se s tím mohu popasovat a hledět do budoucnosti, například skrze křišťálovou kouli červené barvy,“ dodává Petr Dub.


Vzadu jsou dva obrazy Jana Vytisky. Na malbě Mrtvá matka země vzkříšení dívka ve folklorním kroji drží provaz se smyčkou na oběšení a kytku na pohřeb Země. Vpravo je plátno Černý Filip, které inspirovala postava z filmu Čarodějnice režiséra Roberta Eggerse.


V paláci vystavuje také Valentýna Janů. „Vycházím z feministické perspektivy, kdy se skrze objekty doptávám na postavení žen, často pracuji s předměty připomínajícími domácí prostředí. Dílo Escape je takový únik stropem z místnosti,“ říká.


Z textilu, čalounických hřebíků a flitrů vytvořila Valentýna Janů dílo nazvané Regrets. „Existují studie dokazující, že puntíky se jeví jako ženský vzor, kdežto na mužském oblečení najdete častěji proužky, svislý řád,“ vysvětluje.


Další zastoupenou autorkou je Anna Ročňová. Kromě tradičních materiálů jako sádry používá ostny, bodláky či schnoucí listy. „Mým hlavním tématem je práce s materiály. Experimentuji, kombinuji je a vznikají objekty a instalace,“ avizuje.


Podobiznu Pabla Picassa z inkrustovaného bronzu vytvořil Adam Štech.


Z betonu a keramiky stvořila bustu bez názvu Anna Hulačová, která často pracuje se včelami. „Tematicky propojuji sochy s plástvemi s futuristickými tvary inspirovanými modernitou a civilismem 20. století, které je spojováno mimo jiné s modernizací zemědělství,“ říká.


Attire de Courage se jmenuje dílo Romany Drdové. „Je to kovový korzet a postava se sabatony, botami k brnění. Vypadá to pevně, tvrdě, skoro neprostupně, ale ve skutečnosti je to hlavně o zranitelnosti,“ uvádí.


K neolitickým bohyním uctívaným jako božstva plodnosti odkazují sochy z čistého včelího vosku, které vytvořila Adéla Součková. Nazvala je Tiché opatrovnice vejce.


Miroslava Večeřová žije na britském pobřeží. „Svou pozornost obracím k přírodnímu prostředí a našim prapředkům, kteří vzešli z hlubin oceánů,“ říká autorka díla Walking Stone ze série Fossils From the Future. Tvoří jej měkké pastely na křídovci, vodní digitální tisk na skle, svařovaná nerezová ocel a malba.


Nejúspěšnější současnou českou umělkyní podle žebříčku J&T Banka Art Index je Eva Koťátková. Na výstavě nechybí její dílo ze série Collective Skin.


Výstava v paláci Bellevue nabízí přes 200 děl. Další vytvořili Krištof Kintera, Josef Bolf, Tomáš Císařovský nebo Pavla Sceranková. K vidění budou do nedělních 21 hodin.


Cílem je podle kurátorky Valérie Horváth ukázat, že současné umění není vzdálené a nemusí být ani nedostupné. „Smyslem pop-upu je naučit lidi žít s uměním, nejen ho obdivovat na výstavě,“ uzavírá Valérie Horváth.
21/21

