Výstava nazvaná …A viděl jsem nové nebe a novou zemi… s podtitulem Apokalypsa a umění v českých zemích se koná v plzeňských Masných krámech. Na snímku vpravo je detail Svatého Jana na Patmu od Porýnského mistra z počátku 16. století.
Výstava nazvaná …A viděl jsem nové nebe a novou zemi… s podtitulem Apokalypsa a umění v českých zemích se koná v plzeňských Masných krámech. Na snímku vpravo je detail Svatého Jana na Patmu od Porýnského mistra z počátku 16. století.
Přehlídka potrvá do 3. března, otevřena je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Na snímku vzadu jsou olejomalba Jezdci z Apokalypsy od Josefa Brože z roku 1968 a o tři roky mladší asambláž Jezdci z Apokalypsy od Jaroslava Vožniaka.
Přehlídka potrvá do 3. března, otevřena je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Na snímku vzadu jsou olejomalba Jezdci z Apokalypsy od Josefa Brože z roku 1968 a o tři roky mladší asambláž Jezdci z Apokalypsy od Jaroslava Vožniaka.
Výstavní architekturu navrhl Tomáš Svoboda. Na fotografii si návštěvníci prohlížejí malbu Čerti Apokalypsy od současníka Jana Vytisky.
Výstavní architekturu navrhl Tomáš Svoboda. Na fotografii si návštěvníci prohlížejí malbu Čerti Apokalypsy od současníka Jana Vytisky.
Západočeská galerie v Plzni na projektu spolupracovala s odborníky z Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky a Národní galerie v Praze. Vpravo je obraz Jan píše Apokalypsu od Josefa Winterhaldera mladšího ze sedmdesátých let 18. století.
Západočeská galerie v Plzni na projektu spolupracovala s odborníky z Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky a Národní galerie v Praze. Vpravo je obraz Jan píše Apokalypsu od Josefa Winterhaldera mladšího ze sedmdesátých let 18. století.
Vpravo je obraz Po konci (Hic iacet omnipotens homo sapiens) od Věry Novákové z roku 1952.
Vpravo je obraz Po konci (Hic iacet omnipotens homo sapiens) od Věry Novákové z roku 1952.
Věra Nováková: Po konci (Hic iacet omnipotens homo sapiens), 1952, majetek autorky.
Věra Nováková: Po konci (Hic iacet omnipotens homo sapiens), 1952, majetek autorky.
Vlevo je ještě jednou Svatý Jan na Patmu od Porýnského mistra z počátku 16. století.
Vlevo je ještě jednou Svatý Jan na Patmu od Porýnského mistra z počátku 16. století.
Václav Tikal: Přistání v Apokalypsii, 1944, Galerie moderního umění v Hradci Králové.
Václav Tikal: Přistání v Apokalypsii, 1944, Galerie moderního umění v Hradci Králové.
Vlevo jsou obrazy Josefa Bolfa a Jana Vytisky, zcela vpravo Monstrance z Kopřivné z let 1752 až 1753 od Franze Ignaze Günthera a Šimona Forstnera.
Vlevo jsou obrazy Josefa Bolfa a Jana Vytisky, zcela vpravo Monstrance z Kopřivné z let 1752 až 1753 od Franze Ignaze Günthera a Šimona Forstnera.
Dvě kontrastní série na stejné téma. Nahoře soubor od Tomáše Svobody, pod ním série grafik Schovej se, válko od surrealistky Toyen z roku 1944.
Dvě kontrastní série na stejné téma. Nahoře soubor od Tomáše Svobody, pod ním série grafik Schovej se, válko od surrealistky Toyen z roku 1944.
Toyen, Schovej se válko! (cyklus devíti kreseb 1944), 1947, Collett.
Toyen, Schovej se válko! (cyklus devíti kreseb 1944), 1947, Collett.
Téma apokalyptických jezdců rozvíjeli zleva Josef Brož, Jaroslav Vožniak, Jiří Sozanský a také Jiří Anderle.
Téma apokalyptických jezdců rozvíjeli zleva Josef Brož, Jaroslav Vožniak, Jiří Sozanský a také Jiří Anderle.
Návštěvníci výstavy si prohlížejí asambláž Jezdci z Apokalypsy od Jaroslava Vožniaka z roku 1965.
Návštěvníci výstavy si prohlížejí asambláž Jezdci z Apokalypsy od Jaroslava Vožniaka z roku 1965.
Jiří Anderle: Apokalyptický jezdec, 1981, Moravská galerie v Brně.
Jiří Anderle: Apokalyptický jezdec, 1981, Moravská galerie v Brně.
Pět grafik ze 60. let minulého století od Jana Koblasy, kterého k Apokalypse přivedly dílo Albrechta Dürera, film Sedmá pečeť a společenské „temno“ za komunismu.
Pět grafik ze 60. let minulého století od Jana Koblasy, kterého k Apokalypse přivedly dílo Albrechta Dürera, film Sedmá pečeť a společenské „temno“ za komunismu.
Dvoukanálová projekce přibližuje největší středoevropskou nástěnnou Apokalypsu, která se nachází na hradě Karlštejn.
Dvoukanálová projekce přibližuje největší středoevropskou nástěnnou Apokalypsu, která se nachází na hradě Karlštejn.
Vpravo si návštěvnice výstavy prohlíží olejomalbu Poslední soud od Josepha Heintze staršího, vytvořený po roce 1606.
Vpravo si návštěvnice výstavy prohlíží olejomalbu Poslední soud od Josepha Heintze staršího, vytvořený po roce 1606.
Sugestivní úvod výstavy obstarává série Pavla Nešlehy nazvaná Lesk a bída apokalyptických koní.
Sugestivní úvod výstavy obstarává série Pavla Nešlehy nazvaná Lesk a bída apokalyptických koní.
Poslední část naopak ukazuje přehlížené téma Janova Zjevení, kterým je nadějeplné líčení nového Jeruzaléma, Božího města – ráje. V pozadí jsou obrazy od Václava Boštíka.
Poslední část naopak ukazuje přehlížené téma Janova Zjevení, kterým je nadějeplné líčení nového Jeruzaléma, Božího města – ráje. V pozadí jsou obrazy od Václava Boštíka.
Václav Boštík: Nebeský Jeruzalém, 1989, soukromá sbírka. Výstava potrvá do 3. března.
Václav Boštík: Nebeský Jeruzalém, 1989, soukromá sbírka. Výstava potrvá do 3. března.
9/20