Nejkrásnější nádraží v Turecku bylo kdysi naplněno duněním lokomotiv a shonem cestujících, ale dny, kdy jím s kufry v ruce procházeli cestující a obdivovali grandiózní památku na asijském pobřeží Istanbulu, jsou pryč.Nádraží, které bylo zvěčněno ve starých tureckých filmech a popsáno v mnoha románech, převzalo ministerstvo kultury, které ho chce přeměnit na umělecké centrum. Pro 61letého důchodce, který stále slyší ozvěnu píšťal a výkřiky prodavačů nabízejících své sezamové pečivo, by však tato ikonická budova měla zůstat nádražím. „Bylo to tak krásné místo, bylo tam tolik pohybu a energie, lidé byli plní nadšení a radosti. Ta krása dnes už neexistuje,“ řekl agentuře AFP. (Na snímku protestující, kteří se poblíž nádraží scházejí každou neděli, vyfoceno 24. srpna.)Malebné nádraží, které se tyčí přímo nad vodou, bylo slavnostně otevřeno v roce 1908, tedy na sklonku Osmanské říše, jako brána Evropy na Východ. (Žena prochází před transparenty s informacemi o projektu přestavby vlakového nádraží Haydarpaşa v Kadikoy v Istanbulu, 22. srpna.)Bylo svědkem některých z nejbouřlivějších a nejtragičtějších momentů v historii Turecka, přežilo pád říše, první světovou válku, deportaci Arménů, vojenské převraty, zemětřesení i ničivý požár.„Haydarpaşa byla během své historie svědkem mnoha historických událostí, včetně přílivu migrantů z venkovských oblastí Turecka do Istanbulu,“ řekla Ayca Yuksel, výzkumnice, socioložka a autorka knih o Haydarpaşe.„Proto zaujímá zvláštní místo v paměti lidí, kteří tuto migraci zažili. Odraz toho vidíme v literatuře, umění a kinematografii,“ citovala výzkumnici agentura AFP. Dnes však nádraží postrádá to, co mu dávalo život: vlaky.Od roku 2013 je nádraží Haydarpaşa uzavřené. Zpočátku kvůli rekonstrukci, poté kvůli archeologickým vykopávkám, které odhalily artefakty z 5. století před naším letopočtem a které stále pokračují. Loni byla stanice předána ministerstvu kultury a první fáze nového uměleckého centra by měla být dokončena příští rok.„Není to jen budova, je to pro nás všechno,“ řekl strojvedoucí Hasan Bektas, člen odborové organizace Haydarpaşa Platform – skupiny akademiků, urbanistů a železničních zaměstnanců, kteří protestují proti plánům vlády. Pro Bektase je jasné, že lukrativní poloha u vody vzbudila zájem investorů.„Jejich cíl byl vždy stejný: proměnit každé krásné místo v zisk – zbavit ho hodnoty a vydělat na něm. Zájmy veřejnosti nikdy nebyly součástí rovnice. Proti tomu se stavíme,“ řekl agentuře AFP.Na počátku 21. století se objevily odvážné plány pro tuto lokalitu – mělo zde stát sedm mrakodrapů, nové Světové obchodní centrum, olympijský stadion; někteří dokonce hovořili o proměně ve stylu Benátek.Loni v říjnu ministr kultury a cestovního ruchu Nuri Ersoy slíbil, že místo bude i nadále fungovat jako nádraží. „Budou tu vlaky… kulturní a umělecké centrum a veřejná zahrada. Ale nikdy tu nebude nákupní centrum ani hotel,“ řekl. (Úplněk viditelný z přístavu Haydarpaşa, 13. června.)
NaN/12