

Na snímku z výstavy děl Michala Gabriela, která v pražské Galerii Václava Špály potrvá do 17. března, je pětimetrový žralok v prvním patře.


Tři členitá podlaží hostí malou retrospektivu sochaře, profesora brněnské Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického a průkopníka digitálního sochařství Gabriela.


Přehlídka děl třiašedesátiletého někdejšího člena skupiny Tvrdohlaví se jmenuje Tváří v tvar.


„I když se to nezdá, galerie nabízí hodně prostoru. Jen průchody jsou dost limitující,“ říká kurátorka Lucie Pangrácová.


Lituje, že kvůli úzkým dveřím se nedaly pronést některé autorovy větší objekty.


Jiné však ano: na sociálních sítích vzbudilo pozornost video, jak jeřáb zvedá sochu pětimetrového žraloka. Ten docela ladně zaplul oknem do prvního patra.


Manipulace vyžadující těžkou techniku není pro Gabriela neobvyklá.


Svá díla rád umisťuje na netradiční, především přírodní místa – někdy na pár dní, nebo dokonce jen hodin.


Aktuální práce na výstavě zastupují menší sochy či drobné reliéfy, při jejichž vzniku autor zapojuje digitální nástroje.


Michal Gabriel, český průkopník počítačového sochařství, se jim věnuje od přelomu tisíciletí.


„Otevřelo mu to nové možnosti, které teď objevují i další jeho kolegové. Přináší to nezávislost na omezeních materiálu,“ vysvětluje Lucie Pangrácová.


Najednou se lze dobrat tvaru, aniž by sochař fyzicky modeloval.


„Anebo práci, kterou už jednou vytvořil, převést do digitálního prostoru a následně s ní manipulovat způsobem, který dříve vůbec nebyl možný. Digitální nástroje úplně rozvolňují prostor imaginaci, je to pro sochaře zjevení,“ líčí kurátorka.


Jako příklad uvádí sochu Chodce, kráčející postavy s koulí místo hlavy, která vznikla v roce 1992 tradiční cestou. Pro pražskou výstavu byla znovu odlitá z černé pryskyřice se skořápkovou strukturou.


Výstava děl Michala Gabriela v Galerii Václava Špály potrvá do 17. března.
19/20





