

Výstava v Míčovně začíná „slavobránou“. Obrazy Dominika Formana mapují české sklárny a porcelánky – často už nefunkční.


Detail díla kolekce objektů Desatero onanie od Markéty Špundové, kterou autorka vytvořila jako revoltu proti biblickému výkladu Desatera. V něm se zaměřila na zboření mýtu škodlivé samohany, která je v klasickém výkladu zakazována jako závadná. Její manifest je kolekcí soch, které jsou připomínkou přirozené sexuality a zdůrazněním samolásky.


Zpochybňováním konstrukčních metod a přehodnocováním schopnosti materiálů odhalit svou pravou povahu přichází Tadeáš Podracký s novou metodologií tvorby. Podracký použil k výrobě recyklované kusy skla. Střepy skla jsou k sobě lepeny volně tak, aby tvar rostl organicky a aby byla zachována křehkost a rozbitost materiálu.


Vázy Barzoj od Daniela Piršče.


Milan Pekař se během svého doktorského studia zabýval výzkumem efektujících glazur. Vznikly tak stovky malých testovacích váziček. Jejich instalace volně odkazuje k „porcelánovým pokojům“, které byly v době, kdy byl porcelán jedním ze symbolů luxusu a bohatství, nedílnou součástí šlechtických sídel


Pohled do instalace výstavy.


Skleněná socha Morana Martina Janeckého.


Detaily skleněné sochy.


Skleničky a váza Symboll pro Lasvit od studia LLEV. Dlouhodobou snahou členů studia je najít způsob, jak dílo nechat splynout s přírodními procesy. Neopakovatelný povrch skla s otiskem růstu mycelia odkazuje na živelnost přírody bez limitů. Ke vzniku této limitované edice přispěla brněnská společnost Mykilio, která vyrábí substrát s myceliem a už je výrobcem i všech forem pro celou kolekci Symboll, nacházející se v portfoliu značky Lasvit.


Novodobou interpretací tradičních sklářských brusů a řezů je kolekce ABC, kterou pro Rückl navrhl český sklářský výtvarník Rony Plesl. Každá sklenička nese jedno písmeno, číslovku nebo speciální znak, které umožňují poskládat si vlastní sdělení.


Stolky z kolekce Utopia od designéra Johana Pertla vypadají jako vytesané z ledu. Pertl je ručně modeluje ze skla speciální autorskou technikou. Díky inovované metodě litého skla spotřebuje méně materiálu a urychlí tavení v peci, což snižuje zátěž pro životní prostředí a objevuje nové možnosti formování. Na Pertlově stolku pak stojí váza Abyss designéra Jana Plecháče, která je první vlaštovkou nové vize pro tradiční karlovarskou sklárnu. Navazuje v ní na tradici ručního broušení i na schopnost tavit unikátní odstíny skloviny. Zároveň je vůbec nejtěžším kusem skla, který se kdy v Moseru podařilo ručně vyfouknout.


Dílo Entropie Venduly Kvíz Radostové. Trilogie je úvahou nad odkazem legendární porcelánové manufaktury Royal Dux Bohemia, která od roku 1853 vyrábí vyhlášené figurky z porcelánu. Firma za ně získala hned několik světových ocenění a dodnes patří k vyhledávaným aukčním položkám. Videozáznam zachycuje rozpad nevypálených porcelánových sošek v akváriu naplněném vodou, kdy se vše odehrává v reálném čase bez zrychlení.
2/12

